ضرورت همیاری اساتید و مربیان در ترویج فرهنگ ایجاد وقف‌های قرآنی
کد خبر: 3853977
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
عباس سلیمی تأکید کرد:

ضرورت همیاری اساتید و مربیان در ترویج فرهنگ ایجاد وقف‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه امروز فقط دو درصد از موقوفات کشور را وقف‌های قرآنی تشکیل می‌دهند، بر ضرورت تلاش اساتید و مربیان در ترویج فرهنگ ایجاد وقف‌های قرآنی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور، طی سخنانی در جلسه‌ای که با موضوع وقف قرآنی و با حضور متولیان، کارشناسان اوقاف و اساتید قرآنی در محل امامزاده عبدالله(ع) شهرری برگزار شد، اظهار کرد: سعادت یا شقاوت، خوشبختی یا بدبختی انسان‌ها در گرو نوع جهان‌بینی و شناخت آنان از دنیا و پدیده‌های دنیاست.

وی ادامه داد: این جهان‌بینی می‌تواند در دو جهت متفاوت باشد برای مثال العیاذ بالله اگر انسان‌ قرآن را به عنوان کتاب گورستان، کاسبی و تجارت بنگرد، در مسیر گمراهی و خسران قدم برداشته اما اگر به قرآن همانگونه که خداوند متعال فرموده به عنوان کتاب زندگانی، سعادت، نور و راهنما نگاه کند، این جهان‌بینی انسان را نجات خواهد داد.

سلیمی با اشاره به فرمایش امام سجاد(ع) که فرمودند: «لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی؛ اگر همه مردم از مشرق تا مغرب بمیرند تا زمانی که قرآن با من باشد، از تنهایى نمی‌ترسم»، اظهار کرد: در تعابیر دیگری که از ناحیه پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) به ما رسیده، این بزرگواران می‌فرمایند که قرآن توانمندی و ثروتی است که بالاتر از آن وجود ندارد و کسی که قرآن را ندارد، به فقری افتاده که بدتر از آن فقری قابل تصور نیست.

پیشکسوت قرآنی کشور با پرداختن به بیانات عارفانه خواجه عبدالله انصاری که «هرکس قرآن را دارد، چه ندارد؟ و آن کس که قرآن را ندارد، چه دارد؟»، گفت: در حقیقت یک نوع نگاه فیزیکی به قرآن و جود دارد و یک نوع نگاه متافیزیکی و معنوی که نباید از آن غافل شده و مسائل را سطحی نگاه کنیم.

سلیمی با بیان اینکه زیبنده جامعه اسلامی نیست که به قرآن به عنوان یک کتاب حاشیه‌ای نگاه کند، افزود: امروز برخی حتی بعضی از مدیران به خاطر اینکه انس با قرآن ندارند، اینگونه مرتکب خطاهای غیر قابل بخشش می‌شوند که عملکرد بد ایشان موجب بدبینی مردم به دیانت و نظام و انقلاب شده است.

اگر ما ایمان داشته باشیم که وقف قرآنی کاری است که مورد رضایت حضرت ولیعصر(عج) است، حتما خدا به ما کمک خواهد کرد. وعده‌ خدا بر نصرت و نجات مؤمنین به ویژه قرآنیان عزیز و بزرگواری که نخبه‌ها و برگزیدگان این امت هستند، قرار دارد

پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه اگر ما نگاه صحیحی به قرآن داشته باشیم، قرآن را یک کتاب قانون‌گذاری می‌دانیم که به ویژه در بُعد اقتصادی برای اداره زندگی بشر برنامه دارد، گفت: هنگامی که به قرآن نگاه می‌کنیم، با طراحی مکانیزم‌هایی به نام خمس، زکات، وقف، صدقات و انفاق مواجه می‌شویم، درمی‌یابیم که قرآن برای تمام خلأهای اقتصادی جامعه فکر کرده و برای همه آن‌ها برنامه دارد.

وی با اشاره به اینکه قسمت اعظم بیچارگی‌های ما این است که از منظر اقتصادی به قرآن نگاه نکرده‌ایم یا اگر نگاه کردیم، مطابق آن عمل نکردیم بلکه بعضی مواقع نیز معکوس عمل کردیم، بیان کرد: آیت‌الله‌‌العظمی جوادی آملی طی چند سال گذشته همواره در بیانات خود به مسئله مشکل سیستم ربوی بانک‌ها اشاره کرده‌اند و اعلام داشته‌اند که اگر ربا و رباخواری در جامعه رواج پیدا کند، این مسئله طبق آیات الهی قرآن کریم، اعلام جنگ با خداست. ایشان حتی فتوا دادند که کسانی که در این سیستم فعالیت می‌کنند و حقوق دریافت می‌کنند، این حقوق حرام است که با اعلام این نظر حتی تعدادی از افراد متشرع از کار خود استعفا داده و خارج شدند.

سلیمی با ذکر اینکه مسئله وقف نیز یکی از مواردی است که همچون مسائل اقتصادی دیگر قرآن توجه اندکی بدان شده است، گفت: اگر از منظر قرآن به این مسئله نگاه کنیم، عزت و شرافت ما اجازه نمی‌دهد که سوژه فضای مجازی دشمنان را فراهم کنیم که در ایران برخی از مردم برای تأمین غذای خود باید آن را از سطل‌های زباله شهرداری تأمین کنند.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: اگر ما در رابطه با مسائلی چون خمس، صدقات، انفاق، نذر، وقف و زکات به درستی از آیات قرآن کریم بهره برده و با نگاه صحیحی به آن‌ها عمل کنیم، دیگر نیازمندی در جامعه وجود نخواهد داشت. در طول قرن‌های گذشته اصولا پدیده وقف، نه در ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز سابقه دیرینه دارد. در خود ایران قبل از اسلام نیز بحث موقوفات و بنیادهای خیریه مطرح بوده و مردم توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشتند.

معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) بیان کرد: حتی در آئین گذشته، تاریخ ثبت کرده که اداره معبدها، صومعه‌ها، کاهنان و ... از طریق بحث وقف بوده است. امروز در کشورهای غربی مانند آمریکا، آلمان، انگلستان، بلژیک و فرانسه موقوفات فراوانی وجود دارد که بنیادهای خیریه‌ زیادی نیز در این راستا در کشورهای مذکور فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بزرگترین و مهمترین دانشگاه جهان یعنی دانشگاه هاروارد بیش از دو میلیون مترمربع وسعت و سالیانه حدود پنج میلیارد دلار درآمد دارد. کل این دانشگاه وقف و موقوفه است و این مسئله فقط مربوط به ایران نیست. امروز در آمریکا بیش از بیست هزار بنیاد موقوفه در حال فعالیت است.

سلیمی تصریح کرد: امروز در ایران به لطف خداوند بزرگ و این مردم متدین بیش از یک میلیون و هشتصد هزار موقوفه داریم. البته هنوز موقوفاتی داریم که ناشناخته است و باید برای شناخت آن‌ها همه تلاش کنیم. در کشور ما برخی مناطق به وقف رویکرد بسیار خوبی داشته‌اند، برای مثال در بیجار کردستان بانوان نقش اساسی در رابطه با وقف دارند.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: قیدار یکی از شهرهای استان زنجان است که شش‌دانگ این شهر وقف است و مردم هم در آن به راحتی در حال زندگی هستند. امروز باید از تمامی این موقوفات حراست شود و همه مردم به اهمیت آن آگاه شوند. یکی از کارهایی که در مجموعه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) طی چند سال گذشته پیگیری و انجام شد، احیای موقوفات آستان بود که بحمدالله انجام شد.

وی با بیان اینکه بیشتر از 70 درصد موقوفات کشور برای عزاداری مجالس امام حسین(ع) و سایر ائمه(ع) وقف شده است، گفت: برای موضوعات دیگر ازجمله وقف قرآنی متأسفانه به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه، موقوفات چندانی وجود ندارد و وضعیت رضایت‌بخشی نداریم. کمتر از دو درصد موقوفات کشور، وقف‌های قرآنی هستند که این دو درصد نیز به ترتیب در کرمانشاه، مشهد، تهران و شیراز قرار دارند.

اگر ما در رابطه با مسائلی چون خمس، صدقات، انفاق، نذر، وقف و زکات به درستی از آیات قرآن کریم بهره برده و با نگاه صحیحی به آن‌ها عمل کنیم، دیگر نیازمندی در جامعه وجود نخواهد داشت

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: مسئله‌ای که باعث شده تا چنین اتفاقی رخ دهد و وقف‌های قرآنی کمی در جامعه داشته باشیم، عدم آشنایی و معرفت ما نسبت به اهمیت و جایگاه قرآن است. درست است که رسالت مربیان و اساتید قرآن، تعلیم و تعلم قرآن است ولی نباید از موضوعات دیگر غفلت کنیم. اگر اهمیت و جایگاه قرآن کریم را برای مردم جا بیندازیم که وقف برای امام حسین(ع) بسیار بجا و عالی است، اما خود امام حسین(ع) برای قرآن قیام کرد، مردم با آگاهی بیشتری به وقف قرآنی عمل می‌کنند.

سلیمی با تأکید بر ضرورت آگاه‌سازی افراد برای حرکت به سمت وقف‌های قرآنی، افزود: اساتید و معلمان باید این موضوع را برای مردم جا انداخته و در راه آن تبلیغ کنند و با ارتباط با ائمه جماعت مساجد به دلیل ارتباط بیشتر ایشان با مردم، افراد را به این سمت سوق دهند.

وی با ذکر اینکه تلاش در این راه حتما نتیجه خواهد بخشید و جامعه اسلامی را به سمت وقف‌های مختلف در زمینه قرآن کریم جلب خواهد کرد، بیان کرد: خداوند متعال نیز همان‌گونه که در قرآن کریم فرموده است «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا؛ قطعا ًخداوند از كسانى كه ايمان آورده‏‌اند، دفاع مى‌كند» حتما کسانی که در این راه تلاش کنند، یاری خواهد کرد.

پیشکسوت قرآنی کشور در پایان تصریح کرد: اگر ما ایمان داشته باشیم که وقف قرآنی کاری است که مورد رضایت حضرت ولیعصر(عج) است، حتماً خدا به ما کمک خواهد کرد. وعده‌ خدا بر نصرت و نجات مؤمنان به ویژه قرآنیان عزیز و بزرگواری که نخبه‌ها و برگزیدگان این امت هستند، قرار دارد. آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز در این زمینه هر کمکی که بتواند انجام خواهد داد تا این موضوع در سطح جامعه رواج پیدا کند.

انتهای پیام
captcha