حاشیه‌نویسی بر ماجرای یک حاشیه
کد خبر: 3855519
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

حاشیه‌نویسی بر ماجرای یک حاشیه

کانون خبرنگاران نبأ ــ این روزها انتشار پوستری منتسب به یک مؤسسه، فضای مجازی را وارد حواشی جدیدی حول محور تعدد زوجات مردان مذهبی کرده است. تبلیغی چشم‌بسته و بدون توقف که بی‌اعتنایی به آثار و تبعات آن می‌تواند به قدری خطرناک باشد که موجب ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر روحی در کانون خانواده‌های ایرانی شود.

این روزها انتشار پوستری منتسب به یک مؤسسه، فضای مجازی را وارد حواشی جدیدی حول محور تعدد زوجات مردان مذهبی کرده است.
زندگی با چند همسر به‌صورت همزمان در گذشته‌های دور تقریباً مرسوم بوده و لزوماً افرادی که دست به این کار می‌زدند، انسان‌های مذهبی و مقید به آداب و اخلاق اسلامی نبودند به‌طوری که رضاشاه پهلوی، که بانی «کشف حجاب زنان مسلمان» بوده و از برپایی مراسم‌های عزاداری حسینی(ع) ممانعت می‌ورزیده، در زندگی شخصی‌اش همزمان با چند همسر زندگی می‌کرد و به اصطلاح تعدد زوجات داشت!
از سوی دیگر قریب به اتفاق علما، مراجع، روحانیت و خانواده‌های مذهبی زندگی با یک همسر را برگزیده‌اند و بابت این موضوع خرسند و رضایتمند هستند. به هر حال زمانه تغییر کرده و اگر در گذشته مرد مؤمن برای حمایت مالی از یک زن سرپرست خانوار باید با او ازدواج می‌کرد، امروزه مؤسسات خیریه و قوانین حمایتی همچون طرح شهید رجایی و... از وقوع بحران‌ها پیشگیری می‌کنند.
از طرفی دیگر اما، شاید هنوز هم باشند خانوارهایی که سبک زندگی‌شان به‌صورت چند همسری اداره می‌شود؛ موضوعی خصوصی که تنها به خود همان افراد عضو خانوار مربوط است و به قول معروف: هرکس اختیار زندگی خودش را دارد.
اما فعالیت‌های تبلیغی چشم بسته، بدون توقف و بی‌اعتنا به آثار و تبعات آن می‌تواند به قدری خطرناک باشد که موجب ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود. آسیب‌هایی نظیر:
1_ رعایت نشدن عدالت از سوی مرد چند همسری و گرفتار شدن او در روز رستاخیز. همچنان که در صفحه 272 جلد اول کتاب عوالی اللئالی از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است: «من کان له زوجتان یمیل أحدهما علی الاَخری و جاء یوم القیامة و أحد شقیه ساقط» مردی که دارای دو همسر باشد اما یکی را نسبت به دیگری بیشتر مورد توجه قرار دهد(تبعیض و بی‌عدالتی پیشه کند) در روز قیامت در حالی که نصف بدن او بی‌حس و ناتوان افتاده است، وارد محشر می‌شود.
2_ احتمال شکست اقتصادی یا اخلاقی سرپرست خانواده چند همسری و در نتیجه چند برابر شدن آمار طلاق و چند برابر شدن فرزندان طلاق.
3_ موضع‌گیری افراد کاهل و غیر مذهبی در برابر افراد مذهبی، ترویج بدگویی درباره خانواده متدینین، منزوی شدن خانواده‌های ریشه‌ای – مذهبی.
4_ کم شدن رونق عفاف و حجاب از ترس اینکه مبادا دختر به‌خاطر حفظ حجابش نادیده گرفته شود و دست آخر مجبور شود زندگی‌اش را بر روی ویرانه‌های زندگی زن دیگری بسازد.
5_ سوء‌استفاده شبکه‌های معاند و ضدانقلاب و...
با توجه به تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و علمای بزرگوار در خصوص اقتصاد مقاومتی، بانکداری اسلامی و توقف هرگونه فعالیت ربوی، شایسته است مؤسساتی با همین رویکرد تشکیل شوند و با تبلیغات گسترده به تولید ملی و به تبع آن تشکیل خانواده و رشد جامعه ایرانی کمک کنند.
به قلم حنانه سفرگر
انتهای پیام
captcha