هفته کتاب را از شکل نمادین خارج می‌کنیم/ حذف قاچاقچیان فروش کتاب را افزایش داد
کد خبر: 3857753
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱
حسن‌پور گفت:

هفته کتاب را از شکل نمادین خارج می‌کنیم/ حذف قاچاقچیان فروش کتاب را افزایش داد

گروه ادب ــ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: امیدواریم بتوانیم سال آینده مراسم هفته کتاب را نیز از حالت نمادین فعلی خارج کنیم.

هفته کتاب را از شکل نمادین خارج می‌کنیم/ حذف قاچاقچیان فروش کتاب را افزایش داد

به گزارش خبرنگار ایکنا، هومان حسن‌پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عصر امروز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه در نشست خبری درباره مسائل نشر با خبرنگاران گفت‌و‌گو کرد.
حسن‌پور ابتدا درباره وضعیت توزیع کاغذ یارانه‌ای میان ناشران گفت: از زمانی که کارگروه جدید کاغذ از تیرماه سال جاری تشکیل شد، توزیع کاغذ یارانه‌ای میان ناشران تداوم داشته است و ممکن است در مقاطعی این موضوع به دلیل مسائل اداری کمی با وقفه مواجه شده باشد، اما قطعی پیوسته در توزیع کاغذ نداشته‌ایم.
وی افزود: در حال حاضر هیچ التهابی در بازار کاغذ وجود ندارد و توزیع کاغذ یارانه‌ای باعث شده قیمت‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یابد. آنچه در این زمینه تأثیرگذار بوده، قدری از مصرف فرهنگی به سمت کاغذ دولتی رفت و از بازار آزاد تهیه نکردند. البته این سؤال در آینده باید پاسخ داده شود که چطور در زمانی که ارز دولتی توزیع شده بود، قیمت کاغذ چنین بالا رفته بود و حالا که با ارز آزاد کاغذ به کشور وارد شده، بازار به ثبات رسیده است.

حسن‌پور ادامه داد: نظارت بر توزیع کاغذ از همان روز اول تشکیل کارگروه مورد توجه بوده است و ناشران دریافت‌کننده کاغذ مواردی را برای شمارش و تطبیق نسخه‌ها با کاغذهای یارانه‌ای به ما ارجاع می‌دهند و واحد نظارتی ما نیز از نیمه تیرماه به بعد این درخواست‌ها را بررسی کرده و هم‌اکنون نیز تمامی این درخواست‌ها از طریق ناشران باید در سایت ثبت شود تا مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.

 وی درباره تخلفات ناشران در این زمینه نیز بیان کرد: تاکنون در این زمینه موردی به عنوان پرونده تخلف ناشران در حوزه کاغذ اعلام نشده است. ممکن است مواردی در مورد عدم تطابق بین کاغذ دریافتی و شمارگان چاپ شده وجود داشته باشد که ما هم آن را اعلام می‌کنیم.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۵۴۱ عنوان کتاب منتشر شده از ۲۱۶ ناشر به همت کارگروه نظارتی اتحادیه به منظور تطبیق کاغذ با شمارگان چاپ شده مورد شمارش قرار گرفته‌اند، بیان کرد: مسئله اصلی این است که در حال حاضر شمارگان کتاب در بازار ملموس شده است، به این معنی که شاهد آمار واقعی تر شمارگان در بازار نشر هستیم.

حسن‌پور در ادامه بیان کرد: تا زمانی که میزان ۸۰ هزار تن کاغذ مصوب دولت وارد و مصرف نشود، کارگروه به فعالیت خود در زمینه نظارت‌ها به کار خود ادامه خواهد داد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران درباره وضعیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مکان برگزاری آن گفت: صنف در مورد مکان و وضعیت نمایشگاه نظر خود را به صورت صریح و در قالب نامه‌ای اعلام کرده است. این نامه که بخش عمده‌ای از آن در مورد انتخاب محل نمایشگاه بود به تمامی مراجع ذیربط از جمله دفتر معاون اول رئیس جمهور ارسال شده است. هفته گذشته کارگروه شورای سیاستگذاری نمایشگاه هم از محل شهر آفتاب بازدید کرد که نتایج آن درحال تجزیه و تحلیل است. در ادامه باید از مصلی نیز بازدید کنیم و به یک جمع‌بندی درباره مکان نمایشگاه برسیم. صنف به صورت مکتوب نظرش را اعلام کرده، ولی از نظر فنی تاکنون امکان پاسخگویی به آن وجود ندارد و باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

حسن‌پور همچنین در مورد شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تأکید کرد: تأکید شورا تفاوت زیادی با سال قبل ندارد و ساختار پیشنهادی برای نمایشگاه کتاب هم با ساختار قبلی تفاوتی ندارد. تنها خط و خطوط مسئولیت‌ها و الهام‌های پیش روی نمایشگاه روشن شده است و پاسخگویی شفاف‌تر. من اینطور استنباط نمی کنم که این ساختار جدید حول موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی متمرکز شده باشد و هر کس در آن به وظیفه ذاتی خود عمل می‌کند، کما اینکه استفاده از تشکل‌ها نیز در آن به قوت خویش باقی است.

وی در ادامه این نشست درباره مسئله قاچاق کتاب گفت: نتایج جلوگیری از قاچاق کتاب مشهود بوده و برخی عنوان می‌کنند حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد در فروش کتاب در کتابفروشی‌ها مؤثر بوده است و همین امر سبب می‌شود در میزان کتابخوان‌ها نیز تجدید نظر کنیم. همچنین ۸۰ درصد قاچاقچیان جدی کتاب حذف شده‌اند و دادگاه فرهنگ و رسانه نسبت به این امر دقت نظر دارند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به ایام هفته کتاب نیز بیان کرد: امسال با محوریت پیوند میان کتابفروشی‌های محله با خانواده‌ها به استقبال این هفته رفته‌ایم و علاوه بر برنامه کتابگردی سالانه که در روز پنجشنبه انجام می‌شود، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری هیئت مدیره اتحادیه به کتابفروشی‌ها سر می‌زنند و از نزدیک با آنها دیدار و گفت‌و‌گو می‌کنند.

 وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم سال آینده مراسم هفته کتاب را نیز از حالت نمادین فعلی خارج کنیم.

انتهای پیام
captcha