ترسیم مرزهای هویت و تمامیت ارضی ایران در سریال «نفوذ»/ بررسی ادعای ابراهیم یزدی
کد خبر: 3863025
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
جواد شمقدری:

ترسیم مرزهای هویت و تمامیت ارضی ایران در سریال «نفوذ»/ بررسی ادعای ابراهیم یزدی

گروه هنر ــ کارگردان سریال «نفوذ» گفت: طبق مدارکی که از لانه جاسوسی به دست آمده، ثابت شده که آمریکایی‌ها چندین طرح برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی در دست داشتند که با تسخیر لانه جاسوسی خنثی شد و اگر این اتفاق رخ نداده بود، آسیب‌های فراوانی برای انقلاب نوپای ایران به همراه داشت.

ترسیم مرزهای هویت و تمامیت ارضی ایران در سریال «نفوذ»/ بررسی ادعای ابراهیم یزدی

جواد شمقدری، کارگردان سریال نفوذ، در گفت‌وگو با ایکنا درباره چرایی ساخت این پروژه تلویزیونی اظهار کرد: تسخیر لانه جاسوسی یکی از مقاطع بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است، اما درباره این اتفاق هیچ اثری در حوزه سینما و تلویزیون تولید نشده بود. همین مسئله سبب شد در سال‌های اخیر شبهه‌ها و تشکیک‌های فراوانی از طریق رسانه‌های خارجی به وجود آید. به ویژه رسانه‌هایی که به عنوان اپوزیسیون در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: دستگاه‌های رسانه‌ای غرب در دهه‌های گذشته با ساختن فیلم‌ها و سریال‌های متعدد سعی کرده‌اند آنچه را در ۱۳ آبان رخ داده به نحوی دیگر برای جهانیان بازگو کنند در چنین شرایطی لازم بود یک اثر درخور تولید شود تا بتواند به شبهات نادرست پاسخ گوید.

رئیس سابق سازمان سینمایی ادامه داد: پروژه ساخت این اثر بسیار پیچیده و سخت بود، اما در نهایت در سال ۹۶ تصمیم گرفته شد این سریال ساخته شود. فیلمنامه این مجموعه را خودم نگاشته‌ام، اما تحقیقات فراوانی به صورت گروهی درباره این فیلم انجام شد تا کوچکترین جزئیات تاریخی مورد توجه قرار گیرد. بعد از تصویب فیلمنامه نیز به سرعت پیش‌تولید آغاز شد و نفوذ جلوی دوربین رفت. در ضمن از زمان آغاز فیلمبرداری تا امروز ۱۴ ماه زمان صرف شده و هنوز نزدیک به سه ماه از تصویربرداری سریال باقی مانده است.
ترسیم مرزهای هویت و تمامیت ارضی ایران در سریال «نفوذ»/ بررسی ادعای ابراهیم یزدی
پاسخگویی «نفوذ» به شبهات

کارگردان فیلم سینمایی «طوفان شن» در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحقیقات مفصلی که انجام شده، آیا تسخیر لانه جاسوسی همسو با منافع ملی بوده، گفت: این دقیقاً همان شبهه‌ای است که در سال‌های اخیر به‌ عنوان سؤال مطرح می‌شود، در‌صورتی‌که براساس تحقیقاتم تسخیر لانه جاسوسی در آن زمان درست‌ترین کار ممکن بوده است. طبق مدارکی که از لانه جاسوسی به دست آمده، ثابت شده که آمریکایی‌ها چندین طرح برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی در دست داشتند که با تسخیر لانه جاسوسی خنثی شد و اگر این اتفاق رخ نداده بود آسیب‌های فراوانی برای انقلاب نوپای ایران به همراه داشت. طرح تجزیه ایران رقیب‌سازی برای امام خمینی(ره)، شکستن وحدت انقلابی و حمایت از افرادی نظیر بنی‌صدر فقط گوشه‌ای از اقداماتی است که آمریکا برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی در نظر داشت. 
آمریکایی‌ها بسیاری از مدارک جاسوسی خود را قبل از به تسخیر درآمدن لانه جاسوسی از بین برده بودند، اما مدارک باقی نشان می‌دهد آن‌ها در کودتای نوژه، نقش ویژه‌ای داشتند؛ اقدامی که برای براندازی انقلاب شکل گرفته و از ماه‌ها قبل برای انجام آن برنامه‌ریزی شده بود

این سینماگر به کودتای نوژه اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها بسیاری از مدارک جاسوسی خود را قبل از به تسخیر درآمدن لانه جاسوسی از بین برده بودند، اما مدارک باقی نشان می‌دهد آن‌ها در کودتای نوژه، نقش ویژه‌ای داشتند؛ اقدامی که برای براندازی انقلاب شکل گرفته و از ماه‌ها قبل برای انجام آن برنامه‌ریزی شده بود. در کودتای نوژه کودتاچیان تصمیم داشتند که خانه امام(ره) و دیگر بخش‌های حساس کشور را بمباران کنند، حتی می‌خواستند بعد از وقوع کودتا از حمایت‌های خارجی برای مبارزه با انقلاب بهره بگیرند، ولی به لطف الهی نقشه آن‌ها با تسخیر لانه جاسوسی خنثی شد.
ترسیم مرزهای هویت و تمامیت ارضی ایران در سریال «نفوذ»/ بررسی ادعای ابراهیم یزدی
شمقدری با اشاره به برخی شیطنت‌ها در پی تسخیر لانه جاسوسی بیان کرد: شبهه دیگر این بود که در زمان تسخیر لانه جاسوسی دانشجویان راه امام(ره) مردد بودند که آیا سفارت آمریکا را تسخیر کنند یا به سمت سفارت شوروی بروند، اما این گفته درست نیست، چون پذیرش شاه مخلوع از سوی دولت آمریکا  یکی دیگر از دلایلی تسخیر لانه جاسوسی بود. پس نمی‌توان تشکیک را صحیح دانست.

رئیس سابق سازمان سینمایی ادامه داد: همانگونه که گفتم یکی از شروط دانشجویان پیرو خط امام این بود که شاه باید به ایران بازگردانده شود. برای همین آمریکایی‌ها وقتی دیدند دیگر حضور شاه برایشان مفید نیست اقداماتی انجام دادند که مرگ او تسریع شود و گرنه بیماری شاه قابل مدیریت بود و آن‌ها تصمیم داشتند که پس از موفقیت توطئه‌هایشان، شاه مجدد قدرت را در دست گیرد.
 
آیا امام مخالف تسخیر لانه جاسوسی بود؟

وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر این‌که برخی مقامات جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب در سال‌هایی که گذشته مصاحبه‌هایی انجام داده‌اند که در آن درباره چرایی و چگونگی تسخیر لانه جاسوسی سخنانی مطرح کرده‌اند، چنین توضیح داد: من هم این اظهار نظر‌ها را خوانده و شنیده‌ام، اما من آن را صادق نمی‌دانم، این ادعا هم با مدرک ثابت شده است. مثلاً ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه وقت ایران، در مصاحبه‌ای عنوان کرده که در زمان تسخیر لانه جاسوسی نزد امام بوده و امام بیان کرده که کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کرده‌اند، بیرون بریزید و امام مخالف تسخیر سفارت آمریکا بودند. در‌حالی‌که ابراهیم یزدی در آن زمان اصلاً نزد امام نبوده، زیرا در آن زمان به همراه مهندس بازرگان، نخست وزیر دولت موقت، از الجزایر بازگشته بوده است.

شمقدری تأکید کرد: شاید ادعای ابراهیم یزدی درباره اشغال اول لانه جاسوسی باشد، چون ۲۴ بهمن ۱۳۵۷ چریک‌های فدایی خلق برای چند ساعت سفارت آمریکا را اشغال کردند. پس اگر نقل قول ابراهیم یزدی را صادق بدانیم، تصورم این است که به اشغال اول مربوط می‌شود، در غیر این صورت همه متفق‌القول‌اند که امام(ره) بعد از تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان بیان کردند که دانشجویان بهترین مکان را تسخیر کرده‌اند.

این کارگردان در پایان تأکید کرد: تلاش کردیم که نگاهی یکسویه به تسخیر لانه جاسوسی نداشته باشیم. برای همین از اظهارنظر مقامات آمریکایی درباره این اتفاق استفاده کرده‌ایم. در ضمن طبق اظهارنظر‌های برخی از مقامات وقت آمریکایی، اعمال مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها تأیید شده است.
 
گفت‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha