برنامه شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا/ به‎دنبال مناسب‎سازی فضا‌های شهری برای معلولان هستیم
کد خبر: 3862054
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
حناچی:

برنامه شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا/ به‎دنبال مناسب‎سازی فضا‌های شهری برای معلولان هستیم

گروه جامعه ــ شهردار تهران در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران به برنامه‌های این نهاد در جهت مناسب‎سازی فضا‌های شهری برای معلولان و اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: شهرداری یکی از دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون هوای پاک است، بر همین اساس برنامه‎ریزی کردیم تا در مدت چهار سال، ذرات آلاینده هوای تهران را تا ۵۵ درصد کاهش دهیم و گاز‌های آلاینده را تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کند.

به گزارش ایکنا؛ پیروز حناچی، شهردار تهران، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته به ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران پرداخت و گفت:  در ارزیابی که در شهریورماه امسال انجام شد، مردم تهران دو مشکل عمده آلودگی هوا و ترافیک تهران را به‌عنوان مشکلات شهر تهران مطرح کردند. البته این دو به این معنا نبود که مشکلات اجتماعی و اقتصادی نداریم، بلکه به این معنا است که مردم آلودگی هوا را که امروز بیشتر حس می‌کنیم، جزء مشکلات عمده خود و زندگی در تهران می‌دانند.
 
وظیفه مستقیم چهار دستگاه در برابر آلودگی هوا

وی ادامه داد: در خصوص رفع آلودگی هوا تنها شهرداری تهران مسئولیت ندارد و بیش از چهار دستگاه در این زمینه وظیفه مستقیم دارند. در هر صورت بخش عمده آلودگی هوای تهران امروز به خاطر مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی، خودرو‌های تک سرنشین و ۱۰ درصد هم مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و خودرو‌های دیزلی سنگین است که همه این‌ها در کنار هم نقش مهمی را در آلودگی هوای تهران ایفا می‎کنند.

شهردار تهران به اقدامات انجام شده در خصوص کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران اقدامات بسیاری در خصوص کاهش آلودگی هوا انجام داده است که ازجمله آن‌ها مجهز شدن چهارراه‌ها به دوربین‌های معاینه‌ فنی، جدی گرفتن معاینه فنی و همچنین اجرای طرح ترافیک است که البته انتقادی نیز به آن وارد شده است. اما شهرداری تلاش جدی برای معاینه فنی خودرو‌ها دارد و این طرح شامل معاینه خودرو‌های سنگین و سبک می‎شود که به صورت سخت‎گیرانه‌ای در حال اجراست.

حناچی در ادامه به انتقاداتی که به طرح کاهش آلودگی هوا وارد شده است، اشاره و تصریح کرد: این طرح شرایط سخت‌گیرانه‌ای نسبت به دیگر طرح‌ها دارد و بررسی‌های ما در مدت سه ماه تابستان نسبت به سال گذشته نشان داده است که میزان تردد در محدوده، ۷ درصد کاهش و میزان استفاده از مترو تا ۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
اتوبوس‌های فرسوده یکی دیگر از دلایل آلودگی هوای تهران

وی یکی دیگر از دلایل آلودگی هوای تهران را اتوبوس‌های فرسوده در پایتخت عنوان کرد و گفت: تا به امروز به‌دلیل تحریم‌ها، نتوانستیم به‌موقع ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم و تلاش می‎کنیم ظرفیت متروی تهران را افزایش دهیم تا در کاهش آلودگی هوای تهران تأثیرگذار باشد. بر همین اساس برنامه‌ریزی برای جابه‌جایی ۷ میلیون مسافر با مترو انجام شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه اکنون ۲ میلیون مسافر از طریق متروی تهران جابه‌جا می‌شود، اظهار کرد: برای رسیدن به رقم ۷ میلیون مسافر در روز نیازمند ۲ هزار واگن قطار هستیم که شهرداری تهران درحال پیگیری برای تامین واگن‌ها است. به طور متوسط تا آخر امسال هرماه یک ایستگاه مترو را افتتاح می‌کنیم. البته همزمان با افتتاح ایستگاه مولوی در آذر امسال، ۸ واگن قطار به شبکه مترو اضافه خواهد شد که هر قطار حدود ۷ میلیون یورو هزینه دارد.
 
ایجاد مسیر دوچرخه برای کاهش آلودگی

حناچی در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری یکی از دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون هوای پاک است، گفت: برنامه‎ریزی کردیم تا در مدت چهار سال، ذرات آلاینده هوای تهران را تا ۵۵ درصد کاهش دهیم و گاز‌های آلاینده را تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کند. البته یکی دیگر از راه‌هایی که می‎تواند آلودگی هوا را کاهش دهد و نسبت به سایر طرح‌ها کم‌هزینه‌تر است، ایجاد مسیر دوچرخه است که در آینده نزدیک شاهد افتتاح و ایجاد مسیر‌های طولانی‌تر دوچرخه هستیم.

وی به توسعه حمل‌و نقل عمومی و مناسب‎سازی معابر هم اشاره و تأکید کرد: توسعه حمل‌ و نقل عمومی یکی از برنامه مهم شهرداری است که در همین رابطه و به مناسب روز معلولان چهار دستگاه آسانسور در دو ایستگاه مترو نصب شد. همچنین تا پایان امسال باتوجه به قرارداد خرید ۱۹۶ دستگاه آسانسور، ۴۰ مورد از این دستگاه‌ها در ایستگاه‌های قدیمی نصب می‌شود؛ زیرا به دنبال مناسب‎سازی فضا‌های شهری برای معلولان هستیم.

شهردار تهران در ادامه از افتتاح ماهانه ایستگاه‌های متروی جدید تا پایان سال خبر داد و افزود: بر این اساس ۲ رام دستگاه قطار تا پایان سال به شبکه مترو کشور اضافه خواهد شد. همچنین تلاش می‌کنیم برای واگن‎های مترو را بومی‌سازی کنیم که بر این اساس تا کنون ۳۰ درصد واگن‌های تولید شده سهم داخل است.
 
کاهش فاصله زمان قطار‌ها در خطوط ۱ و ۴

حناچی اضافه کرد: کاهش فاصله زمان قطار‌ها در خطوط ۱ و ۴ از دیگر اقدامات شهرداری در این حوزه است. اکنون هر سه دقیقه و نیم یک‌بار قطار‌ها به ایستگاه‌های مسافری می‌رسد. در خط ۳ این زمان به ۷ دقیقه و در خط ۶ از ۱۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه تا یک ماه آینده کاهش پیدا می‎کند.

وی در ادامه به تولید ۳ مگاوات برق از زباله‌های حمل شده آرادکوه، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر طرحی تحت عنوان کاپ برای کاهش پسماند در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است. بر این اساس سال گذشته حدود ۷هزارتن پسماند زباله داشتیم که امسال به ۶هزارتن کاهش پیدا کرد. براساس آمار چیزی در حدود ۳۵هزارتن نخاله ساختمانی هم جمع‌آوری کردیم که به مقدار ۶ تن تولید مصالح از همین نخاله‎ها داریم.

شهردار تهران به موضوع انتشار بوی نامطبوع در پایتخت هم اشاره کرد و گفت: چندی پیش در مناطق۲، ۴، ۶، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۳ بوی بد زباله استشمام شد که همکاران ما در شهرداری تمام گزارش‌ها را به سازمان مدیریت بحران ارسال کردند. گاز یا هر نوع چیز اضافی در این بوی نامطبوع که برای سلامتی شهروندان مضر باشد، یافت نشد.
حناچی در پایان با بیان اینکه شرایط سختی را پشت سر می‌گذاریم زیرا میزان ساخت‌وساز‌ها در کشور کاهش پیدا کرده و درآمد شهرداری هم بر این اساس کاهش یافته است، گفت: به‌رغم این وضعیت سخت، همکاران ما تلاش می‌کنند شرایط راحت‌تری را برای مردم فراهم کنند و از فرصت خدمت به مردم بهره ببریم. امیدوارم با ایجاد تحول و تغییر رویکرد بتوانیم این ماموریت عظیم را به سرانجام برسانیم.
انتهای پیام
captcha