ایران‌هراسی و ناشناخته ماندن در عرصه بین‌الملل؛ چالش‌های صنعت گردشگری کشور/ تدوین بسته دیپلماسی گردشگری
کد خبر: 3857988
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷

ایران‌هراسی و ناشناخته ماندن در عرصه بین‌الملل؛ چالش‌های صنعت گردشگری کشور/ تدوین بسته دیپلماسی گردشگری

گروه جامعه ــ در مراسم رونمایی از 90 هزار اقلام تبلیغی گردشگری بر رفع ناشناخته ماندن کشور در فضای بین‌الملل و مقابله با ایران‌هراسی در راستای توسعه گردشگری تأکید شد.

فوری///ناشناخته ماندن در بین‌الملل و ایران هراسی چالش‌های صنعت گردشگری/ تدوین بسته دیپلماسی گردشگریبه گزارش خبرنگار ایکنا، ولی‌الله تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم توزیع ۹۰ هزار اقلام تبلیغاتی و گردشگری به ۳۰ کشور که ظهر امروز با حضور نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلام و وزارت امور خارجه در سالن خلیج فارس سازمان حج و زیارت برگزار شد، با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش گردشگری کشور در ابعاد بین‌المللی ناشناخته بودن کشور است، گفت: علاوه بر ناشناخته ماندن کشور در حوزه بین‌المللی، جدیدا هم ایران‌هراسی به این پروژه افزوده شده است و دشمنان مردم و کشور در رابطه با ایران سیاه‌نمایی می‌کنند.

وی افزود: برای مقابله با این ایران‌هراسی با وزارت امور خارجه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد و از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارتباطات هم در این خصوص غافل نیستیم. در حال حاضر بسته‌های تبلیغاتی و دیپلماسی گردشگری آماده شده است که به کشور‌های مختلف برای آشنایی بیشتر با ایران ارسال می‌شود و در این رابطه وزارت خارجه نیز همکاری‌های لازم را با وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته است.

تیموری با بیان اینکه تفاهم‌نامه مشترکی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با انجام اقدامات لازم برای حوزه اطلاع‌رسانی و بازاریابی مشترک گردشگری فرهنگی، دینی و قرآنی تدوین شده است، گفت: از سال گذشته استراتژی بازاریابی‌های گردشگری را تدوین کرده‌ایم و بازار هدف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت نیز در نظر گرفته شده است و می‌توانیم روز‌های گردشگری در سطح کشور داشته باشیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور یادآور شد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۶۲ دستگاه و نهاد فرهنگی همکاری دارد و مراکز گردشگری ایران باید به صورتی یکپارچه به دنیا شناسانده شود. ضمن اینکه رایزن‌های فرهنگی که در کشور‌های مختلف حضور دارند نیز می‌توانند به حوزه گردشگری کشور کمک کنند و در این خصوص تعامل و هم‌فکری لازم صورت گرفته است.

تیموری افزود: باید در هر کشور بر اساس رویکرد‌های اطلاع‌رسانی و فضای مجازی آن وارد عمل شویم و اطلاع‌رسانی لازم را در حوزه گردشگری داشته باشیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تأکید کرد: در طول سال گذشته علی‌رغم همه مسائل و سیاه‌نمایی‌ها ۵۲.۵ درصد افزایش گردشگری ورودی را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و در ۷ ماه نخست امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۴ درصد افزایش گردشگر در داخل کشور داشته‌ایم و این در حالی بود که از نظر بودجه و اعتبارات هم ضعف‌هایی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت گردشگری کشور رو به رونق است و در بعد داخلی هم بزرگ‌ترین معضل ما اطلاع‌رسانی در نقاط مختلف کشور است و تمامی سفر‌های ما به یک سری نقاط خاص متمرکز شده و بخشی از کشور هنوز نتوانسته علی‌رغم تمام پتانسیل‌ها گردشگران داخلی را متمرکز کند.

تیموری بیان کرد: در حال حاضر می‌توانیم به این اجماع برسیم که گردشگری یک مزیت بالقوه در کشور است و می‌تواند بعضی از مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور را برطرف کند و درآمد‌های آن نیز به جیب اقشار خاصی نمی‌رود، بلکه به صورت مویرگی به اقشار مختلف جامعه پرداخت می‌شود، و توسعه گردشگری قطعا در افزایش اشتغال هم تاثیرگذار است.

وی افزود: از سال گذشته تغییراتی در نحوه اطلاع‌رسانی داشتیم و به سمت فضای مجازی برای تبلیغ آثار گردشگری پیش رفته‌ایم و فیلم‌های چند دقیقه‌ای کوتاه آماده کرده‌ایم تا معرف فضا‌های گردشگری کشور باشد.

رایزنان فرهنگی بخشی از بودجه خود را صرف گردشگری کنند
در ادامه این نشست، سیدمحمدحسین هاشمی، معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با اشاره به حضور رایزنان جمهوری اسلامی ایران در ۶۰ کشور دنیا گفت: این افراد نماینده فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در این کشور‌ها و در واقع دیپلمات‌های فرهنگی هستند.

وی با بیان اینکه ضعف‌هایی در حوزه گردشگری وجود دارد که باید به آن پرداخته شود و نسبت به رفع آن اقدامات موثری صورت بگیرد، گفت: به گردشگری در کشور کمتر توجه شده است، اما با تحول مثبتی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وجود آمده است، قطعا در حوزه گردشگری همانطور که گزارش شد، رشد داشته‌ایم و ما نیز در برنامه‌هایی که داشته‌ایم، مصوب شده که میهمانان خارجی را به صورت گروهی و تور به ایران اعزام کنیم و گروه‌های بسیاری نیز به ایران آمدند و تا یک هفته در ایران ماندند و انعکاس مثبتی نیز هنگام بازگشت به کشورشان داشتند.

آماده شدن بسته دپلماسی گردشگری
سیدرضا هاشمی، رئیس اداره دیپلماسی گردشگری وزارت امور خارجه نیز با بیان اینکه در وزارت امور خارجه بخش‌های فعالی در حوزه گردشگری وجود دارد، گفت: پیش از این مسئولیت امور گردشگری برعهده دیپلماسی عمومی بوده است و این اداره با همکاری ادارات کل داخلی وزارت خارجه توانسته بود اقداماتی را در راستای شناخته شدن ظرفیت‌های گردشگری ایران انجام دهد، اما پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی معاون اول رئیس جمهوری، اداره دیپلماسی اقتصادی و گردشگری تشکیل شد.

وی افزود: صنعت گردشگری پس از صنعت خودرو و نفت مطرح می‌شود، در حال حاضر رتبه ۴۶ دنیا را در حوزه گردشگری داریم و باید تلاش کنیم جزء ۱۰ مقصد برتر دنیا برای گردشگری باشیم.

رئیس اداره دیپلماسی گردشگری وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سند توسعه گردشگری و بسته دپیلماسی گردشگری آماده شده و امیدواریم از این طریق ایران را تبدیل به یکی کشور‌های برتر در حوزه گردشگری تبدیل کنیم.
به گزارش ایکنا، در این مراسم از ۹۰ هزار قلم کالای تبلیغی برای سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور و استفاده آن در رایزن‌های فرهنگی سفارت‌ها رونمایی شد.
انتهای پیام
captcha