متصدیان سلامت جسم با قرآنی شدن سلامت روح را نیز تضمین می‌کنند
کد خبر: 3857689
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
رتبه اول رشته حفظ کل جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت:

متصدیان سلامت جسم با قرآنی شدن سلامت روح را نیز تضمین می‌کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رتبه اول رشته حفظ کل جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: متصدیان سلامت جسم در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با قرآنی شدن سلامت روح را نیز تضمین می‌کنند.

متصدیان سلامت جسم با قرآنی شدن سلامت روح را نیز تضمین می‌کنندبه گزارش ایکنا؛ احمد شهبازی‌نیا، اهل نیشابور و از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان است. این حافظ کل قرآن کریم چندی پیش توانست رتبه اول رشته حفظ کل را در بخش کارکنان بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن خود کند.

شهبازی‌نیا از همان دوره کودکی علاقه‌مند به فراگیری قرآن شد. این حافظ قرآن کریم فعالیت قرآنی خود را به طور جدی و تخصصی از سال‌ 80 آغاز کرد و در ابتدای امر نیز بیشتر به مفاهیم و تفسیر قرآن روی آورد.

شهبازی‌نیا پس از گذشت شش سال از آغاز راه خود، که بیشتر به سمت و سوی مفاهیم قرآنی معطوف شده بود، قدم در راه حفظ آیات الهی نهاد و پس از سه سال توانست در سال 89 موفق به حفظ کل قرآن شود.

او سال گذشته نیز موفق شد در بخش کارکنان جشنواره قرآن وزارت بهداشت و در رشته حفظ کل رتبه دوم را به دست آورد. همچنین، در سال 89 موفق به دریافت گواهینامه تخصصی درجه سه از سازمان دارالقرآن الکریم شد. شهبازی‌نیا هم‌اکنون مسئولیت قرآن و عترت دانشکده علوم پزشکی نیشابور را برعهده دارد. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این حافظ کل قرآن کریم را می‌خوانید.

ایکنا ــ شرایط فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه شما چگونه است؟ اساتید و دانشجویان به ویژه قشر پزشک و کادر درمان تا چه میزان با قرآن انس دارند؟ مسئولان دانشگاه چقدر به دنبال شناسایی نخبگان قرآنی هستند و از آنان حمایت می‌کنند؟
پرداختن به بحث قرآن کریم وابسته به علاقه‌ای ذاتی است که در همه مسلمانان وجود دارد. یعنی نمی‌توان مسلمانی را پیدا کرد که به این منبع عظیم الهی و نورانی علاقه‌مند نباشد. برگزاری جشنواره قرآنی در سازمان‌ها و نهادهای مختلف به‌ویژه وزارت بهداشت فرصت خوبی برای حضور افراد علاقه‌مند به انوار الهی قرآن است که هر سال نیز رشد چشمگیری داشته و دارد. در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز همین‌طور بوده و حضور علاقه‌مندان در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت در سال 97 نسبت به سال 96 از رشد سیصد درصدی برخوردار بوده و در سال 98 نسبت به سال 97 نیز صد درصد افزایش داشته است.

برگزاری جشنواره‌ها فرصتی برای رشد بیشتر انس و الفت به قرآن به ویژه در بخش‌های معارفی است. با توفیق الهی شاهدیم که حضور دانشجویان، کارکنان و اساتید در جشنواره‌های قرآنی مختلف روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند.

خوشبختانه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور فردی قرآنی است و با حمایت‌های ایشان، هیچ‌گونه کم و کسری در این زمینه نداشته‌ایم. همچنین، مدیریت دانشگاه از هر تقاضایی که در بحث مربوط به جشنواره داشته‌ایم حمایت کرده است. چون پرداختن به امر قرآن عشقی ذاتی است، چه افرادی که در رابطه با آن از تخصص لازم برخوردارند و چه افرادی که در حاشیه آن هستند، همگی علاقه‌مند هستند که در این قضیه شریک باشند. البته کمبود اعتبارات در این زمینه قطعاً وجود دارد که تاکنون در دانشگاه خود مشکلی در این باره نداشته‌ایم.

ایکنا ــ بهترین مکان در دانشگاه برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها کجاست؟ آیا اصلاً باید مکان و نهادی را به این امر اختصاص داد یا باید به حرکات خودجوش دانشجویی دل بست؟
قطعاً باید مکانی برای امور قرآنی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. خوشبختانه از چند سال گذشته، که مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تأسیس شد، این مسئله به خوبی در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت رصد می‌شود و در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارتخانه و زیرشاخه مدیریت فرهنگی، بحث قرآن و عترت پیگری می‌شود.

حتی برخی دانشگاه‌ها نیز کارشناس قرآن و عترت را برای انجام فعالیت‌های قرآنی با همین عنوان اختصاص داده‌اند و بقیه دانشگاه‌ها نیز در حال انجام آن هستند. در کل تاکنون اقدامات خوبی در مجموعه وزارت بهداشت انجام شده است. با توجه به اینکه بحث سلامت جامعه به این قشر اختصاص دارد، هر چقدر در بحث آموزش و توسعه قرآنی ایشان سرمایه‌گذاری شود، کم است. خوشبختانه وزارت بهداشت خیلی خوب روی این قضیه سرمایه‌گذاری کرده و هر سال نیز علی‌رغم اینکه با مشکلات مالی فراوانی مواجه است، با قوت تمام به امور قرآنی می‌پردازد.

ایکنا ــ این فعالیت‌ها چه میزان نیاز به بودجه دارد و بدون بودجه، به صورت جهادی نیز می‌توان فعالیت‌ قرآنی داشت؟
حرکات جهادی فقط تا حدی پاسخگوست. روایات فراوانی از معصومین(ع) در بحث توجه به قرآن وجود دارد که باید الگو و سرمشق ما در راه پرداختن به قرآن باشد. البته مسائل قرآنی نیاز به بودجه آنچنانی ندارد.

مسئله مهم این است که تنها به حرکات جهادی نمی‌توان بسنده کرد. موارد مهمی همچون آموزش قرآن در رشته‌های مختلف نیاز به هزینه دارد که باید تدارک دیده شود. البته تاکنون به توفیق الهی مشکل مالی چندانی در سطح دانشگاه‌ها در امور قرآنی وجود نداشته است.

ایکنا ــ اکنون که از دانش قرآنی مطلوبی برخوردارید، حاضرید با گذراندن دوره‌های تربیت مربی در جمع دوستان و دانشگاهیان به عنوان معلم قرآن شناخته شوید؟
البته پیش از این طی سال‌های 85 و 86 دوره‌های تربیت مربی را در شهرستان‌هایی مانند قم و ... گذراندم و حاضرم که اگر لازم باشد در دوره‌های دیگر نیز شرکت کنم و فعالیت خود را در این زمینه ادامه دهم.

در محیط دانشگاه نیز به دلیل اینکه بنده به عنوان کارشناس مسئول قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مشغول هستم تا جایی که امکان داشته باشد، دانشجویان عزیز را راهنمایی می‌کنم و حتی برای ایشان تدریس قرآنی نیز دارم.

ایکنا ــ آیا مدت زمان حضور در دانشگاه فرصت مناسبی برای فراگیری قرآن است؟
اگر دانشجویان وقت خود را برای قرآن صرف نکنند، ممکن است در مسیر دیگری قرار گیرند و زمان خود را از دست دهند. دانشجویان زمان زیادی دارند که می‌توانند آن را با انوار الهی قرآن کریم پر کنند. بنده به همه دانشجویان عزیز میهن اسلامی توصیه می‌کنم که فرصت‌هایی را که در محیط دانشگاه دارند به سادگی از کف ندهند و در کنار دروس تخصصی خود به امر قرآن کریم نیز بپردازند.

انتهای پیام
captcha