بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن
کد خبر: 3863706
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بنیاد قرآن هر هفته با میزبانی از متفکران علوم دینی و عاشقان قرآن و اهل بیت، فضایی را برای تفسیر آیات قرآن و شرح سیره اهل بیت عصمت و طهارات(ع) مهیا می‌کند، روزگذشته نیز مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد به نام بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) مزین شده بود.

بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن هر هفته برنامه‌های مناسبتی را با حضور علاقه‌مندان و فعالان قرآنی برگزار می‌کند. بنیاد قرآن واقع در خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری، بوستان کتاب، پنجشنبه این هفته، 21 آذرماه، با حضور قاریان، مداحان، استادان و علاقه‌مندان به قرآن و عترت، با محوریت سیره فاطمه زهرا(س) برپا شد.

این مراسم، پس از اقامه نماز ظهر و عصر به امامت آیت الله سیدمحمد قائم مقامی با تلاوت، محسن جهانی، قاری ممتاز آغاز شد و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفتح دعوتی به ایراد سخن درباره موضوع وحی پرداخت و سپس احسان‌الله اشتهاردیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، درباره نقش خدا در زندگی انسان مطالبی را بیان کرد.

بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن

وی گفت: هدف از خلقت انسان، عبادت بود، اما در حال حاضر در جامعه امروزی شاهد این نیستیم و این امر در زندگی‌ها دنبال نمی‌شود. انسان نسبت به خداوند فقیر است.

اشتهاردیان با تاکید بر اینکه خدا و معنویت چه جایگاهی در زندگی باید داشته باشد، گفت: برای انسان امروزی باید بتوانیم جایگاه خدا را تعریف کنیم. برخی از افراد معتقد هستند که خداوند انسان را آفریده و رها کرده است. در اینجا اندیشه دیگری به نام آفریدگارباوری در میان جامعه وجود دارد که خدا انسان را آفریده و دیگر هیچ کاری به امورات انسان ندارد. برای تفهیم موضوع باید رابطه انسان با خداوند تبیین شود و تحقق آن با توسل به خدا و آیات قرآن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بشر امروزی جایگاه خداوند را با غیر، اشباع کرده که به دنبال آن، دیگر جایگاهی برای دینداری وجود نخواهد داشت. این در حالی است که در کلام الله بارها بیان شده که خداوند نقش پررنگی در زندگی امروز بشر دارد و پس از آن نیز حجت خداوند در مرتبه والا قرار گرفته است. در زندگی امروز در همه مشکلات و مسایل باید نقش و حضور خداوند را دریابیم که برای این موضوع باید رابطه احساسی با خداوند ایجاد شود.

بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن

اشتهاردیان افزود: به دنبال تبیین جایگاه خداوند، جایگاه حجت خداوند نیز نمایان می‌شود و همین طور به دنبالش دینداری. می‌توان گفت، دین خدا با خدا آغاز و به حجت رسیده و سپس باز به  دین خدا می‌رسد. پس تلاش کنیم که با شناخت جایگاه خداوند، نقش دینداری و نقش خداوند را در زندگی‌مان نمایان کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدصادق حسینی‌بوشهری، مشاور معاون خدمات شهری و محیط شهرداری تهران، پیرامون موضوع ویژگی‌های حضرت زهرا(س) مطالبی را برای حاضران مطرح کرد. وی درباره فضایل حضرت زهرا(س) گفت: راه رسیدن به خداوند، محبت به اهل بیت(ع) است و فاطمه زهرا(س) محوریت اهل بیت(ع) است.

وی با بیان روایتی از کتاب فاطمه الزهرا(س) بیان کرد: هنگامی که خداوند بشر را خلق کرد از روح خود در او دمید و آدم جان گرفت. آدم از خدا سوال کرد که آیا قبل از من کسی را از خاک، آفریده‌ای؟... خداوند فرمود: قبل از تو کسی را نیافریده‌ام. آدم گفت: پنج شبهی که به شکل من هستند، چه کسانی‌اند؟ خداوند فرمود: این پنج تن از فرزندان تو هستند. خداوند پنج تن آل عبا را اینطور معرفی می‌کند، محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین و حضرت زهرای مرضیه که تکمیل‌کننده ولایت است.

بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن

حسینی‌بوشهری با اشاره به احادیثی با موضوع اهل بیت(ع)، اظهار کرد: رسول خدا(صلى الله علیه و آله) فرمودند: «مَثَلُ اَهْلِ بَيْتى فيكُمْ كَمَثَل سَفينَةِ نوحٍ عليه ‏السلام مَنْ(رَكِبَهَا) دَخَلَها نَجا؛ همانا مثل اهل‌ بیتم همانند کشتى نوح است، هرکس سوار بر آن شود، نجات یافته است.» محوریت اهل بیت(ع) با حضرت زهرا(س)است. در روایات مختلف آمده است که به حضرت زهرا(س) ام‌ابیها گویند. شجره طیبه در دنیا، کارساز است و اصل شجره طیبه، حضرت محمد مصطفی(ص)، تنه آن امیرالمومنین(ع)، ریشه آن فرزندان امیرالمومنین(ع) و شاخه و برگ و میوه آن شیعیان هستند. پس جایگاه حضرت فاطمه زهرا(س) در این شجره طیبه کجا می‌تواند باشد؟ در اینجا باید از فاطمه زهرا(س) که ام‌ابیها است، به عنوان دانه این درخت یاد کرد که عنصر و پدیدآورنده این درخت است.

بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن

وی در سخنان خود از محبت فاطمه زهرا(س) یاد کرد و افزود: محور عالم به واسطه وجود فاطمه زهرا(س) است. پیغمبر اکرم(ص) درباره حب فاطمه(س) فرمودند؛ «مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِي فَهُوَ فِي الْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي النَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ الْمَوَاطِنِ الْمَوْتُ وَ الْقَبْرُ وَ الْمِيزَانُ وَ الْمَحْشَرُ وَ الصِّرَاطُ ...» هرکس دخترم فاطمه(س) را دوست بدارد، او در بهشت و کنار من خواهد بود و هرکس او را دشمن بدارد گرفتار آتش می‌شود. محبت به فاطمه(س) در صد جا به درد می‌خورد: از جمله آنها، هنگام مرگ، عالم برزخ، محشر، محاسبه اعمال و ...

پس از بیان سخنانی پیرامون فضایل حضرت زهرا(س)، توسط حجت‌الاسلام حسینی‌بوشهری، احمد زینعلی و مجید جهانی از ذاکرین اهل بیت(ع) در فضلیت ام ابیها(س) برای حاضران به ذکر مصیبت اهل بیت، پرداختند.

بیان فضائل زهرای مرضیه(س) در مراسم حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیر کل بنیاد قرآن است و این جلسه معنوی هر هفته، پنجشنبه ظهر در بوستان کتاب، واقع در تهران، خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری برپا می‌شود.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha