هیچ بازداشتی‌ای در مرقد شهید حکیم وجود نداشته است + فیلم
کد خبر: 3861438
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
کمیساریای عالی حقوق بشر عراق:

هیچ بازداشتی‌ای در مرقد شهید حکیم وجود نداشته است + فیلم

کانون خبرنگاران نبأ ــ‌ فاضل الغراوی، عضو کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، با ارائه گزارش بازدید از مرقد شهید محراب، اعلام کرد: هیچ زندانی یا بازداشتی‌ای داخل این مرقد وجود نداشته است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ به نقل از شبکه ماهواره‌ای الفرات، کمیساریای عالی حقوق بشر دوشنبه، 11 آذر نتایج گزارش بازدید از مرقد شهید محراب را که از سوی اغتشاشگران به آتش کشیده شد، اعلام کرد.
فاضل الغراوی، عضو کمیساریای عالی حقوق بشر عراق گفت: با توجه به اینکه اخباری را از بازداشت‌ یا زندانی بودن شهروندان در مرقد شهید حکیم دریافت کردیم، تیم نظارت کمیساریای عالی حقوق بشر عراق به منظور بررسی میدانی در محل حادثه حضور یافت تا درباره آنچه برخی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کردند‌، با آزادی کامل و استقلال تام پس از بازدید از صحن‌‌های این حرم، به اعلام نظر دقیق بپردازد.

الغراوی با اشاره به اینکه شهروندان یا خانواده‌هایی كه در مورد مفقودین صحبت می‌كنند، باید مطالبه خود را به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر عراق ارجاع دهند، گفت: بنابراین اطلاعاتی كه از طریق این بازرسی جمع‌آوری شد، تأیید می‌كنیم كه هیچ زندانی یا بازداشت شده‌ای در این مکان وجود نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: اخبار منتشر شده در فضای مجازی عاری از صحت و دقت است، این کمیساریای حجم خسارت به حرم و سوختگی را مستندسازی و میزان خسارت ناشی از بمب‌های دست‌ساز را بسیار سنگین ارزیابی کرده که باعث شده بسیاری از راهروها و سالن‌های حرم مطهر شهید محراب تحت تأثیر آتش قرار بگیرد و مانع از آن شود که تیم‌های دفاع مدنی در صحنه و محل حاضر شوند.
وی گفت: همانطور که شیوخ و مأمورین قبیله‌ای در نجف در جریان بازدید خود از مرقد شهید حکیم اعلام کردند؛ هیچ زندانی یا بازداشتی داخل این حرم وجود نداشته، بنابراین ما خواستار این شدیم که نیروهای امنیتی نقش کامل خود را در حمایت از مرقد و اموال عمومی و خصوصی برعهده بگیرند.
گفتنی است، طی روزهای گذشته، شبکه‌های اجتماعی با انتشار اخبار دروغ مبنی بر بازداشت شماری از شهروندان عراقی در مرقد شهید حکیم، افکار عمومی شهر نجف اشرف را تهییج کرده و در واکنش به این اخبار کذب برخی افراد نقابدار و نفوذی به دنبال آتش کشیدن مرقد بودند. این در حالی است که در پی این ادعاها، برخی اعضای کمیساریای عالی حقوق بشر عراق به آنجا رفتند و اعلام کردند: به صورت کامل محل مورد نظر مورد جست‌وجو قرار گرفت و حتى یک نفر در این مکان بازداشت نشده بود.
اغتشاشگران و خشونت‌طلبان در نجف اشرف، پنجشنبه ۷ آذرماه، بخشی از مرقد و مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله محمد باقر حکیم، رئیس فقید مجلس اعلای اسلامی عراق، را به آتش کشیدند و در پی ادامه تنش‌ها در نجف اشرف، شامگاه شنبه نیز عده‌ای با حمله به مرقد شهید آیت‌الله حکیم در مرقد ایشان را آتش زدند. نیروهای امنیتی عراق نیز در پاسخ به این بی‌حرمتی و برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. این اتفاق در جریان یکی از خون‌بارترین هفته‌های اعتراضات عراق رخ داده که از ماه گذشته میلادی آغاز شده است.

انتهای پیام
captcha