هفته پرهیاهوی برف و بنزین
کد خبر: 3858607
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
بر خط جامعه؛

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

گروه جامعه ــ در هفته گذشته بعد از آنکه تصمیم بنزینی سران قوا عملیاتی شد، عده‌ای آشوبگر در برخی شهرها به اموال عمومی آسیب رساندند که این اقدام آنان با واکنش قاطع مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد، اما در پشت این جریانات، اتفاقات اجتماعی دیگری نیز در کشور رخ داد که در بسته خبری این هفته پی می‌گیریم.

هفته پرهیاهوی برف و بنزینبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که برف سنگین بسیاری از شهرهای کشور را سپیدپوش کرد و تصمیم بنزینی سران قوا عملی شد، عده‌ای از آشوبگران با سوءاستفاده از فضای به وجود آمده، در برخی شهرها به اموال عمومی آسیب رساندند که با واکنش قاطع مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد. آشوبگران در شهر قدس، حتی به مصلای این شهر هم رحم نکردند و ضمن ورود به آن، به ساحت مقدس کتاب الهی جسارت کردند.

این هفته همچنین با تصمیم شورای امنیت کشور، اینترنت سراسری با محدودیت‌های جدی مواجه شد که البته طولانی شدن آن انتقادها و نگرانی‌هایی را در جامعه برانگیخته است.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از رویدادهای اجتماعی کمترشنیده در هفته اخیر را گردآورده‌ایم:

ارائه خدمات روانشناسی به دو هزار زلزله‌زده

مجید رضازاده، معاون توسعه پيشگيری سازمان بهزيستی كشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ از حضور ۹۶ روانشناس در مناطق زلزله‌زده شمال غرب کشور خبر داد و در خصوص اهمیت این اقدام گفت: در حادثه زلزله اخیر شمال غرب کشور ۳۵ تیم به محل حادثه اعزام شد که شامل ۹۶ نفر مددکار، روانشناس و همیاران هستند. کار این تیم‌ها ارائه آموزش و مشاوره است. در روزهای اول این گرو‌ه‌ها به جمع‌آوری افراد، کودکان و زنان و آرامش دادن به آنها اقدام کردند تا مردم از آسیب‌های حادثه فاصله بگیرند. بعد از این مرحله آموزش‌های مقابله با استرس، کنترل هیجان و ... در زمینه سلامت روان انجام شد.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

رضازاده با بیان مأموریت سازمان بهزیستی در حوزه سلامت اجتماعی کشور به تربیت و ساماندهی تیم‌های محب اشاره کرد که در هنگام بروز بلایای طبیعی این تیم‌ها به محل اعزام شوند و گفت: البته تلاش می‌شود تیم‌های داوطلب از همان منطقه آسیب‌دیده باشند تا زودتر به محل حادثه برسند. از سوی دیگر تیم‌های اجتماع‌محور آموزش‌هایی را به مردم محلی ارائه می‌دهند تا در صورت بروز مشکل مردم از اقداماتی که باید انجام دهند، آگاهی داشته باشند.

برنامه کانون‌های مساجد در هفته کتابخوانی

همزمان با هفته کتابخوانی، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: ۱۴ هزار و ۹۷ کتابخانه باز و مخزن‌دار در مساجد کشور وجود دارند که طبیعتاً شبکه گسترده‌ای برای ترویج کتاب و کتابخوانی هستند. علاوه بر برنامه‌های خاصی که بعضی مساجد برای هفته کتابخوانی تدارک می‌بینند، ستاد عالی کانون‌ها نیز برنامه‌های ویژه‌ای را در این هفته پیگیری می‌کند. نخستین گام برگزاری جلسه شورای هماهنگی کتابخانه‌های مساجد و تجلیل از کتابداران نمونه در استان‌های مختلف کشور بود که برخی از آن‌ها برگزار شده است.

وی افزود: جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی روز شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، در سالن حجاب برگزار شد و در خلال آن از پنج کانون فعال در زمینه کتابخوانی نیز تقدیر به عمل آمد. یکی دیگر از برنامه‌ها، ترویج امانت کتاب است که در ۲۷ استان کشور برگزار می‌شود. همچنین در استان خراسان جنوبی طرح «نذر کتاب» و «کوله‌پشتی کتاب» برای نخستین بار برگزار می‌شود که کار بدیعی است، یعنی کتاب‌هایی که افراد در منزل دارند برای مسجد نذر می‌کنند، آنگاه اهالی نیز در یک فرایند چرخشی کتاب را از مسجد قرض می‌گیرند، آن را مطالعه می‌کنند و برای مطالعه در اختیار دوستان خود قرار می‌دهند، دست آخر نیز این کتاب‌ها به مسجد بازمی‌گردد.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با اشاره به اینکه امسال ۲۱۹ مسابقه کتابخوانی در مساجد کشور برگزار می‌شود، گفت: در همه استان‌های کشور و در ۱۶۹ مسجد، طرح خوانش کتاب را به مناسبت هفته کتابخوانی انجام می‌دهیم، به این معنا که دانش‌آموزان به همراه معلمان خود از مدارس به مسجد دعوت می‌شوند، در دل مسجد نماز جماعت ظهر و عصر را برگزار می‌کنند و سپس برنامه‌ کتابخوانی برایشان برگزار می‌شود، با این اقدام هم پیوند مسجد و مدرسه و هم انس با کتاب و کتابخوانی تقویت می‌شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: به مناسبت هفته کتابخوانی ۳۷ کتابخانه مسجدی در ۱۵ استان کشور افتتاح می‌شود، گرچه تلاش می‌کنیم این تعداد را به ۵۰ مورد برسانیم. گزارش سالانه این کتابخانه‌ها را هر ساله به شورای فرهنگ عمومی کشور ارائه می‌دهیم اما مدیریت آن‌ها تماماً به عهده خود کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، این کتابخانه‌ها در بعضی مساجد در حد دو قفسه کتاب هستند اما حداقل در هزار مسجد، کتابخانه بزرگ و خوب در اختیار داریم. کتابدارانی که برای این هزار مسجد فعالیت می‌کنند نه وجهی را دریافت می‌کنند نه حمایتی می‌شوند، حتی در بعضی از این کتابخانه‌ها بیش از یک نفر، یعنی دو یا سه نفر فعالیت می‌کنند اما عموماً حمایتی نمی‌شوند.

برنامه‌‌های هفته بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظیم(ع)

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) دوشنبه، ۲۷ آبان‌ماه در نشست تشریح برنامه‌های هفته بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار کرد: بزرگداشت ولادت این امامزاده، فقیه و محدث جلیل‌القدر روزهای هفتم تا سیزدهم آذرماه مصادف با اول تا هفتم ربیع‌الثانی با ۷۲ عنوان برنامه در سطح شهرری و آستان مقدس برگزار می‌شود. به این منظور ۴۱ عنوان برنامه فرهنگی و مذهبی، ۱۳ عنوان مراسم آئینی، ۱۱ عنوان خدمات زائر و ۷ عنوان برنامه رسانه‌ای پیش‌بینی شده است.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

انجام سالانه ۵۰ فعالیت قرآنی به همت آیسسکو

دبیر کمیسیون ملی آیسسکو این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سازمان آیسسکو در زمینه فعالیت‌های قرآنی اقدامات شاخصی را انجام می‌دهد. آیسسکو سالانه از مجموع ۴۰۰ عنوان فعالیت خود، ۵۰ عنوان فعالیت مرتبط با امور قرآنی را در جهان اسلام به انجام می‌رساند. آموزش زبان عربی به عنوان زبان قرآن، آموزش مربیان قرآنی و ارتقای سطح کیفی مؤسسات قرآنی به ویژه در کشورهای آفریقایی، که توان مالی خوبی ندارند، از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی آیسسکو است. یکی از فعالیت‌های مهم دیگر، آموزش رسم‌الخط استاندارد قرآنی در کشورهای مختلف جهان اسلام است که به این منظور کارگاه‌‌هایی هم برای آموزش آن برگزار شده است، چون همانطور که می‌دانید جهان اسلام ده‌ها زبان همچون سواحیلی و مالایی وجود دارد که شاید با رسم‌الخط و آوانویسی استاندارد قرآن آشنا نباشند.

وی در پاسخ به اینکه بودجه آیسسکو و فعالیت‌های قرآنی آن از چه منابعی تأمین می‌شود؟ اظهار کرد: بودجه سازمان آیسسکو مثل بودجه همه کشورهای اسلامی دیگر از حق عضویت کشورهای عضو تأمین می‌شود. بر مبنای ضریبی از حق عضویت، که به سازمان همکاری اسلامی پرداخت می‌شود، مخارج آیسسکو تأمین می‌شود. بخشی از سازمان‌های غیردولتی در جهان اسلام نیز کمک‌هایی به آیسسکو می‌کنند. گاهی نیز دولت‌های اسلامی خود بخشی از هزینه‌های آیسسکو را پرداخت می‌کنند. برای مثال مرکز استنادی جهان اسلام(ISC) گرچه به آیسسکو وابسته است اما همه هزینه‌های آن را دولت جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

نام‌نویسی ۶۰۰ نفر برای جذب خاص روحانیان عتبات

حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیر جذب و سازماندهی معاونت امور فرهنگی بعثه مقام‌معظم رهبری از نام نویسی ۶۰۰ نفر واجد شرایط برای پذیرش در حوزه جذب خاص روحانیان عتبات عالیات خبر داد و گفت: به منظور بکارگیری روحانیان سرآمد و برجسته جهت همراهی با کاروان‌های عتبات عالیات و از سوی دیگر نظر به نیاز فزاینده کاروان‌های عتبات به روحانیان واجد صلاحیت، ضرورت استمرار روند جذب و اعزام اینگونه افراد به صورت اجتناب‌ناپذیری در آمده است به همین لحاظ این موضوع تحت عنوان جذب خاص با شرایط مطروحه در آیین‌نامه جذب و گزینش تعیین شده است.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

ورود کالا از کشور اسلامی به معنای حلال بودن آن نیست

عبدالحسین فخاری، دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه بحث حلال منحصر به مواد غذایی نیست و در حوزه پوشاک نیز بحث حلیت مطرح است، گفت: لباسی که تهیه می‌شود در صورتی حلال است که از پوست یا موی حیوان حلال گوشتی که ذبح اسلامی شده تهیه شده باشد.استاندارد حلال باید در مورد ذبح حیوانات حلال گوشت رعایت شده باشد. در کشورهای اسلامی به صورت طبیعی اجازه نمی‌دهند که حیوانی ذبح غیراسلامی شود. در نتیجه خیال مصرف‌کنندگان چرم‌های آن کشورها تا حدودی آسوده‌تر است.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

فخاری تصریح کرد: البته در برخی از کشورهای اسلامی اقلیت‌های بزرگ غیرمسلمان زندگی می‌کنند، مانند مالزی که ۴۵ درصد مردم آن کشور غیرمسلمان هستند و این گروه‌ها ذبح حلال ندارند. بنابراین حتی صرف اینکه کالا و محصولی از یک کشور اسلامی وارد شده باشد هم به معنای حلال بودن آن نیست، مگر اینکه آرم حلال داشته باشد. بحث حلال بودن کالاهای وارداتی بسیار مهم است، چرا که درِ واردات به روی محصولات از همه کشورها باز است و محصولات زیادی از کشورهایی مانند چین و نیوزلند وارد می‌شود و باید نظارت و بررسی دقیقی از منظر حلال بودن بر روی محصولات وارداتی انجام شود.

دبیرکل مرکز تحقیقات حلال جهانی با اشاره به اینکه در ایران اولین افرادی که اعلام کردند چرم‌های غیرحلال وارد کشور می‌شود مسئولانی از اتحادیه چرم بودند، گفت: مسئولان این اتحادیه از وارد شدن میزان زیادی چرم حرام به کشور خبر می‌دهند.

برداشتن گام دوم انقلاب در گرو نقد گام نخست است

نشست معرفی و بررسی کتاب «تقاطع انقلاب»، دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، پژوهشگر تاریخ شفاهی انقلاب و فروز رجایی‌فر، فعال سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی در محل باغ‌موزه قصر برگزار شد.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

حجت‌الاسلام زائری در نشست بررسی جدیدترین اثر خود با عنوان «تقاطع انقلاب»، اظهار کرد: دو واکنش نسبت به انقلاب وجود دارد که من را واداشت تا این کتاب را تألیف کنم و رویکرد منصفانه را تبیین کنم؛ رویکرد اول، ادبیات حاکم بر صداوسیما و تریبون‌های نماز جمعه است که متأسفانه مردم نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و رویکرد دوم نیز رویکردی بی‌منطق، بی‌انصاف و هتاک است که نمی‌خواهد نقاط مثبت انقلاب اسلامی را بپذیرد.

نویسنده کتاب «تقاطع انقلاب» تصریح کرد: برخی از مقالات کتاب در گذشته چاپ شده‌اند، اما در آن‌ها راجع به موضوعاتی صحبت شده است که هنوز هم موضوعیت دارد و تاریخ مصرفش تمام نشده است، اساساً اگر انقلاب اسلامی را پدیده‌ای اجتماعی و زنده بدانیم، برخی مسائل آن مربوط به عملکرد چهار دهه اخیر بوده است که تا امروز ادامه یافته و ممکن است آینده را هم شکل دهد. وقتی از لزوم برداشتن گام دوم انقلاب سخن می‌گوییم، باید به گام نخست آن نیز توجه کنیم و آن را نقد کنیم.

وی در ادامه گفت: تعدادی از مقالات این کتاب برای نخستین‌بار منتشر می‌شود. به همه مخاطبان تأکید می‌کنم که به مقدمه کتاب توجه داشته باشند که آن را به تازگی نگاشته‌ام و به زعم خود، حرف‌های تازه‌ای در آن مطرح کرده‌ و از نسلی صحبت کرده‌ام که در پدیدآمدن انقلاب نقشی نداشته و امروز هم چندان همراهی با جریان انقلاب ندارد، اما شهروند این کشور است و حقوقی دارد. این نسل باید احساس کند در اداره کشور نقش دارد. این نسل باید بداند حقوقی دارد که ربطی به اعتقاد و سلیقه‌اش ندارد، همانقدر که انقلاب ما اسلامی است، جمهوریتِ ما ایرانی‌ست و یکایک مردم ایران باید در مورد کشور بتوانند اظهار نظر کنند. البته در طرح این مباحث، برخلاف نظر آقای موسوی، محافظه‌کاری هم به خرج داده‌ام، زیرا سَرَم را دوست دارم و نمی‌خواهم به سادگی برای خودم دردسر درست کنم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تغییر کرد

سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت ارشاد در حکمی سیده مرضیه شفاپور را به جای حجت‌الاسلام مهدی سیف جمالی، به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب کرد.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

در حکم معاون امور هنری برای شفاپور آمده است: «به استناد تبصره ۴ ماده یک و ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس به موجب این حکم به عنوان دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس منصوب می‌شوید. ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای سرکارعالی، امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری و همراهی با سایر اعضای کارگروه در تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس موفق و مؤید باشید»

سیده مرضیه شفاپور دارای کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی است و رئیس امور زنان و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس خانه مطبوعات وزارت کشور و ... از سوابق شفاپور است.

حمایت‌ وزارت‌ اقتصاد از گردشگری حلال و مذهبی

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی این هفته در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر ساز و کار وزارت اقتصاد برای حمایت و تقویت صنعت گردشگری حلال و مذهبی در کشور به عنوان یکی از فضاهای توسعه‌ اقتصادی و کسب و کار گفت: قطعاً توجه به صنعت گردشگری در کشور اسلامی ما می‌تواند به عنوان یک صنعت مهم و ارزآور مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه این صنعت می‌تواند به درآمدهای دولت و رونق اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک شایانی کند. در اقتصاد گردشگری چه حلال، چه مذهبی و سایر حوزه‌های دیگر گردشگری، یک گردشگر با انواع مشاغل در ارتباط است و به سهم خدمتی که دریافت می‌کند هزینه‌ پرداخت می‌کند که همین موضوع به عدالت توسعه اقتصادی در جامعه هم کمک می‌کند و موجب تحقق عدالت اجتماعی می‌شود.

هفته پرهیاهوی برف و بنزین

وزیر اقتصاد با بیان اینکه گردشگری، اقتصادی نوظهور در کشور است که باید نگاه آینده‌پژوهی به این صنعت داشت، ضمن اعلام حمایت از این عرصه، ‌گفت: قطعاً بنای وزارت امور اقتصاد و دارایی هم بر تقویت و حمایت بیش از پیش صنعت گردشگری به ویژ‌ه گردشگری حلال و مذهبی در کشور است.

انتهای پیام
captcha