اخبار معارفی رسانه‌ها/ کسب رتبه دوم نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن تونس
کد خبر: 3864003
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵

اخبار معارفی رسانه‌ها/ کسب رتبه دوم نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن تونس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یکی از مهمترین اخباری که طی امروز، 23 آذرماه در صفحات معارفی رسانه‌های کشور منعکس شده، خبر کسب رتبه دوم نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن تونس است.

به گزارش ایکنا؛ از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز شنبه، 23 آذر‌ماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، می‌توان به خبر کسب مقام دوم هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تونس از سوی حسین پورکویر، نماینده کشورمان اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 23 آذرماه و تا ساعت 15، تعداد 10 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که سه خبر از این اخبار با عناوین «رتبه دوم مسابقات قرآن تونس به نماینده ایران رسید»، «آغاز ضبط تولیدات قرآنی برای پخش از رسانه ملی» و «بیشترین ضرر کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی متوجه مؤسسات قرآنی است» در حوزه تخصصی قرآن کریم انعکاس یافته‌اند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «رتبه دوم مسابقات قرآن تونس به نماینده ایران رسید» دارد، مربوط به برگزاری هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «آیین اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه تونس امروز در مسابقات در مسجد جامع «الزیتونه» تونس برگزار شد.
در رشته تلاوت این مسابقات، نماینده کشور الجزایر رتبه نخست را کسب کرد، حسین پورکویر از ایران دوم شد و نماینده کشور ترکیه نیز حائز رتبه سوم شد».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 240 قرآن کریم از سوی مرحوم محمدصدیق منشاوی، قاری مشهور مصری، آغاز اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «معرفی برگزیدگان جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۴ استان»، «تلاوت محمدجواد موسوی درچه‌ای در محفل قرآنی مسجد فائق»، «مراسم دومین سالگرد آیت‌الله حائری شیرازی برگزار می‌‌شود» و «چگونه در زندگی به مقامات عالی برسیم؟/ پاسخ آیت‌الله بهجت» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«معرفی برگزیدگان جشنواره تلاوت‌های مجلسی در ۴ استان»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهد که در رابطه با برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مرحله استانی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان‌های البرز، مرکزی، یزد و زنجان برگزار و برگزیدگان این استان‌ها برای حضور در مرحله کشوری جشنواره معرفی و تجلیل شدند.
این رقابت‌ها در استان یزد در حسینیه بیت‌الشهدا با حضور انبوه علاقه‌مندان برگزار شد و نهایتاً مهدی شایق، دارنده مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن تونس با کسب بالاترین امتیاز به مرحله کشوری راه یافت و پس از وی محمد کریمی‌نیا به عنوان نفر دوم جواز حضور در مرحله کشوری را به دست آورد.
این جشنواره در استان مرکزی و به میزبانی مسجد ۱۴ معصوم(ع) شهر اراک برگزار شد و کریمی‌نیا نماینده استان مرکزی در جشنواره کشوری شد. همچنین جشنواره در استان البرز با برتری عبدالصمد مرزوقی به پایان رسید و وی باید در مرحله کشوری حضور پیدا کند.
استان زنجان دیگر استان برگزارکننده جشنواره تلاوت‌های مجلسی بود که این برنامه در دارالقرآن الکریم استان برگزار شد و در پایان یوسف قنبری و علی قنبری به عنوان نفرات اول و دوم استان جواز حضور در مرحله کشوری را به دست آوردند».
مهر
«نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن تونس در جایگاه دوم نشست» و «تدوین جامع‌ترین دایرةالمعارف قرآن جهان اسلام در قم»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که طی امروز و تا این ساعت منعکس شده‌اند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «تدوین جامع‌ترین دایره المعارف قرآن جهان اسلام در قم» دارد، در مورد تدوین جامع‌ترین دایره المعارف قرآن کریم در جهان اسلام از سوی محققان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دو رسالت کلیدی در فعالیت‌های خود دارد از جمله توانمندسازی علوم اسلامی برای حل مشکلات برای کمک به نظام اسلامی و همچنین اسلامی سازی نیروی انسانی که دایره المعارف زیرساختی برای رسیدن به این دو رسالت است.
حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی می‌افزاید: دایرةالمعارف قرآنی زیرساخت اسلامی سازی علوم انسانی را هم فراهم می‌کند، چون ما نمی‌توانیم از متخصصان علوم مختلف انتظار داشته باشیم که خود از تفاسیر قرآنی به دنبال مفاهیم مختلف رفته و آن را استخراج کنند، لذا دایرةالمعارف قرآنی این مفاهیم را استخراج و در اختیار قرآن‌پژوهان قرار داده است».
ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «برای خنده جامعه برنامه‌ریزی کنیم» می‌باشد که در رابطه با سخنان حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئس ستاد اقامه نماز در دیدار با مربیان قرآنی دزفول انعکاس یافته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد سه خبر با عناوین «رایزن فرهنگی ایران با رهبر مسیحیان لبنان دیدار کرد»، ««میهمان‌نوازی اربعین» هم جهانی شد» و «طرح ملی فهما به فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد جهش می‌بخشد» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار نداشته و هر سه خبر در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد پنج خبر با عناوین «چگونه با دشمنان خود رفتار کنیم؟»، ««رویداد ملی فهما» به فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد جهش می‌بخشد»، «سوال‌های شرعی خود را درباره «ولایت فقیه» در اینجا مطرح کنید»، «برگزاری اختتامیه جشنواره «میرداماد» با حضور رئیس قوه قضاییه» و «پدر شهیدان عرب سرخی دار فانی را وداع گفت» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منعکس شده که هیچ کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و همگی در حوزه‌های مختلف معارفی انتشار یافته‌اند.
یکی از اخبار معارفی این صفحه که اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف نیز بدان پرداخته‌اند، خبری با عنوان ««رویداد ملی فهما» به فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد جهش می‌بخشد» است که مربوط به سخنان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان دیدگاه خود از رویداد ملی فهما (که در قالب تعیین شاخص‌های هشت گانه برای ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حال اجراست) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان دیدگاه خود از رویداد ملی فهما که در قالب تعیین شاخص‌های هشت گانه برای ارزیابی و رتبه‌بندی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در حال اجراست، در گفت‌وگوی اختصاصی با روابط عمومی ستاد فهما، گفت: وجود بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مسجد با مخاطبان چشمگیر در سراسر ایران، فرصتی را برای ما فراهم کرده است تا حرکت‌های فرهنگی، هنری و دینی در مساجد را به عنوان یکی از کانون‌های اصلی و تاثیرگذار، در کنار هم قرار داده و با یک تپش و سرعت قابل توجهی پیش ببریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به ایده‌ها و طرح‌های مختلفی که در کانون‌های مساجد دنبال می‌شود، افزود: سامانه جامع اطلاعات با نگاه مبتنی بر پایش بهتر از تحرکات و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در دستور کار قرار دارد تا ضمن قرار گرفتن ایده‌ها در فضایی متبادل، امکان بهره مندی کانون‌های مختلف از ایده‌های یکدیگر را فراهم سازد».
ایبنا
««مرآة الهداة» نماز را همان حقیقت معصومین می‌داند»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهد که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و در حوزه عترت انتشار یافته است.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «منتظر واقعی باید شرابط ظهور «امام زمان (عج)» را فراهم آورد» دارد، مربوط به روز گذشته است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی قرآنی با عنوان «افشای اسرار امنیت ملی در آموزه‌های قرآن» به قلم محمداحسان آزادی کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «در آموزه‌های قرآنی تأمین امنیت فردی از وظایف و اهداف دولت در اسلام دانسته شده است و خداوند در آیه 112 سوره نحل به این مهم توجه داده و به تحلیل و تبیین آن می‌پردازد. آنجا كه می‌گوید: «ضرب الله مثلا قریه کانت آمنه مطمئنه یاتیها رزقها رغدا من كل مكان».
در این آیه از امنیت و آرامش روانی سخن گفته شده؛ زیرا اطمینان، حالتی در انسان است كه مرتبط با روان و سكون نفس است. در این آیه‌، قرآن، جامعه نمونه، كامل و سالم را جامعه‌ای می‌داند كه در آن امنیت به عنوان امری بیرونی (چه فردی، چه اجتماعی و نیز اقتصادی و سیاسی و جانی و عرضی) و آرامش روانی و روحی فراهم آمده باشد. این امنیت همه‌جانبه موجب می‌شود تا همه‌گونه امكانات مادی و معنوی به سوی افراد و شهروندان آن جامعه سرازیر شود.
در ادامه این آیه آمده است كه جامعه‌ای كه در آن گرسنگی (نشانه بارز عدم رفاه و آسایش)، خوف و ترس از آینده (نشانه كاملی از فقدان امنیت و آرامش روحی) وجود دارد، جامعه‌ای مقابل جامعه مطلوب و آرمانی است.
بنابراین در تحلیل قرآن از جامعه انسانی، امنیت به عنوان مهمترین مسئله و دغدغه جوامع انسانی مطرح بوده است و انسان‌ها خواهان كسب و حفظ آن به هر طریق ممكن هستند.
از آنجایی كه قرآن، جامعه كامل و سالم و نمونه را جامعه‌ای با چنین خصوصیات و ویژگی‌هایی مطرح می‌سازد، به‌طور طبیعی و عقلایی این مسئله می‌بایست مطلوب دولت اسلامی نیز باشد تا مردم به آسایش و آرامش دست یابند و در پناه آن از همه‌گونه نعمت‌ها و امكانات مادی و معنوی برخوردار شوند.
از دیگر اقسام امنیت می‌توان به امنیت اجتماعی ‌اشاره كرد. امنیت اجتماعی، حالت فراغت همگانی از تهدیدی است كه عملکرد غیر قانونی دولت یا دستگاهی یا فردی یا گروهی در تمامی یا بخشی از جامعه پدید آورد.»

انتهای پیام
captcha