مسئول بی‌خبر از مطالبات مردم لیاقت مسئولیت ندارد/ مطالبه‌گری حق مردم است
کد خبر: 3858238
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱

مسئول بی‌خبر از مطالبات مردم لیاقت مسئولیت ندارد/ مطالبه‌گری حق مردم است

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه موقت اصفهان گفت: مطالبه مردمی اصلی پذیرفته شده در اسلام محسوب می‌شود و اگر در جامعه اسلامی مسئولی از مطالبات مردم خبر نداشته باشد، لیاقت مسئولیت را ندارد.

مسئول بی‌خبر از مطالبات مردم لیاقت مسئولیت ندارد

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره شیوه مطالبه‌گری مردم در جامعه اسلامی، اظهار کرد: قرآن کریم به پیامبر(ص) که از عقل کاملی برخوردار بود، می‌فرماید: «و شاورهم فی الامر»، یعنی عقل مردم را به حساب بیاور. در واقع قرآن برای اینکه اصل اعتنا به مردم و جامعه را تثبیت کند، از پیامبر(ص) می‌خواهد تا در امور اجتماعی با مردم مشورت کند؛ بنابراین باید عقل جامعه را به حساب آورد. امیرالمؤمنین(ع) در نامه‌ای که به مالک اشتر می‌نویسد، همین موارد را توصیه می‌کند، اینکه به مردم و به خصوص ضعفا و مستمندان توجه کن و در دسترس مردم باش و به حرف‌های آنها گوش بده.

وی افزود: مطالبه‌گری یک اصل اسلامی محسوب می‌شود و اسلام نیز آن را تجویز کرده و عقل مردم را به حساب آورده است. امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه مکرراً بر حق مطالبه‌گری مردم و دستگیری از ضعفا، مستمندان و یتیمان تأکید کرده و اگر یکی از کارگزاران ایشان حق مردم را زیر پا می‌گذاشت، او را به مجازاتی تهدید می‌کرد که باعث عبرت دیگران شود.

مطالبه‌گری جدا از اغتشاش است

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: در حال حاضر نیز مطالبه‌گری مردم اصلی پذیرفته شده در جامعه به حساب می‌آید، ولی مطالبه‌گری غیر از اغتشاش و خرابکاری و آدمکشی است که از سوی دشمن ساماندهی می‌شود و باید میان اینها مرز قائل شد. مطالبه‌گری حق مردم است، ولی اغتشاش و خرابکاری فتنه و فساد محسوب می‌شود و باید با آن برخورد کرد. مردم برای پیگیری مطالبات خود می‌توانند به نهادهای ذی‌ربط نامه بنویسند، در فضای مجازی پیام بگذارند، از رسانه‌ها استفاده کنند، یا با نمایندگان خود در ارتباط باشند. تجمع و قیل‌وقال از این بابت که فضایی برای نفوذ دشمن فراهم می‌کند، به مصلحت نیست.

حجت‌الاسلام رهبر تصریح کرد: مسئولان اگر ندانند مردم چه مطالباتی دارند، از آنها عقب افتاده‌اند، پس باید بدانند که مردم با گرانی، فشار اقتصادی و رانت‌خواری مخالفند. افزایش قیمت بنزین باید به گونه‌ای باشد که به اقشار ضعیف فشار وارد نیاید. اگر از مطالبات مردم خبر ندارند، چرا مسئولیت قبول کرده‌اند؟ امیرالمؤمنین(ع) به بازار کوفه رفت‌وآمد داشت، از احوال مردم جویا می‌شد و به کارگزاران خود در رابطه با وضعیت مردم امرونهی می‌کرد. مسئولان در اتاق‌های دربسته نمی‌توانند از مطالبات مردم باخبر شوند. شاید برخی از مسئولان این‌طور نباشند، ولی خیلی از آنها همین‌طور هستند. وقتی در اتاق دربسته نشسته و تصمیم بگیریم، نتیجه بهتر از این نمی‌شود و صبر مردم لبریز می‌شود.

مسئولان از مطالبات مردم آگاه باشند

وی اظهار کرد: مسئولی که نداند مطالبات مردم چیست، در جامعه چه می‌گذرد، گرانی با مردم چه می‌کند، چه موقع وقت گران کردن بنزین است، به چه کسی باید گران داد و به چه کسی باید ارزان فروخت، لیاقت مسئولیت را ندارد. لازم نیست مردم تجمع کرده و مطالباتشان را بیان کنند، این مسئولان هستند که باید از نقطه نظرات و مطالبات مردم آگاه باشند، بنابراین اغتشاش و خرابکاری به وجود نمی‌آید و دشمن هم از آن سوءاستفاده نمی‌کند. به نظر من، در رابطه با مسئله بنزین خیلی بی‌تدبیری صورت گرفت، وقت این کار نبود، با این روش نباید انجام می‌شد و متأسفانه خیلی گران تمام شد.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: یک فرد معترض هیچ وقت آشوب به پا نکرده و نمی‌خواهد مطالباتش را از طریق اغتشاش پیگیری کند. امیرالمؤمنین(ع) شب‌ها برای فقرای کوفه غذا می‌برد، ولی در مقابل لشکر معاویه ایستاد، چون آنها را اخلال‌گر می‌دانست.

انتهای پیام
captcha