اساسی‌ترین پایه‌های اجتماع از دیدگاه امام حسن عسکری(ع)
کد خبر: 3861900
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

اساسی‌ترین پایه‌های اجتماع از دیدگاه امام حسن عسکری(ع)

گروه اجتماعی - مدرس گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در چهارمحال‌وبختیاری با استناد به وصیت‌نامه امام حسن عسکری(ع) و احادیث ایشان، به تبیین اساسی‌ترین پایه‌های اجتماع و برخی ویژگی‌های شیعیان از دیدگاه آن حضرت پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین یزدان نظری، مدرس گروه معارف اسلامی در دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه شخصیت امام حسن عسکری(ع)، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این امام همام آماده کردن زمینه برای به دنیا آمدن حضرت مهدی(عج) بود که تلاش کردند زمینه و شیعیان را برای این تولد آماده کنند.

وی ابهت داشتن را یکی از ویژگی‌های بارز شخصیتی حضرت دانست و گفت: ایشان ابهت خاصی در چهره داشتند که هم در میان مؤمنان مشهود بود و احترام خاصی برای ایشان قائل بودند و هم دشمنان از این ابهت وحشت داشتند که نمونه دیگری از این ابهت را در شخصیت امام خمینی(ره) نیز می‌توان یافت، درواقع می‌توان گفت این صفت و ویژگی در ارتباط با خدا برای شخص حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام نظری به وصیت‌نامه امام حسن عسکری(ع) که حاوی توصیه‌ها و نکاتی در باب مکارم اخلاق، تقوای الهی، مصالح عمومی، روابط حسنه با اهل سنت و راه‌های خودسازی است اشاره کرد و گفت: متن وصیتنامه به شرح زیر می‌باشد:

«أُوصِیکمْ بِتَقْوَی اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِی دِینِکمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَی مَنِ ائْتَمَنَکمْ منْ برٍّ أَوْ فاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فبِهَذَا جاءَ محَمَّدٌ صلی الله علیه و آله؛ شما را به تقوای الهی و ورع و دوری از حرام در دینتان، تلاش برای خدا، راستگویی در سخن گفتن، ادای امانت به کسی که به شما اعتماد کرده است؛ چه خوب باشد و چه بد، طولانی کردن سجده ها [ی نماز] و حسن همسایه داری سفارش می‌کنم؛ چراکه حضرت محمد(ص) این [رسالت] را آورده است».

اساسی‌ترین پایه‌های اجتماع

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در حدیث فوق به اصلی‌ترین پایه‌های یک اجتماع خوب و کامل اشاره شده است، هر فردی به اجتماع، آرامش و زندگی مناسب نیاز دارد که در درون آن گناه وجود نداشته و «تقوا» بر آن حاکم باشد و از حرام خوری، اختلاس، رشوه خواری، ربا و... به دور باشد، یعنی تقوای الهی و «ورع» را در زندگی رعایت کنند.

وی تلاش برای کسب رضایت خداوند را عامل دیگری برای قوام اجتماع مناسب دانست و افزود: حضرت در این وصیت‌نامه به شیعیان سفارش می‌کند که برای رضایت خدا زندگی کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مشخصه دیگر اجتماعِ نمونه، راستگویی و پرهیز از دروغگویی است، اگر بازاریان، معلمان، محصلان، مسئولان، کارگران، کارمندان و. . . از دروغ دوری کنند، آرامش روانی بر جامعه حاکم خواهد شد، لذا همه انبیاء و اهل بیت(ع)، مردم را به راست‌گویی سفارش کردند.

این پژوهشگر قرآنی امانت‌داری را از دیگر پایه‌های اجتماع سالم و نمونه دانست و گفت: اگر در امانت‌های مالی، کلامی، آبرویی و... خیانت نشود و امانات را به اهلش بسپارند، آن جامعه آرامش دارد و پیشرفت خواهد کرد، هر شخصی در زندگی خود نعماتی دارد که برایش امانت محسوب می‌شود به‌طور مثال همسر امانتی برای مردان است که باید با رفتار صحیح با همسر حق این امانت رعایت شود، شیعیان باید دقت کنند که از امانت‌ها در مسیر رسیدن به خداوند استفاده کنند.

وی ادامه داد: حضرت به رعایت حقوق همسایگان سفارش کردند، لذا در زندگی شهری، خصوصاً زندگی آپارتمانی، می‌طلبد که قوانین همسایه‌داری و مراعات حقوق یکدیگر در رأس امور قرار گیرد لذا حقیقتاً اگر حقوق همسایگان مراعات نشود، زندگی به جهنم تبدیل خواهد شد.

حجت‌الاسلام نظری اظهار کرد: پیامبر(ص) مبعوث شدند تا بر همسایه‌داری سفارش کنند لذا بر همگان لازم است که همواره به همسایه‌داری توجه کنند، حقوق یکدیگر را به جای بیاورند و روابط حسنه با یکدیگر داشته باشند.

شادی اهل بیت(ع) از رفتار شیعیان

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: اگر شیعیان به دستورات اجتماعی امام یازدهم(ع) و مدارایی که نسبت به اهل سنت سفارش شده است، مقید و پایبند باشد، علاوه بر ثواب اخروی، باعث آرامش و امنیت در جامعه و نیز خوشحالی و شادی اهل‌بیت(ع) می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: امام در ادامه این وصیت‌نامه چند سفارش دیگر به خودسازی دارند و می‌فرمایند: خدا و مرگ را فراوان یاد کنید و قرآن را بسیار تلاوت کنید و صلوات بر پیامبر(ص) بفرستید، زیرا صلوات دو حسنه دارد و آنچه را به شما سفارش کرده، در حفظ آن بکوشید شما را به خدا می‌سپارم و بر شما درود می‌فرستم»، حضرت در پایان وصیت خودشان تأکید می‌فرمایند که شیعیان این وصیت‌نامه را حفظ و به آن عمل کنند.

انتهای پیام
captcha