نمایشگاه میراث وقف و حمایت از تولیدات داخلی از حرف تا عمل
کد خبر: 3855210
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه میراث وقف و حمایت از تولیدات داخلی از حرف تا عمل

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ نمایشگاه میراث وقف و دستاوردهای اوقاف که با حضور تولیدکنندگانی که با حمایت سازمان اوقاف اقدام به ارائه محصولاتی با نوآوری‌های ویژه در نوع کالا، شیوه تولید و نوع منابع تولیدی کرده‌اند، نوید آن را می‌دهد که حرف‌ها به عمل نزدیک شده و می‌توان نیازهای جامعه را با تولید فقط داخل برآورده کرد.

به گزارش ایکنا، همزمان با دهه وقف نمایشگاه میراث وقف شنبه، ۱۱ آبان با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در محل موزه ملی ایران افتتاح شد.

نمایشگاه بین‌المللی با امکانات بومی/حمایت از تولیدات داخلی از حرف تا عمل

در روزهای پایانی نمایشگاه میراث وقف، شاهد حضور پرشور مردم در نمایشگاه بودیم، استقبال گرم و پرشور مردم از نمایشگاه در چهارمین روز برپایی، نشان از انس جامعه با فرهنگ وقف دارد.

استقبال چشم‌گیر از نمایشگاه میراث ماندگار

نه تنها بخش نمایشگاهی دستاوردهای اوقاف، همچون بخش‌های پژوهشی و تولیدی، توجه مخاطبان را به خود جلب و آنها را با خود همراه کرده بلکه نمایشگاه میراث ماندگار که معرف نسخ خطی قرآنی، اسناد، نسخ خطی و ... می‌باشد،  نیز با استقبال گرم بازدیدگنندگان مواجه شده است.

به همراه جمعیت وارد نمایشگاه میراث ماندگار شدم، به تماشای 41 اثری پرداختم که هریک به نوبه‌ خود می‌تواند توجه اقشار مختلف جامعه را به وقف فرهنگی جلب کند. کم کم به تعداد بازدیدکنندگان اضافه شد و همه با اشتیاق مشغول تماشای قرآن‌های خطی، دست‌نوشته‌های کهن و وقف‌نامه‌های ارزشمندی شدند که بعضاً روابط بین کشورها را بیان می‌کنند و آنچه مسلم است اصل آنها باید حفظ شود و نحوه نگهداری، طبقه‌بندی، تاریخ‌گذاری و حفاظت از آنها تخصص میراث فرهنگی است.

اشیای به نمایش درآمده حکایت از میراث ناملموسی است که از گذشته‌های بسیار دور شکل گرفته و مایه پویایی و سرزندگی فرهنگ و تمدن غنی ایرانی بوده و نام و یاد واقفان را نیز برای همیشه ماندگار و جاودانه ساخته است. در این بین، اثری که توجه همه را جلب می‌کرد، نسخه خطی قرآن به عنوان کهن‌ترین اثر این نمایشگاه بود که بر روی پوست نگارش شده است.

از سویی دیگر این مجموعه فرصت مناسبی برای نمایش جلوه‌هایی از هنر فاخر دوران اسلامی در زمینه‌های گوناگون خوشنویسی، کتاب‌آرایی، جلدسازی، فلزکاری و دیگر شاخه‌های هنری است که در میان این موقوفات قابل بررسی و پژوهش هستند.

اشیای به نمایش درآمده حکایت از میراث ناملموسی است که از گذشته‌های بسیار دور شکل گرفته و مایه پویایی و سرزندگی فرهنگ و تمدن غنی ایرانی بوده و نام و یاد واقفان را نیز برای همیشه ماندگار و جاودانه ساخته است

از دستاوردهای فرهنگی این نمایشگاه انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه است که بر اساس آن مقرر شده است تا فضا‌های موزه‌ای هر چه بیشتر در اختیار سازمان اوقاف قرار گیرد تا اشیای تاریخی بیشتر به ملت شریف و گردشگران معرفی شود و از مفاد تفاهمنامه این است که بنا‌های تاریخی که توسط سازمان اوقاف به میراث فرهنگی اعلام می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا باید ثبت ملی یا جهانی بشوند یا خیر؟

یکی از بخش‌هایی که از نخستین روزهای برپایی نمایشگاه، مورد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفته، نمایشگاه دستاوردهای اوقاف است که شامل 10 غرفه است که در هر کدام از این غرفه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان که با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری می‌کنند به ارائه دستاوردها و فعالیت‌های خود می‌پردازند.

عرضه 700 جلد کتاب کودک و پژوهش‌های آموزشی اوقاف

وارد نمایشگاه دستاوردهای اوقاف شدم، سمت چپ ورودی نمایشگاه، غرفه عرضه محصولات فرهنگی قرار داشت که نظر بسیاری از خانواده‌ها را به خود جلب کرده بود در این بخش، محصولات فرهنگی مجتمعی که به مدت 5 سال است زیر مجموعه معاونت فرهنگی اوقاف راه‌اندازی شده به نمایش گذاشته شده است.

از بین 700 جلد کتاب کودک و پژوهش‌های آموزشی که در این مجتمع تولید شده و بخش عمده آنها در حوزه وقف و موضوعات هفت‌گانه که سازمان اوقاف دارد، مثل آرامش بهاری و ایام فاطمیه و غیره است، برخی آثار پرمخاطب در معرض دید عموم قرار گرفته همچنین در این بخش، برخی از کتاب‌ها که در مناسبت‌های خاص ارائه می‌شود و محصولاتی مثل پازل که در ایام عید و اربعین تولید انبوه می‌شود و در موقعیت ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد و دو مجله از جمله مجله باران که 24 سال پیشینه دارد و ویژه کودک و نوجوان است و مجله قدر که داخلی و ویژه کارکنان صدا و سیما بوده و تولیدات گرافیکی و اینفوگرافی و پوستر و بیش از 100 تولید چند رسانه‌ای به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی با امکانات بومی/حمایت از تولیدات داخلی از حرف تا عمل

در مقابل غرفه آثار و محصولات فرهنگی، غرفه‌ شرکت «فن‌گستران خودروی توسن» قرار داشت که اقدام به تولید موتور کاملاً ایرانی کرده و هزینه‌های تأمین قطعات آن از محل وقف تأمین شده است و یک جنس کاملاً ایرانی است که آلودگی تولید نمی‌کند، همچنین ایجاد اشتغال می‌کند. بازدید از این غرفه به ما یادآوری می‌کند که نخبگان بسیاری در کشور داریم که باید از آنها حمایت کنیم تا علم خود را در جامعه گسترش دهند و این امر توسط وقف صورت گرفته است.

همین که جلو می‌رفتم  در سمت چپ به غرفه‌ای رسیدم با عنوان شرکت «ایلیا بنیان دانش» که در زمینه ساخت دکتورهای گاز فعالیت می‌کند که برای ایمنی هر ساختمان و اماکن عمومی مثل مساجد، بیمارستان‌ها کاربرد دارد، برخی از این دستگاه‌ها در موتورخانه‌ها استفاده می‌شود، در واقع این دستگاه برای نجات جان انسان‌ها ساخته شده و هرگاه گاز در فضا پخش شود در کمترین زمان، گاز منطقه یا موتورخانه را قطع می‌کند و باعث می‌شود که جان انسان‌ها حفظ شود. این تکنولوژی فقط در دست چهار کشور دنیا از جمله آمریکا، آلمان، انگلیس و اسرائیل بوده و بعد از این‌ها، ایران تنها کشوری بوده که به همت دانشمندان به این تکنولوژی دست یافته و این صنعت در حال حاضر یک سال است که در ایران بومی‌سازی شده و در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

شرکت ایلیا بنیان دانش 15 سال است که روی دکتورهای گاز که بصورت نیمه صنعتی و تمام صنعتی در پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و وقتی که تحریم صورت گرفت اولین چیزی که تحریم کردند در رابطه با وسایل ایمنی بود، اما امروز تمام این وسایل بدست دانشمندان ایرانی تولید می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که این دستگاه، 700 روز گارانتی دارد و با حمایت سازمان اوقاف و امور خیریه، خط تولید این صنعت گسترش یافته است.

غرفه‌ای دیگر به شرکت «ارمغان تجارت فرهام»، اختصاص دارد که به همت گروهی از مهندسان و پزشکان، اقدام به تولید دستگاه سونوگرافی دو بعدی و سه بعدی رنگی کرده است که این اقدام برای اولین بار در ایران و خاورمیانه صورت گرفته، تاکنون دو نمونه از این دستگاه ساخته شده و استانداردهای لازم گرفته شده و حتی در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) نیز مورد آزمون‌های لازم قرار گرفته و قابل قبول بوده و قرار است با حمایت سازمان اوقاف در خط تولید قرار گیرد که در اینصورت از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود و می‌توانیم کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه را پوشش دهیم و ارز آوری به کشور صورت پذیرد، البته در حال حاضر اداره کل تجهیزات پزشکی برای 30 دستگاه پروانه بهره‌برداری صادر کرده است.

همچنین در بخشی از این غرفه با محصول تولیدی با عنوان بذر هیبرید آشنا شدیم که بیشتر در زمینه سیفی‌جات انجام شده و به کشور روسیه نیز صادر می‌شود این در صورتی است که بعد از اعمال تحریم‌ها هیچ کشوری به ایران بذر نمی‌فروخت، اما  دانشمندان با تلاش و پشتکار خود موفق به تولید بذری شدند که تا قبل از این هر یک عدد آن را 120 هزارتومان باید می‌خریدیم.

بعد از رد کردن چند غرفه‌ به غرفه‌ای رسیدم با عنوان شرکت «ایمن‌گستر رامان کیش» که یک شرکت دانش‌بنیان است که 15 سال است در زمینه تولید تجهیزات صنعتی، بازرسی و آزمایشگاهی ابزار دقیق در زمینه‌های هسته‌ای و پرتوی فعالیت دارد و بیش از 50 محصول ارائه داده که در بیش از 90 درصد این محصولات، به عنوان تنها تولیدکننده آنها در کشور فعالیت می‌کند. این شرکت، محصولات متعدد مثل پایشگر پرتویی خودرو دارد که عملکرد آن تشخیص مواد رادیو اکتیو در بارهای ورود به کشور است و در مرزهای زمینی از این دستگاه استفاده می‌شود یا دستگاه بازرسی ایکسری چمدانی که در فرودگاه‌ها و گمرکات استفاده می‌شود یا دستگاه پایشگر پرتوی فردی که آلودگی رادیو اکتیو را تشخیص می‌دهد و این آلودگی را در افراد شناسایی می‌کند و کاربردش در مراکز تحقیقاتی مراکز صنعتی و بعضی مراکز بیمارستانی هست و اگر صانحه هسته‌ای اتفاق بیافتد برای پایش افراد می‌توانیم از این محصول استفاده کنیم و این سامانه را سازمان پدافند خریداری کرده و نمونه دیگر دستگاه پزشکی سنجش تراکم استخوان است که برای اولین بار در کشور تولید شده و سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه همکاری کرده و نمونه اولیه ساخته شده و اوقاف به عنوان سرمایه‌گذار وارد این عرصه شده تا این محصول را به تولید انبوه برسد. این دستگاه تاکنون وارداتی بوده و هزینه‌اش برای بیماران زیاد بوده و خدمات‌دهی بخاطر شرایط تحریمی کشور وجود نداشته و امید است با ساخت این دستگاه هزینه کاهش یابد و همچنین خدمات‌دهی به مراکزی که دستگاه‌ها را خریداری کنند ارائه می‌شود.

نمونه دیگر دستگاه پزشکی سنجش تراکم استخوان است که برای اولین بار در کشور تولید شده و سازمان اوقاف و امور خیریه در این زمینه همکاری کرده و نمونه اولیه ساخته شده و اوقاف به عنوان سرمایه‌گذار وارد این عرصه شده تا این محصول را به تولید انبوه برسد

همکاری اوقاف با مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته

در میان غرفه‌ها با بخشی که به نظر می‌رسد پرکاربردترین حوزه در زمینه تأمین سلامت انسان‌ها است با نام «مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته» آشنا شدیم که 15 سال سابقه فعالیت در زمینه بیوتکنولوژی و مهندسی بافت را دارد و اساس کار را بر روی سلول‌های بنیادی گذاشته و سلول‌های بنیادی را در زمینه تحقیقاتی و بالینی مورد استفاده قرار می‌دهد.

فعالیتی که این شرکت به‌صورت مشترک با سازمان اوقاف دارد، در زمینه درمان ضایعات نخاعی به کمک سلول بنیادی است، در این فرایند، سلول‌های بنیادی از افرادی که به بخاطر تصادف یا جانبازی و غیره به ضایعه نخاعی مبتلا هستند، جدا می‌شود و بعد تعداد آن سلول را در محیط کشت سلولی بالا برده می‌شود که برای این کار تجهیزات نیاز است و باید در محیط استریل انجام شود که این امکانات و تجهیزات در این مرکز تحقیقات وجود دارد و صفر تا صد کار به صورت مستقل در این مرکز انجام می‌شود و وقتی تعداد سلول بالا رفت آن را به طناب عصبی فرد بیمار تزریق می‌کنند و این سلول بخاطر خاصیت‌های درمان‌کننده که دارد باعث بازسازی طناب نخاعی می‌شود و مشکلاتی که فرد متحمل شده تا 85 درصد باعث بازسازی می‌شود.

همچنین در زمینه ارتوپدی که از پلاتین برای بخش آسیب‌دیده استفاده می‌شد، اما اکنون با شبیه‌سازی استخوان از عمل جراحی مجدد جلوگیری می‌شود و فعالیت دیگر که این شرکت به آن افتخار می‌کند، درمان تومور مغزی است که در این زمینه سلول بنیادی را از فرد می‌گیرند و این‌بار دست‌ورزی ژنتیکی انجام می‌شود تا به عنوان سلاح علیه سلول سرطانی فرد استفاده شود.

غرفه دیگر مربوط به شرکت موقوفه «دانش سلامت کوثر» است که تولیدکننده ایمپلنت‌های ارتوپدی، نوروسرجری و ستون فقرات است و انواع پلاک‌ها و پیچ‌های فک و صورت و جمجمه و پیچ‌های ارتوپدی که برای شکستگی‌ها استفاده می‌شود را تولید می‌کند و محصول بعدی این شرکت،  ابزار جراحی مورد استفاده برای پیوند کبد است که این وسیله به جراح کمک می‌کند که عمل جراحی را راحت‌تر و در زمان کمتری انجام دهد. این شرکت، کلاً وقف شده و بموجب وقفنامه، 25 درصد برای بیماران بی بضاعت 25 درصد مرکز تحقیقات تروما در شیراز و 50 درصد بیمارستان شهید رجایی شیراز است و کلیه درآمد شرکت وقف است.

شرکت «توسعه صنعت سبز آسیا» نیز که با بیش از  15 سال فعالیت مستمر، پویا و قانونمند هم اکنون در زمره شرکت‌های خوشنام صنعت دارویی کشور می‌باشد. با معرفی محصولات خود در نمایشگاه دستاوردهای وقف حضور یافته است. این هلدینگ خصوصی با اشتغال بیش از 150 نفر در یک تراز پیشرو و دانش‌بنیان مشغول به فعالیت است و محدوده کاری این شرکت شامل واردات محصولات با کیفیت در حوزه سلامت، تولید مواد اولیه دارویی، تولید محصول نهایی دارویی و تولید دانش و اجرای پروژه‌های دانش‌بنیان در حوزه‌ی دارو است، مخصوصاً داروهایی که در حوزه سرطان، دیابت و پوکی استخوان استفاده می‌شود که تاکنون 80 درصد وارداتی بوده و در حال حاضر سازمان اوقاف در زمینه تولید این محصولات با شرکت توسعه صنعت سبز آسیا همکاری می‌کند.

در غرفه پایانی این نمایشگاه با شرکت «پارس نیک تابان» که در زمینه تولید دستگاه لیزر پزشکی فعالیت می‌کند آشنا شدیم که قطعات این دستگاه از خارج از کشور وارد می‌شده و با توجه به تحریم‌ها  مشکلاتی در این زمینه بوجود آمده، البته نمونه ایرانی دستگاه توسط این شرکت و با حمایت سازمان اوقاف در حال تولید است.

همچنین در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت‌وگویی با  محمد مهرابی، رئیس اداره ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد دهه وقف، در رابطه با موضوع و هدف برپایی این نمایشگاه انجام دادیم.

هدف از برگزاری نمایشگاه در موزه ملی به نوعی پیوندی بین آینده و گذشته وقف است، در واقع نمایشگاه میراث وقف به تاریخچه و قدمت وقف اشاره دارد و نمایشگاه دستاوردهای وقف نقشی که وقف می‌تواند در جامعه داشته باشد معرفی می‌کند

وی با اشاره به مجموعه‌ای از برنامه‌های تدارک دیده شد به مناسبت دهه وقف در سال 98، گفت:  از جمله این برنامه‌ها، برپایی نمایشگاه میراث وقف بود که با هدف نمایش مجموعه منتخبی از آثار تاریخی و باستانی مربوط به حوزه موقوفات و بقاع متبرکه با کمک و همیاری موزه ملی ایران برپا شد و یک نمایشگاه هم با عنوان دستاوردهای نهاد وقف راه‌اندازی شد که به نوعی دستاوردهای وقف و تأثیری که وقف در حوزه اقتصادی و اجتماعی جامعه می‌تواند داشته باشد و نقش تمدن‌ساز وقف معرفی شد.

مهرابی اظهار کرد: به صورت خاص این نمایشگاه رویکرد ویژه‌ای دارد و با توجه به اهمیت وقف در حوزه علم و فناوری این نمایشگاه به صورت خاص به تأثیر نهاد وقف در حمایت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته به همین خاطر از مجموعه‌ای از این شرکت‌ها که با حمایت نهاد وقف فعالیت می‌کنند دعوت شده و در این نمایشگاه حضور دارند در کنار آنها مرور فعالیت‌هایی که سازمان اوقاف در زمینه حراست و احیای موقوفات داشته و فعالیت‌هایی که در حوزه فرهنگی و پژوهشی انجام شده و طرح‌های پژوهشی و کارهای تولیدی در زمینه کتاب انجام شده معرفی می‌شود و همچنین کارهایی که در زمینه اجرای نیات که محور فعالیت سازمان است و خدمات اجتماعی که وقف به جامعه ارائه کرده و خدماتی در قالب طرح مهر تندرستی، طرح دست‌های آسمانی، طرح زائران حرم حسینی که این‌ها خلاصه و گوشه‌ای از فعالیت‌ها در این حوزه می‌باشد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی در پایان با اشاره به جانمایی این نمایشگاه در موزه ملی نیز تصریح کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه در موزه ملی به نوعی پیوندی بین آینده و گذشته وقف است، در واقع نمایشگاه میراث وقف به تاریخچه و قدمت وقف اشاره دارد و نمایشگاه دستاوردهای وقف نقشی که وقف می‌تواند در جامعه داشته باشد معرفی می‌کند.

یادآور می‌شود، این نمایشگاه تا پنجشنبه، ۱۶ آبان میزبان علاقه‌مندان به حوزه وقف و پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی ایران است و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به محل موزه ملی ایران واقع در خیابان سی تیر مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha