پایان‌نامه‌ها تقاضامحور می‌شوند/ جزئیات طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان
کد خبر: 3862812
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
برومند تشریح کرد؛

پایان‌نامه‌ها تقاضامحور می‌شوند/ جزئیات طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان

گروه دانشگاه ــ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم بیان کرد: طرحی در زمینه نگارش پایان‌نامه با عنوان الزامات تقاضامحور شدن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در دست تدوین است که به زودی اجرایی می‌شود.

پایان‌نامه‌ها تقاضامحور می‌شوند/ جزییات طرح رصد اشتغال دانش آموختگانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته پژوهش، امروز دوشنبه ۱۸ آذرماه، با حضور مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد.

برومند در آغاز این نشست به برنامه‌ها و نام‌گذاری روز‌های هفته پژوهش و فناوری که از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه، به طول می‌انجامد، اشاره و بیان کرد: روز شنبه ۲۳ آذرماه، نخستین روز این هفته با عنوان «پژوهش و فناوری؛ مدرسه، دانشگاه و جامعه» نام‌گذاری شده است که در این روز مراسم زنگ پژوهش، تقدیر از حدود ۳۰ دانش‌آموز نمونه و بازدید از دانشگاه‌ها، صنایع و مراکز تولیدی انجام خواهد شد. ۲۴ آذرماه، دومین روز هفته پژوهش و فناوری است که با عنوان «پژوهش، فناوری و توسعه ملی» نام‌گذاری شده و برنامه‌هایی از سوی دستگاه‌های اجرایی با رویکرد توسعه ملی در این روز برگزار می‌شود. همچنین سومین روز این هفته، ۲۵ آذرماه، است و «گام دوم در پژوهش و فناوری» نام دارد و برگزاری مراسم هفته پژوهش و فناوری توسط دستگاه‌های اجرایی با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب برگزار می‌شود.

به گفته معاون وزیر؛ ۲۶ آذرماه نیز با عنوان «پژوهش، فناوری و رونق تولید» نام‌گذاری شده است و افتتاح بیستمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار و همچنین تجلیل از پژوهشگران، کارآفرینان، ایده‌های برتر و استان‌های برتر انتخاب شده از برنامه‌های این روز خواهد بود. برای روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه، که مصادف با پنجمین روز هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه است، عنوان «پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی» انتخاب شده است. برای ۲۸ آذرماه و ششمین روز این هفته نیز عنوان «پژوهش، فناوری، مشارکت ملی» در نظر گرفته شده است. در آخرین روز هفته پژوهش که روز جمعه ۲۹ آذرماه است، آیین اختتامیه بیستمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی در ادامه با ارائه گزارش دستاورد‌های حاصل‌ شده از فعالیت پارک‌های علم و فناوری، با بیان اینکه در سال ۹۷ بیش از ۵۰۰ ایده توسط پارک‌های علم و فناوری ثبت شده است، اظهار کرد: در سال ۹۷، تعداد هفت هزار و ۸۶۴ واحد مستقر شدند و از این تعداد هزار و ۶۲۵ شرکت مستقر در پارک‌ها توانستند موفق به دریافت تأییدیه شوند. ۸۰ درصد شاغلان در پارک‌ها مدارک کارشناسی به بالا دارند و از این میان ۲۷ درصدشان کارشناسی ارشد و دکتری دارند.

برومند ادامه داد: تا کنون ۲۳۷ هکتار زمین به پارک‌های علم و فناوری کشور واگذار شده و تعامل بیشتر برای واگذاری ۷۴ هکتار دیگر به این پارک‌ها ادامه دارد. با مراکز و سازمان‌ها و نیز دانشگاه‌ها در حال مذاکره هستیم که فضا‌های بدون استفاده خود را در اختیار پارک‌ها قرار دهند. دانشگاه‌ها از استقرار پارک‌های علم و فناوری در مجاورت دانشگاه‌ها با واگذاری بخشی از اراضی خود استقبال می‌کنند.
 
اجرای 2 برنامه مشترک در حوزه کارآفرینی و اشتغال
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: به دنبال اجرای دو برنامه مشترک در حوزه کارآفرینی و اشتغال هستیم، از جمله تأسیس مدرسه اشتغال در چهار دانشگاه و اجرای طرح کیمیا برای مراکز رشد دانشگاهی. همچنین تعامل مؤثری با صندوق نورآوری و شکوفایی داشتیم و رقم ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری برای حمایت از واحد‌های فناور اختصاص پیدا کرده است.

برومند با بیان اینکه تلاش داریم بودجه پژوهشی سازمان‌ها و نهاد‌ها را وارد حوزه تحصیلات تکمیلی کنیم، گفت: در این راستا اولویت‌ برای این اقدام، فرهنگ‌سازی، تشویق و نشان دادن مدل‌های موفق است و نتیجه آن رشد قرارداد‌های ارتباط با صنعت و جامعه به میزان دو برابر در سال ۹۷ بوده است. همچنین تعداد کارفرمایان این قرارداد‌ها و نیز تعداد مجریان این قرارداد‌ها افزایش پیدا کرد. هدفمان آن است که این‌ موارد به عنوان پروژه‌های تحصیلات تکمیلی و به‌ویژه دکتری باشد و دانشجویان از پروژه نهایی خود کسب درآمد کنند. تعداد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با قرارداد‌ها نیز افزایش داشته و به رقم بیش از هزار و 500 پایان‌نامه رسیده، اما کافی نیست، باید به جایی برسیم که پایان‌نامه سفارش از سوی صنعت و مراکز و سازمان‌ها باشد.

وی به تلاش و برنامه‌ریزی برای حل معضلات زیست‌محیطی، اجتماعی و ... با همکاری برخی نهاد‌ها اشاره کرد و گفت: قرارد‌ادهایی در این زمینه با سازمان محیط زیست، وزارت دفاع، وزارت نفت و نیروی هوایی ارتش داشته‌ایم.

تدوین و ابلاغ آیین‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی

معاون پژوهشی وزیر علوم از ابلاغ آیین‌نامه جدید اعزام استادان به فرصت‌های مطالعاتی خبر داد و گفت: سال ۹۷ توانستیم ۵۰ عضو هیئت علمی را برای فرصت مطالعاتی با همکاری مراکز و سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف اعزام کنیم.

مشارکت ۸۰ دانشگاه در طرح رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان

وی ادامه داد: تا کنون ۸۰ دانشگاه در طرح رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان شرکت کرده‌اند. به وسیله کدملی وضعیت بیمه‌شدگی تمامی فارغ التحصیلان کارشناسی سال‌های ۹۳ و ۹۴ که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ فارغ‌التحصیل شده‌اند را رصد کردیم. در سال ۹۷ این میزان ۶۱ درصد و در سال ۹۸ به میزان ۶۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته برومند؛ جایگاه ایران در تولید علم در دنیا ۱۶ است و در بین کشور‌های اسلامی رتبه اول را داریم. همچنین ۲۵ درصد مقالات در کشور رشد داشته است.

معاون پژوهش و فناوری در ادامه درباره توجه جدی به موضوعاتی همچون؛ حل معضلات اجتماعی، مشکلات و نیاز‌های شرکت‌ها در نگارش پایان‌نامه‌ها، افزود: طرحی در این زمینه با عنوان الزامات تقاضامحور شدن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در دست تدوین است که اجرایی می‌شود.

وی درباره توجه به حوزه علوم انسانی گفت: این حوزه را همچون سایر حوزه‌ها می‌بینیم و در ارائه آمار‌ها این حوزه در نظر گرفته می‌شود، حتی در طرح رصد اشتغال، فارغ‌التحصیلان حوزه علوم انسانی را جداگانه در نظر داشته‌ایم، خوب است بدانید آمار اشتغال فارغ‌التحصیلان این حوزه نزدیک به آمار فنی و مهندسی‌ها بوده است.

برومند افزود: در هفته پژوهش امسال نیز فضایی مجزا به پژوهشگاه‌ها و مراکز علوم انسانی اختصاص یافته است و پژوهشگران این عرصه فرصتی برای ظهور و بروز خواهند داشت.

برومند درباره نحوه حمایت از پژوهشگران و فناوران برتر در هفته پژوهش گفت: هر ساله تشویقی به صورت مرسوم انجام می‌شود، اما تمرکز بیشتر بر فرهنگ‌سازی روحیه پژوهشگری و فناوری با حمایت‌هایی مانند سهولت عضویت در هیئت علمی است. همچنین مقرر شده به فناوران برتر گرنت فناوری اعطا شود که ذیل آن رقم ۱۰۰ میلیون تومان به فناوران برتر اعطا خواهد شد.

وی همچنین درباره اینکه آیا از بین دانشگاه‌های مادر دانشگاهی بوده که مشارکتی در طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان نداشته باشد، بیان کرد: همه دانشگاه‌ها در این طرح همکای داشته و دارند. اگرچه این کار از طریق کانون‌های فارغ‌التحصیلی پیگیری می‌شد که در مسیر کار متوجه شدیم، پیمایش وضعیت فارغ‌التحصیلان از طریق انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کار سختی است و لذا رصد اشتغال را از طریق وزارت کار پیش می‌بریم.
انتهای پیام
captcha