فاصله فراوان تا نظام تعلیم و تربیت کیفی/ مدارس مسجدمحور مورد تأیید نیست
کد خبر: 3860445
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد؛

فاصله فراوان تا نظام تعلیم و تربیت کیفی/ مدارس مسجدمحور مورد تأیید نیست

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه برای دسترسی به نظام تعلیم و تربیت باکیفیت باید گام‌های بزرگی بردارد و هنوز تا رسیدن به این نظام فاصله فراوانی داریم، تصریح کرد: بودجه این وزارتخانه توان حمایت از آموزش کیفی را ندارد، چرا که بخش مهمی از بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌شود.

طرح رتبه‌بندی معلمان به زودی اجرایی می‌شود/ وضع بیمارگونه بودجه آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری وزیر آموزش و پرورش به منظور تشریح دستاورد‌های سه ماهه فعالیت امروز، شنبه، ۹ آذرماه، با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش  برگزار شد.

حاجی میرزایی در این نشست با اشاره به آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان، اظهار کرد: خوشبختانه این آیین‌نامه که از مطالبات جدی فرهنگیان بود در هیئت دولت به تصویب رسید. هدف از این آیین‌نامه توجه به دانش و صلاحیت معلمان در پرداخت حقوق آنهاست. اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتار‌ها و فعالیت‌ها، با کیفیت‌های متفاوت، تفاوت قائل شویم و کار‌های کیفی‌تر از امتیاز‌های ویژه‌تری برخوردار باشند؛ بنابراین منطق اصلی رتبه‌بندی، ارتقای کیفیت و افزایش انگیزه معلمان برای ارائه خدماتی باکیفیت بیشتر است.

وی ادامه داد: برای این منظور در سال جاری دو هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که از نیمه دوم سال تحصیلی قابل اجرا خواهد بود، بدین جهت تمامی عملکرد معلمان مورد ارزیابی قرار گرفته و یکی از رتبه‌های یک تا پنج به آن‌ها تعلق می‌گیرد. افرادی مشمول این طرح می‌شوند که حداقل دو سال سابقه همکاری با آموزش و پرورش داشته باشند. رتبه دوم به فرهنگیانی با پنج سال خدمت، رتبه سوم به فرهنگیانی با ۱۲ سال سابقه، رتبه چهارم به فرهنگیانی با ۱۸ سال سابقه و رتبه پنجم به فرهنگیانی با ۲۴ سال خدمت تعلق می‌گیرد. کسانی که مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند؛ معلمان، مربیان، مشاوران واحد‌های آموزشی، مراقبان سلامت و ورزش و مدیر و معاونان واحد‌های آموزشی هستند. همکارانی هم که کار اداری انجام می‌دهند مخیر هستند در بخش اداری فعالیت و از امتیاز‌های اداری استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در مورد دریافتی‌های فرهنگیان باید با توجه به بودجه کل کشور به سمت بهبود وضعیت دریافتی معلمان برویم. شاید راه‌حل مناسب‌تر خارج کردن معلمان از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری باشد، چون معلمی همچون شغل سایر کارمندان نیست و اقتضائات خاص خود را دارد و باید پربار و غنی باشد؛ لذا یکی از اولویت‌های برنامه‌های من تلاش برای ارتقای کیفیت آموزشی در کنار بهبود وضعیت معیشتی معلمان است.
 
تأمین مسکن برای ۱۷۰ هزار فرهنگی
 
وی گفت: گام دیگر وزارتخانه برای بهبود معیشت فرهنگیان امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت مسکن و شهرسازی برای تأمین مسکن ۱۷۰ هزار فرهنگی بود. این تفاهم‌نامه سه‌ ساله است. قیمت زمین یکی از عناصر تعیین‌کننده در قیمت واحد مسکونی است. در این تفاهم‌نامه مقرر شد آنجایی که وزارت آموزش و پرورش زمین دارد در اختیار ساخت مسکن فرهنگیان قرار دهد و در بخش‌هایی که زمین ندارد وزارت مسکن این زمین را تأمین کند. کسانی واجد شرایط برای استفاده از این تسهیلات هستند که بدون خانه و زمین باشند و از تسهیلات وام مسکن استفاده نکرده باشند. یکی از شروط دیگر سکونت پنج ساله در منطقه‌ مورد تقاضاست. هزینه هر واحد مسکونی در این طرح، با منطقه جغرافیایی هر شهر و استان ارتباط دارد. وظیفه وزارت مسکن و شهرسازی در این زمینه فراهم کردن شرایط برای ساخت مسکن و در صورت نیاز تغییر کاربری منطقه است. آن دسته از فرهنگیانی هم که در واحد‌های فرسوده سکونت دارند می‌توانند براساس این توافق از بهسازی بافت‌های فرسوده استفاده کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به اقدام دیگر وزارت آموزش و پرورش، افزود: شیوه‌نامه تبدیل وضعیت مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریس‌های آموزش و پرورش در کمتر از سه ماه ابلاغ شد. حق‌التدریس‌ها و مربیان پیش‌دبستانی که پیش از سال ۹۱ مشغول فعالیت هستند، مشمول این تبدیل وضعیت می‌شوند. پس از طی یک دوره یک ساله که باید در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببیند، به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند. با این اقدام بخشی از همکارانی که از سال‌های دور با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند، تعیین تکلیف می‌شوند. آن دسته از مربیان پیش‌دبستانی که فاقد ابلاغ آموزش و پرورش هستند و حقوق خود را از آموزش و پرورش دریافت نمی‌کنند مشمول این طرح نمی‌شوند.
 
توزیع شیر در مدارس 8 استان کشور 
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توزیع شیر در مدارس، گفت: تمامی مدارس ابتدایی دولتی و غیردولتی و مدارس متوسطه اول و شبانه شامل این طرح می‌شوند. اعتبار محدودی به این طرح اختصاص یافته و اولویت را به هشت استان؛ ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمان و هرمزگان اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پاداش بازنشستگانی که تا پایان سال ۹۷ بازنشسته شده‌اند پرداخت شده است، اظهار کرد: طبق قانون تمام پرداخت‌هایی که ماهیت حقوق دارد باید سر ماه پرداخت شود. طی سال گذشته این مبالغ با تأخیر پرداخت می‌شده است. یکی دیگر از مشکلاتی که بسیار آزاردهنده بود مطالبات همکارانی که در خارج از کشور با آموزش و پرورش همکاری دارند، بود. برخی مشکلات از جمله نوسانات ارز و عدم تأمین ارز کافی باعث ایجاد این معوقات شده است. اکنون با تأمین ارز مورد نیاز، مشکلی در پرداخت حقوق فرهنگیان خارج از کشور نداریم.
 
کمبود ۱۰۸ هزار معلم
 
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ساماندهی نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی جاری، گفت: در ابتدای پذیرش مسئولیت وزارتخانه، با کمبود ۱۰۸ هزار معلم مواجه بودیم و زمان مناسبی هم برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کلاس‌ها نبود؛ لذا سازماندهی‌هایی از جمله اضافه تدریس برخی معلمان شاغل، تأخیر سن بازنشستگی همکارانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند و نیز به‌کارگیری یک سوم وقت بازنشستگان که می‌توانند با آموزش و پرورش همکاری در نظر گرفته شد. اینکه آیا این روش‌ها کیفی و مؤثر است، باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. تمام تلاش و کوشش ما در آغاز سال تحصیلی این بود که کلاس‌ها بدون معلم نباشند.

وی با اشاره به پیگیری سند تحول بنیادین ابراز کرد: در ذیل شش زیرنظام این سند، گروهی تعیین کرده‌ایم که برای اجرایی کردن تحولات برنامه‌ریزی کند. کاستی‌هایی که اطمینان ما را در رسیدن به اهداف سند با مشکل روبرو می‌کند، وجود دارد و نگرانی‌های جدی در زمینه تحقق سند تحول وجود دارد که قابل توجه است. جامعه برای دسترسی به نظام تعلیم و تربیت با کیفیت باید گام‌های بزرگی بردارد؛ این در حالی است که تا رسیدن به این نظام فاصله زیادی داریم.

حاجی‌میرزایی درباره بودجه آموزش و پرورش نیز افزود: بودجه آموزش و پرورش وضع خوبی ندارد. بودجه این وزارتخانه همگام با سایر دستگاه‌ها افزایش پیدا کرده و حتی بهتر بوده، اما این بودجه توان حمایت از آموزش با کیفیت را ندارد، چرا که بخش مهمی از بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌شود و ارتقای کیفیت مغفول می‌ماند. رقمی که برای سال آینده پیش‌بینی شده ۷۳ هزار میلیارد تومان است، اما رقمی که اختصاص پیدا خواهد کرد ۵۴ هزار میلیارد تومان است. بودجه هنوز در دولت نهایی نشده است. با توجه به محدودیت بودجه‌ای کشور، هدف‌گذاری ما مشخص کردن آثار بودجه در نظام تعلیم و تربیت است. تمامی تصمیم‌گیران نظام بودجه‌ای کشور با توجه به آثار و تبعات بودجه‌های اختصاص یافته باید این بودجه را اختصاص دهند.
 
وزیر آموزش و پرورش درباره تأیید و یا تکذیب مدرسه‌داری مسئولان گفت: اینکه تا چه حد مدرسه‌داری مسئولان مصداق قانون تعارض منافع باشد، مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
 
مدارس مسجدمحور مورد تأیید نیست
 
مدارس مسجدمحور همچنان در حال فعالیت هستند و دایر می‌شوند. وزیر آموزش و پرورش که پیش‌تر در اظهارنظری اعلام کرده بود این مدارس مورد تأیید ما نیست، در پاسخ به این پرسش که سازوکار برخورد با این مدارس که همچنان فعالیت دارند چیست، گفت: هر نهادی که خارج از چارچوب آموزش و پرورش اقدام به دایر کردن مدرسه کند، اقدام غیرقانونی انجام داده است. آموزش و پرورش امری حاکمیتی است. هر کسی هم می‌خواهد در مدرسه‌داری مشارکت کند، راه باز است، می‌تواند درخواست دهد. اما با مدارسی که بدون مجوز با این عناوین دایر می‌شوند برخورد خواهیم کرد. پیگیر این موضوع هستیم. مراجع قانونی هم باید برای جلوگیری از ادامه فعالیت این مدارس ما را یاری کنند.
 
ضرورت توزیع دانش‌آموزان در واحدهای آموزشی
 
وی با اشاره توزیع دانش‌آموزان در واحدهای آموزشی، گفت: توزیع دانش‌آموز در مناطق مختلف، متفاوت است. برخی واحدها با کمتر از ۲۰ دانش‌آموز فعالیت می‌کنند. تعادل میان واحدها نیازمند حمایت‌های جدی است. در برخی مناطق که با انبوه جمعیت مواجهیم، ناگزیر هستیم کلاس‌هایی با جمعیت بیشتر داشته باشیم. مدارس زیادی داریم که خالی از دانش‌آموزش است. برقراری تعادل نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

حاجی‌میرزایی درباره حضور دانش‌آموزان در حوادث آبان‌ماه کشور، افزود: تمام استان‌ها اعلام کرده‌اند که دانش‌آموزی در این حوادث دستگیر نشده است.

وی درباره فعالیت مؤسسات آموزشی و کمک‌درسی نیز گفت: کنکور صلاحیت‌های خاصی را مورد سنجش قرار می‌دهد که این صلاحیت‌ها از سوی مجموعه‌هایی خارج از آموزش و پرورش حمایت می‌شوند. در نظام تعلیم و تربیت، داعیه‌های متفاوتی داریم و از فضیلت، کرامت و مهارت سخن می‌گوییم، اما مجموعه خودمان را به ‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که روی ابعاد دیگری حساس است. انتهای مسیر، توانایی تست زدن است که صلاحیت‌ها را هدایت می‌کند. باید به سمتی برویم که اگر روی مفاهیم ذکرشده تأکید داریم، آنها را فربه‌تر کنیم. تربیت باید در کانون توجه آموزش و پرورش باشد. لذا تمام نظام‌های پیرامونی آن هم باید از این تربیت حمایت کند. یکی از دغدغه‌های جدی، چگونگی توجه به مفاهیم ارزشمندی است که مورد نیاز افراد جامعه است. در جستجوی مسیرهایی که این راه را تقویت می‌کند، باید توانایی تمهید پیش‌زمینه‌ها را داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha