تقویم سالیانه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها ایجاد شود/ ضرورت تمرکز برنامه‌ها در یک نهاد
کد خبر: 3858798
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
رتبه اول رشته ترتیل جشنواره وزارت بهداشت:

تقویم سالیانه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها ایجاد شود/ ضرورت تمرکز برنامه‌ها در یک نهاد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رتبه اول رشته قرائت ترتیل جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت بر ضرورت ایجاد تقویم سالیانه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و نیز تمرکز برنامه‌ها‌ی قرآنی دانشگاه در یک نهاد مشخص تأکید کرد.

تقویم سالیانه فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها ایجاد شود/ ضرورت تمرکز برنامه‌ها در یک نهادامیرحسین گرجی، اهل تهران و دانشجوی سال چهارم رشته فیزیوتراپی دانشگاه شهید بهشتی است. وی چندی پیش توانست رتبه اول رشته قرائت ترتیل بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در بخش دانشجویی از آن خود کند.

گرجی فعالیت قرآنی خود را از شش‌سالگی با حفظ جزء 30 و شرکت در کلاس‌های قرآن آغاز کرد. او سپس به صورت حرفه‌ای در رشته قرائت و از سن 12 سالگی در دارالقرآن ابن سینای تهران ادامه داد.

وی از نوجوانی در مسابقات مختلف همچون مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه شرکت کرد و در طول فراگیری علوم قرآنی نیز از اساتید مختلفی همچون احمد ابوالقاسمی، بهروز یاریگل، حسین اخوان‌اقدم و یادگاری بهره‌های فراوانی برده است.

گرجی پس از ورود به دانشگاه و در عرصه دانشجویی نیز فعالیت‌های قرآنی خود را در محیط تحصیل نیز ادامه داد و تاکنون در مسابقات مختلف قرآنی به ویژه مسابقات قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرکت کرده است. در ادامه مشروح گفت‌وگو با این دانشجوی قرآنی رشته پزشکی را می‌خوانید.

ایکنا ــ از وضعیت فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه خود بگویید.
دانشگاه شهید بهشتی از لحاظ نیروی انسانی در حوزه قرآن قوی است و در مجموعه دانشگاه اساتید مطرحی داریم که گاه عضو هیئت علمی هستند. همچنین، برخی از کارکنان و دانشجویان دانشگاه نیز طی سال‌ها در مسابقات مختلف قرآنی از جمله مسابقات اوقاف شرکت و رتبه‌های خوبی را کسب کرده‌اند. از گذشته نیز تعداد زیادی حافظ کل قرآن در بخش‌های مختلف آقایان و بانوان در دانشگاه شهید بهشتی مشغول فعالیت بوده و هستند.
با وجود نیروی انسانی فعال قرآنی، متأسفانه مشکلاتی همچون ساختار فیزیکی در دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد که باعث شده گاهی فعالیت‌های قرآنی به ویژه از لحاظ اطلاع‌رسانی و تبلیغی با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شود. دانشکده‌های این دانشگاه به صورت جدا و با فاصله زیاد از هم قرار دارند. این امر باعث می‌شود تا امکان اینکه برنامه‌های متمرکز قرآنی پیگیری و انجام شود، بسیار کم باشد.
بنده چهار سال در کانون قرآن و عترت دانشگاه فعالیت داشتم و مستقیماً با این موضوع درگیر بودم و شاهد بودم که این مسئله چه میزان در انجام فعالیت‌های قرآنی دانشگاه مؤثر است. همچنین این موضوع باعث می‌شود تا نتوان برنامه متمرکز قرآنی را در طول سال در دانشگاه برگزار کرد. علاوه بر این، اطلاع‌رسانی از برنامه‌ها و مسابقات قرآنی با ضعف روبه‌رو می‌شود. در دانشگاه باید برای اطلاع‌رسانی تبلیغات فراوانی کرد. البته در چند سال اخیر برنامه‌های خوبی نیز برگزار شده است.

ایکنا ــ مسئولان دانشگاه چقدر به دنبال شناسایی نخبگان قرآنی هستند و از آنان حمایت می‌کنند؟
چند ماه پیش جلسه‌ای با رؤسای دانشگاه برای پیش‌بینی فعالیت‌های قرآنی در سال‌های آتی داشتیم که در این جلسه صحبت‌های خوبی در رابطه با فعالیت‌های قرآنی دانشگاه شد، ولی هنوز به آن قسمت نرسیده‌ایم که دفترچه راهنمایی تشکیل شده باشد که در طول سال یک تقویم سالیانه برای برنامه‌های قرآنی داشته باشیم.
دستیابی به این تقویم سالیانه برای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها واقعاً نیازی مبرم است. باید بحث فعالیت‌های قرآنی جدای از جنبه هنری آن در قرائت، ترتیل، حفظ و ... جامع‌تر و کامل‌تر مطرح ‌شود؛ حتی در بحث مدیریت دانشگاه نیز می‌توان از این مسئله بهره برد. برای برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی نیاز به تقویم سالیانه داریم.
برخی مسئولان دانشگاه در دوره مدیریت خود فعالیت‌هایی را در زمینه قرآنی انجام داده‌اند، ولی هنگامی که مسئولی تغییر می‌کند، کل کار را نیز با خود می‌برد. اگر ما تشکیلات منسجم قرآنی در دانشگاه داشته باشیم، تشکیلات باقی می‌ماند و فقط افراد تغییر می‌کنند. البته گاه مسئولانی واقعاً پیگیر بوده و فعالیت‌های قرآنی بسیار خوبی را انجام داده‌اند.

ایکنا ــ بهترین مکان در دانشگاه برای پیگیری فعالیت‌های قرآنی کجاست؟ آیا اصلاً باید مکان و نهادی را به این امر اختصاص داد یا باید به حرکات خودجوش دانشجویی دل بست؟
مسجد دانشگاه بهترین محل برای تجمع و برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی است. در مجموعه دانشگاه شهید بهشتی نیروی قرآنی فعال خوبی داریم که می‌توان در برنامه‌های مختلف از وجودشان بهره برد. مسجد دانشگاه می‌تواند اصلی‌ترین مرکز برای انجام فعالیت‌های قرآنی برای برگزاری برنامه‌هایی همچون محافل قرآنی و اعتکاف باشد که متأسفانه دانشگاه شهید بهشتی از چنین نعمتی محروم است و به عنوان یک دانشگاه مادر مسجدی مناسب ندارد. در واقع فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها باید در مسجد دانشگاه متمرکز شود.
حرکات خودجوش دانشجویی در رابطه با برنامه‌های قرآنی یکی از ارکان اصلی این برنامه‌هاست و تأثیر خوبی دارد ولی نیاز است تا تشکیلات مشخصی در دانشگاه‌ها برای فعالیت‌های قرآنی وجود داشته باشد؛ چراکه فقدان چنین مرکزی باعث ایجاد موازی‌کاری، هدررفت بودجه‌ها و بازدهی بسیار کم می‌شود. فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌های کشور باید در یک تشکل و نهاد مشخص متمرکز شود که اگر اداره قرآن و عترت در دانشگاه‌ها ایجاد شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

ایکنا ــ این فعالیت‌ها چه میزان نیاز به بودجه دارد؟ آیا بدون بودجه و به صورت جهادی نیز می‌توان فعالیت‌ قرآنی داشت؟
قطعاً بودجه کافی برای انجام هر فعالیت قرآنی لازم است، ولی بیشتر از آن، نیاز به مدیریت و نظم در برنامه‌ها داریم. امروز با ضعف مدیریتی و نظم در اجرای برنامه‌های قرآنی مواجه هستیم. اگر فعالیت‌های قرآنی منظم باشد و تشکل ویژه‌ای در دانشگاه‌های مختلف برای انجام آن وجود داشته باشد، می‌توانیم از ظرفیت قرآنی فراوان دانشجویان بهره خوبی ببریم. دانشجویان قرآنی در دانشگاه‌های مختلف حاضرند دوره‌های تخصصی را که آموخته‌اند رایگان در اختیار دیگر دانشجویان قرار دهند.

ایکنا ــ اکنون که از دانش قرآنی در سطح مطلوبی برخوردارید، حاضرید با گذراندن دوره‌های تربیت مربی در جمع دوستان و دانشگاهیان به عنوان معلم قرآن شناخته شوید؟
در سازمان تبلیغات اسلامی دوره مربی‌گری قرآنی را گذرانده‌ام و اگر فضایی وجود داشته باشد که بتوانم در دانشگاه بمانم و فعالیت قرآنی داشته باشم، قطعاً با کمال میل این کار را انجام خواهم داد. اگر مجموعه مدیریت دانشگاه فضای کافی در اختیار دانشجویان قرآنی، که برنامه‌های مختلف قرآنی را در دانشگاه برگزار می‌کنند، قرار دهند، هر یک از آنان با جان و دل حاضرند آموخته‌های قرآنی خود را به دیگر دانشجویان منتقل کنند.

ایکنا ــ آیا مدت حضور در دانشگاه فرصت مناسبی برای فراگیری قرآن است؟
زمان حضور در دانشگاه فرصتی بسیار مناسب جهت پرداختن به امر قرآن کریم است. دانشجویان ما طی دوره تحصیل و در محیط دانشگاهی خود گاه با معضلات زیادی مواجه می‌شوند و احساس می‌کنند که نیاز به یک خط فکری منسجم برای راهنمایی دارند و چه خطی بهتر از قرآن که می‌تواند به عنوان بهترین خط فکری، راهنمایی درخشان برای عزیزان دانشجو باشد.

انتهای پیام
captcha