پژوهشگران به مناسک‌پژوهی دینی ورود کنند
کد خبر: 3856984
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

پژوهشگران به مناسک‌پژوهی دینی ورود کنند

مسعود معینی پور گفت: مناسک‌پژوهی بسیار در روند فضای اجتماعی و اندیشه‌ای ما تاثیرگذار است و نپرداختن ما به آن موجب تاثیرات مخربی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «اربعین؛ جهانی دیگر» با حضور دکتر مسعود معینی‌پور گردآورنده اثر در هشتمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی، اجتماعی، هنر و رسانه با عنوان نشست تخصصی «حکمت اربعین» رونمایی شد.

معینی‌پور در این آیین در خصوص چگونگی شکل‌گیری ایده و نگارش این کتاب گفت: در واقع این اثر جلد دوم کتاب «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» است. ایده اولیه گردآوری این دو کتاب از دومین سفر من به اربعین در سال ۹۳ آغاز شد. دغدغه‌ای که در خصوص اربعین داشتم من را وادار به یافتن یک محیط بومی برای طرح مباحث علوم اجتماعی کرد. در همان سال با همین ایده به اربعین حسینی مشرف شدم. ایده‌ای که با این سوال مطرح می‌شد که چه اتفاقی موجب می‌شود که یک پدیده کاملا تمدنی از حیث مادی و معنوی از سوی طیفی از دوستان ما مواجهه رفتاری و کنشی و جامعه‌شناختی با آن دارند و از طرفی بخشی از مواجهه‌ اندیشه‌ای با غلظت تکمیلی با آن موجه می‌شوند.

معینی‌پور در ادامه افزود: سال ۱۳۹۴ اولین هیئت اندیشه‌ای در سالن اندیشه حوزه هنری با موضوع مناسک اربعین برگزار شد. چرا که ما یک بحران مناسک‌پژوهی به مثابه یک پیشران جدی و پدیده‌ای که بر ساخته‌های زیاد اجتماعی برای ما دارد، داریم. در این هیئت اندیشه‌ای نزدیک به ۱۲ سخنران داشتیم که مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی اولین سخنران بودند و با موضوع وجه محبتی اربعین صحبت کردند. همچنین رحیم‌پور ‌ازغدی هم سخنرانی پایانی نشست را برعهده داشتند که در مورد کارکردهای تمدنی اربعین صحبت کردند. بین این دو سخنرانی اساتید دیگری به سخنرانی با موضوعات و ابعاد گوناگون اربعین پرداختند.

وی ادامه داد: جلد دوم کتاب «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» که با عنوان «اربعین، جهانی دیگر» منتشر شده است، حاصل همین نشست هم‌اندیشی سال ۹۴ در حوزه هنری به همراه مجموعه‌ای از مقالات است.

معینی‌پور با درخواست از اساتید و پژوهش‌گران حاضر در این نشست گفت: از همه خواهشمندم در حوزه مناسک‌پژوهی ورود کنند. چرا که مناسک‌پژوهی با اهمیت زیادی که دارد در کشور نداریم. در محرم و صفر، ماه رمضان، آیین‌های ملی مثل ۲۲ بهمن به طور کلی نه در آیین‌های دینی و نه در آیین‌های ملی در حوزه مناسک‌پژوهی کار نکردیم. این موضوع بسیار در روند فضای اجتماعی و اندیشه‌ای ما تاثیرگذار است و نپرداختن ما به آن موجب تاثیرات مخربی می‌شود.

گردآورنده کتاب «اربعین؛ جهانی دیگر» در پایان گفت: همچنین از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری می‌خواهیم تا همین نشست به صورت مناظره‌ای برپا شود؛ یعنی مناظره‌هایی که می‌تواند تا اربعین سال آینده هفته‌ای یک بار برپا شود. هر کدام از بحث‌هایی که دوستان مطرح کردند می‌تواند در جلساتی یک‌ساعته نقد و بررسی شود. این کار موجب زنده ماندن فضای مطالعات اربعین می‌شود و نتایج خوبی را خواهد داشت.

گفتنی است، هشتمین گردهمایی اصحاب علوم انسانی، اجتماعی و هنر رسانه در قالب نشستی با عنوان «حکمت اربعین» همراه با رونمایی از کتاب «اربعین؛ جهانی دیگر» با حضور جمعی از پژوهشگران، اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه هنری دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه، از ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

انتهای پیام
captcha