محروم ماندن برخی داروخانه‌ها از توزیع و دریافت دارو
کد خبر: 3861456
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
زالی تشریح کرد؛

محروم ماندن برخی داروخانه‌ها از توزیع و دریافت دارو

گروه سلامت _ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چالش دیگر در زمینه دارو را عدم دریافت و توزیع داخلی داروها در برخی داروخانه‌ها دانست و گفت: داروخانه‌ها تبدیل به انبار توزیع شرکت پخش شده‌اند و هیچ نوآوری ندارند.

محروم ماندن داروخانه‌ها از توزیع و دریافت داخلی برخی داروهابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ علیرضا زالی،‌ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در نخستین نشست خبری اعلام برنامه‌ها و دستاوردهای این دانشگاه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بزرگترین تولیدکننده دانش در عرصه سلامت کشور است، گفت: دانشگاه در عرصه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و درمانی با جمعیتی بالغ بر پنج میلیون نفر تحت پوشش، رتبه بسیار بالایی در جذب دانشجو دارد و این جمعیت حدود هفت درصد مردم ایران را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: 40.5 درصد مردم استان تهران و 66 درصد مردم شهر تهران در منطقه خدماتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند. هزار و ۴۴ مرکز بالینی پژوهشی و پایه در این دانشگاه وجود دارد. 17 هزار و 500 نفر نیز پرسنل این دانشگاه محسوب می‌شوند.

زالی بیان کرد: حدود 20 بیمارستان به صورت مستقیم به این دانشگاه تعلق دارد و 25 بیمارستان خصوصی و خیریه نیز تحت نظارت دانشگاه فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه 15 درصد جمعیت کارگری ایران تحت پوشش این دانشگاه هستند، اظهار کرد: سه هزار مدرسه با جمعیت 900 هزار دانش‌آموز جزء منطقه خدماتی ما محسوب می‌شوند. 130 هزار نفر از شاغلین حوزه تغذیه، آرایشی و بهداشتی، 460 کارخانه مواد غذایی، 160 کارخانه بزرگ مواد آرایشی ــ بهداشتی، 900 مرکز درمان اعتیاد، 700 عطاری، 35 کارخانه تولیدی آرایشی، بهداشتی و مواد دارویی و هزار و ۸۰۰ داروخانه در منطقه نظارتی ما هستند.

زالی با بیان اینکه با شاخص‌های کاملا ناهمگون در مناطق کشور مواجه هستیم، گفت: مساحت تحت نظارت و خدمت‌رسانی دانشگاه از پایین‌ترین مناطق شهری و کشوری تا مرفه‌ترین آنها توزیع شده است. این ناهمگونی برنامه‌ریزی را دشوار می‌کند؛ منظر دانشگاه در سطح جهانی جایگاه مناسبی دارد اما هدف ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه و کسب جایگاه علمی معتبر در عرصه بین‌المللی است.

وی ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی سعی دارد دانشگاهی کارآفرین و پیشگام نسل سوم دانشگاهی در کشور باشد. حرکت شتابانی به سمت تحقق دانشگاه نسل سوم داریم تا در حقیقت آنچه در بیانیه گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری ذکر کردند، تحقق واقعی پیدا کند. تأکیدی که ایشان بر اخلاق، جوانان و تحقق علم‌آفرینی داشتند باید محقق شود. بنابراین بسترهایی را ایجاد کرده‌ایم تا دانشجویانی چند بعدی در دانشگاه داشته باشیم. بر این اساس چهار حوزه متفاوت سیاسی و 17 کانون فرهنگی و دانشگاهی تشکیل داده‌ایم و در 16 آذرماه جاری، سعی می‌کنیم با جشنواره چشمگیر، اهمیت تربیت دانشجویان چند سطحی را معرفی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: 55 انجمن علمی در دانشگاه داشتیم که برای هفت سال متوالی رتبه نخست در جشنواره رازی را کسب کردند. توسعه مهارت‌های اجتماعی فارغ‌التحصیلان دانشگاه برای ما مهم است. پویش‌های خودجوش دانشجویی در رابطه با انگ‌زدایی از ایدز و کمک به کودکان کار در فصل سرما داشتیم که بسیار اهمیت دارد زیرا باعث رشد شخصیت اجتماعی دانشجویان می‌شود.

گردش تخت بیمارستانی به 36 صدم درصد رسیده است

زالی گفت: گردش تخت بیمارستانی به 36 صدم درصد رسیده است؛ آن هم با توجه به آنکه بیماران اکثرا مزمن یا شهرستانی هستند. همچنین برنامه‌های عمرانی بسیار جدی را آغاز کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم هزار و ۲۰ متر مکعب به مراکز نظام درمانی ما اضافه شود و بیمارستانی در شرق تهران با هزار تخت‌خواب نیز ساخته شود. این توسعه عمرانی در شرایط تحریم و بودجه محدود کشور است. هشت هزار و ۶۰۰ متر مربع در حوزه بهداشت نیز تا پایان سال ایجاد می‌شود‌.

زالی بیان کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه ذخایر دارویی وضع خوبی داریم. در مقاطعی ذخایر ما به ۱۵ روز رسید اما وضعیت کنونی مطلوب است، لذا مردم اصلا نگران تأمین دارو نباشند.

وی یادآور شد: بحث زنجیره تولید دارو به شدت وابسته به نقدینگی است. این زنجیره شامل کارخانه تولید، شرکت پخش و داروخانه است. هر جای این مسیر، نقدینگی آسیب بخورد، هر سه آسیب می‌بینند. امروز اگر داروخانه نتواند فروش کند و نقدینگی حاصل نشود، نمی‌تواند به شرکت پخش پول دهد و شرکت هم نمی‌تواند به کارخانه پول دهد؛ بنابراین نیازمند حرکت جهادی توسط مجلس و دولت هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش خصوصی، اولین مسئله این است که حجم زیادی از بازار دارویی ایران در اختیار بخش دولتی قرار دارد، گفت: سهم بخش دولتی در ارائه خدمات تنها پنج درصد است، اما نزدیک به ۵۰ درصد بازار دارویی در اختیار بخش دولتی است که این امر باعث شده است فضا برای بخش خصوصی تنگ شود.

داروخانه‌ها تبدیل به انبار توزیع شرکت پخش شده‌اند

زالی چالش دیگر در زمینه دارو را عدم دریافت و توزیع داخلی داروها در برخی داروخانه‌ها دانست و گفت: داروخانه‌ها باید گردش شفاف داشته باشند. 90 درصد اقتصاد داروخانه‌ها وابسته به بیمه‌هاست. داروخانه می‌خواهد از شرکت پخش، دارو بگیرد اما پول ندارد، لذا وام می‌گیرد، وام که می‌گیرد باید سود دهد. ضمن اینکه اقتصاد اختلال یافته داروخانه موجب شده نتوانند از وضعیت اداره سنتی به وضعیت نوین راه پیدا کند. این ماندن و محبوس شدن داروخانه در چنبره انقباضی سنتی موجب شده در بحث مالیات و گردش مالی به شدت آسیب‌پذیر شود. داروخانه‌ها تبدیل به انبار توزیع شرکت پخش شده‌اند و هیچ نوآوری ندارند.

وی یادآور شد: مشکل دیگر این است که ما باید مراقبت کنیم تغییر قیمت دارو در کشور به مردم منتقل نشود، چرا که مردم به همین شکل هم مشکل معیشتی دارند. اما این دلیل نمی‌شود یک فاکتور شفاف اقتصادی در حوزه دارو را فراموش کنیم و آن اینکه دارو در کشور ما نسبت به نرم جهانی ارزان‌تر است. متوسط فروش یک داروخانه در ترکیه سه و نیم برابر متوسط فروش یک داروخانه در ایران است.

زالی در ادامه با بیان اینکه در جذب دانشجویان جدید نتوانسته‌ایم بودجه لازم را برای آنان جذب کنیم، گفت: متأسفانه برنامه انحراف از ظرفیت در این دانشگاه رخ داد و تفاوت چشم‌گیری بین ظرفیت اعلامی و ورودی ما وجود داشت، ۴۹۰ نفر به مجموعه دانشجویان ما اضافه شد که آمادگی آن را نداشتیم. بار مالی این‌ ورودی در ترم اول ۱۸ میلیارد تومان است. در بحث آموزش و فصول آموزشی ۱۰۵ میلیارد تومان تا پایان سال ۹۷ کسری داشتیم. این کسری توسط کارشناسان سازمان مدیریت در سال ۹۷ پذیرفته شد و پیشنهاد آنان پایدار کردن اعتبارات بود. این عدد را نتوانستند به بودجه سال ۹۸ منتقل کنند. امسال تا پایان سال ۹۸، مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان کسری در فصل آموزش، تبدیل به ۱۷۰ میلیارد تومان شده و تا پایان سال ۹۹ به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: تا پایان شهریور امسال، ۹۹۰ میلیارد تومان کسری قطعی ماست. این کسری شامل ۲۳۰ میلیارد تومان در مطالبات پرسنلی، کارانه و سایر پرداخت‌ها برای پزشکان، اعضای هیئت علمی و کارکنان است. ۱۸۰ میلیارد تومان به پیمانکاران و ۳۶۰ میلیارد تومان به شرکت‌های پخش و توزیع دارو نیز طلبکار هستیم.

زالی بیان کرد: طلب ما از بیمه‌ها از نیمه دوم سال ۹۶ به بعد ۸۷۰ میلیارد تومان از ۱۲ نهاد بیمه‌ای است که عمدتا تأمین اجتماعی و بیمه سلامت هستند.

وی با بیان اینکه در دانشگاه ردیفی وجود دارد که به اشتباه نام آن را درآمد اختصاصی گذاشته‌اند چرا که تمام این درآمد صرف هزینه‌های جاری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شود، گفت: اگر امروز نتوانیم درآمد اختصاصی را به دست بیاوریم و در جای خود هزینه کنیم، کیفیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی کاهش پیدا می‌کند. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی باید هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان درآمد تولید می‌کرد، اما تا کنون تنها ۵۶۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌ایم، چون بخش زیادی از درآمد اختصاصی ما موکول به تأمین درآمد از طریق بیمه‌هاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: یکی از مشکلات وزارت بهداشت وجود نیروهای انسانی ضروری مانند پرستاران، تکنسین‌های اتاق عمل، تکنسین‌های هوشبری و ... است که خدمات بیمارستانی بر دوش آن‌هاست، اما ردیف بودجه‌ای برای این افراد تعریف نشده و از طرف دیگر قابل حذف هم نیستند، ۳۲ درصد پرسنل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از این گروه هستند. امسال با تلاش هیئت رئیسه قبلی دانشگاه، از ۳۰۰ مجوز جذب تعدادی را برای این گروه استفاده کردیم و امیدواریم بتوانیم آنها را تغییر وضعیت دهیم.

استرسی که خانواده‌ها به کودکان خود وارد می‌کنند
وی در ادامه با بیان اینکه امسال بیشترین میزان رقابت در کنکور سراسری برای تصاحب صندلی‌های پزشکی بود، گفت: فشار سنگین خانواده روی دانش‌آموز اول دبستان قرار می‌گیرد که باید پزشک شود. این کودک ۱۲ سال با این استرس بزرگ می‌شود و با این ظرفیت احتمال کمی دارد که وارد دانشگاه شود، بعد می‌بیند که این رشته مورد علاقه او نیست و بعدا دچار سرخوردگی می‌شود.
 
زالی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل در کشور داریم که تمام نیاز‌های ۲۰ سال آینده با همین‌ تعداد افراد تأمین می‌شود. اصرار بر افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی بدون طراحی زیرساخت، خوب نیست چرا که ما از نظر پزشکی اشباع می‌شویم.

وی بیان کرد: در فیزیوتراپی ۴۳ درصد افزایش ظرفیت داشته‌ایم، پس خانواده‌ها برای تحصیل در رشته‌ای خاص به فرزندانشان فشار وارد نکنند. چرا امروز اقبال به رشته ریاضی و مهندسی کم است؟ در حال حاضر بالاترین شانس در کنکور در زیر رشته‌ها مربوط به رشته مهندسی است که صندلی خالی هم دارد. چون فارغ‌التحصیلان مهندسی شغل پیدا نکردند. همین بلا در آینده سر گروه پزشکی می‌آید.

کسی با سهمیه ایثارگران مخالف نیست، اما نباید نخبگان در سهمیه آزاد آسیب ببینند
زالی همچنین در رابطه با سهمیه ایثارگران نیز گفت: اساسا هیچ کس در کشور چه در مجلس و چه دولت نسبت به تخصیص سهمیه ایثارگران حرفی ندارد. سهمیه قانون است و ما موظف به اجرای آن هستیم. اما دو موضوع وجود دارد؛ در کنار احراز حقوق ایثارگران باید مراقبت کنیم نخبگان ما در سهمیه آزاد آسیب نخورند. حضور فرزندان شهید در دانشگاه فضا را خوب و معطر می‌کند و برخی کشور‌های توسعه یافته هنوز هم از مصدومین جنگ تکریم می‌کنند. باید یک بسته اشتغالی برای آن‌ها در نظر بگیریم. ما به خطا رفته‌ایم. صندلی اختصاص دادن مشکل را حل نمی‌کند. مشکل آن‌ها بیکاری است؛ بنابراین هیچ کس با سهمیه ایثارگران مخالف نیست.

وی افزود: براساس برنامه امسال آماده جذب ۱۵۰ دانشجوی پزشکی بودیم، اما ۲۸۷ دانشجو معرفی شدند. در دندانپزشکی ۷۰ نفر آمادگی داشتیم که ۱۰۵ نفر به ما اعلام شد. در داروسازی نیز ۷۰ نفر می‌خواستیم که ۷۴ نفر به ما معرفی شدند، در دکترای عمومی به صورت کلی چهار هزار دانشجوی در حال تحصیل داریم.

فقط یک مورد فروش صندلی وجود داشت
وی در رابطه با فروش صندلی نیز اظهار کرد: غیر از مریم مقتدری، فرد غیر دانشجوی دیگری نداشتیم که روی صندلی دانشگاه نشسته باشد. بنده شخصا به این موضوع ورود کردم و هیچ تخلفی در این زمینه نداشتیم. از روز اول که به دانشگاه آمدم، موضوع صندلی فروشی در رسانه‌ها مطرح شده بود. باید این مسئله را بررسی فنی کنیم. براساس تحقیقات انجام شده، از سال ۹۳ تمام کسانی که در دانشگاه در حوزه آموزش ثبت شده بودند و برای تمام دانشجویانی که برای آن‌ها کارت صادر شده بود و دانشجویانی که از سازمان سنجش معرفی شده بودند و در نظام سما ثبت شدند، بررسی شدند. هیچ مستندی نسبت به فروش صندلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیدا نشده است.
انتهای پیام
captcha