ورود جهاددانشگاهی به تولید پانسمان زخم بیماران EB
کد خبر: 3857464
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
طبایی خبر داد؛

ورود جهاددانشگاهی به تولید پانسمان زخم بیماران EB

گروه سلامت ــ رئیس جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران از ورود جهاددانشگاهی به تولید پانسمان زخم برای بیماران EB خبر داد.

ورود جهاد دانشگاه به تولید پانسمان زخم بیمارانEB / ارائه بیش از 210 مقاله در زمینه ششمین کنگره بین‌المللی زخمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدمهدی طبایی، رئیس جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران، در نشست خبری ششمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت، که امروز ۲۵ آبان‌ماه، در محل ساختمان مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد، با بیان اینکه آمار دقیقی از مبتلایان به زخم‌های مزمن در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر امکان ثبت الکترونیک بیماران وجود ندارد تا بتوان آمار بیماران مبتلا به زخم مزمن را احصا کرد، اما براساس آمار مبتلایان به دیابت می‌توان آمار تخمینی از بیماران مبتلا به زخم داشت.
 
نبود آمار دقیق از بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن
 
وی افزود: براساس آمار شش میلیونی بیماران مبتلا به دیابت می‌توان گفت که حدود ۲۵ درصد از این بیماران یعنی چیزی حدود دو میلیون نفر دچار زخم‌های مزمن می‌شوند و حدود ۲۸ درصد بیماران دچار زخم نیز بعد از دو سال فوت می‌کنند. علاوه بر این باید زخم‌های ناشی از بیماری‌های وریدی و عروقی را نیز به این آمار اضافه کرد.

طبایی با بیان اینکه میلیون‌ها نفر در جهان از زخم‌های مزمن رنج می‌برند، اظهار کرد: یک تا دو درصد جمعیت دنیا ممکن است از زخم رنج ببرند؛ در آمریکا بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار هزینه درمان زخم‌های مزمن می شود.

وی به تبیین عملکرد جهاددانشگاهی در حوزه زخم پرداخت و اظهار کرد: جهاددانشگاهی با توجه به رسالت خود، با نگاهی نو و فناورانه، موضوع زخم و ترمیم بافت را چند سالی است که از جمله اولویت‌های خود قرار داده و فعالیت‌های مهمی را در این حوزه دنبال کرده است. ثمره این فعالیت منجر به تشکیل یک پژوهشکده با محوریت آموزش و پیشگیری در حوزه زخم شد؛ همچنین موضوع زخم را نیز در کلینیک ترمیم زخم پیگیری می‌کند.

طبایی با اشاره به مشکلاتی که برای بیماران EB در اثر تحریم‌ها به وجود آمده است، اظهار کرد: این زخم‌ها نیز به نوعی زخم‌های مزمن هستند و پانسمانی که برای این زخم‌ها به کار می‌رود برای زخم‌های دیگر نیز کاربردی است، جهاددانشگاهی قرار است در جهت کمک به خودکفایی کشور در این زمینه به کمک بیماران EB بپردازد و وارد فرایند تولید پانسمان‌های این بیماران شود.

وی با بیان اینکه حوزه پیشگیری در موضوع زخم بسیار مهم است، گفت: پیشگیری اولیه در حوزه زخم از طریق آموزش انجام می‌شود که در این راستا به بیماران و خانواده‌های آن‌ها در بیماری دیابت، بیماران دچار واریس و بیماران دچار دردهای عضلانی و حرکتی، آموزش‌هایی در جهت پیشگیری از ابتلا به زخم ارائه می‌‍شود. مرحله دیگر پیشگیری ثانویه است که در بیماران مبتلا به زخم انجام می‌شود تا زخم آن‌ها دچار مرحله حادتری نشود. امروزه سن ابتلا به بیماری‌های دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و واریس در سطوح مختلف در حال افزایش است؛ افزایش هر یک از این بیماری‌ها ممکن است افزایش بیماران مبتلا به زخم را در پی داشته باشد که نیازمند همکاری‌های چندجانبه بین نهاد‌های متولی سلامت است.

رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران به ششمین کنگره زخم و ترمیم بافت اشاره و اظهار کرد: این کنگره قرار است از ۲۸ آبان‌ماه، تا یکم آذرماه، در سه محور علوم پایه، علوم بالینی و فنی و مهندسی برگزار شود.
 
حضور سخنرانان خارجی در ششمین کنگره زخم
 
وی تصریح کرد: ۴۵۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که ۲۱۰ مقاله آن پذیرفته شده است، ۷۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۴۴ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود. حدود ۹۵ سخنرانی در این کنگره‌ها ارائه می‌شود و ۱۰ مدعو از کشور‌های پاکستان، ترکیه، لبنان، کانادا، آلمان و آمریکا در این کنگره حضور پیدا می‌کنند. ۱۴ کارگاه برای این کنگره برنامه‌ریزی شده است که ۱۰ کارگاه آن در حین برگزاری کنگره اجرایی می‌شود و برای چهار کارگاه دیگر نیز ثبت نام به عمل می‌‎آید تا در روز‌های پس از کنگره، برگزار شود.

رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران در پایان گفت: امسال همزمان با ششمین کنگره بین‌المللی زخم و بافت یک رویداد استارت‌آپی نیز در این باره برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha