همه نهادهای اقتصادی باید مالیات بدهند!
کد خبر: 3864017
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
در برنامه مناظره مطرح شد:

همه نهادهای اقتصادی باید مالیات بدهند!

دیگر رسانه‌ها ــ‌ در روزهای اخیر و پس از ارائه لایحه بودجه 99 به مجلس، کلیات این لایحه و خصوصاً منابع تأمین بودجه سال آتی، مورد توجه و بررسی کارشناسان قرار گرفت. برخی کارشناسان اعتقاد دارند که لایحه واقع‌بینانه و مبتنی بر اسناد بالادستی و نظرات کارشناسی تنظیم‌شده، برخی دیگر نیز آن را تاحدودی خوش‌بینانه و به دور از شرایط فعلی اقتصادی کشور ارزیابی می‌کنند.

به گزارش ایکنا، برنامه مناظره این هفته با حضور مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و مهدی پازوکی اقتصاد دان به عنوان موافقان لایحه ارائه شده، مرتضی زمانیان اقتصاددان و داریوش ابوحمزه دیگر اقتصاد دان حاضر به عنوان مخالفان به بحث و بررسی در این رابطه پرداختند.

در سوال نظرسنجی نیز از بینندگان پرسیده شد که نظر کدام گروه درباره لایحه بودجه 1399 منطقی تر است.

1. مخالفان بودجه 2. موافقان بودجه که 88 درصد مردم به مخالفان بودجه رای دادند.

لاهوتی: 100 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی بر اثر معافیت‌های مالیاتی!

مهرداد لاهوتی با اشاره به معایب و محاسن کلیات لایحه بودجه ارائه شده اظهار کرد: مجلس باید تغییراتی را بر روی لایحه پیشنهادی دولت صورت دهد تا به قانون تبدیل شود؛ دولت برای این لایحه دو منابع درآمدی در نظر گرفته که مهم‌ترین آن درآمد مالیاتی است.175 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که تنها 40 هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در سال گذشته صادرات نفت با 2500 بشکه فعال بود اما امسال دولت با احتیاط و با 1500 بشکه به صادرات ادامه داد. باید بدانیم که آیا دولت می‌تواند به شکل بهتری به منابع مالی دست‌یابی داشته باشد یا خیر.

وی گفت: شعار دولت برای لایحه ارائه شده سال 99 عملیاتی بودن آن است که تکیه آن بیشتر بر روی مالیات و خصوصا مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد. در صورتی که برخی معافیت‌های نابه‌جا از درآمد مالیاتی کشور کم می‌کند وعامل 100 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال جاری است.

زمانیان: مهم‌ترین مسئله امروز اراده سیاسی برای گرفتن مالیات است!

مرتضی زمانیان اقتصاددان و مخالف حاضر در برنامه با برشمردن نکات مثبت لایحه بودجه 99 گفت: مهم‌ترین بعد مثبت لایحه پیشنهادی، بستر کارشناسی آن بوده که مشهود است تلاش شده تا لایحه با بررسی مسائل ارائه شود. دومین نکته این است که ایده‌های بسیار خوبی برای اصلاح ساختارها مطرح شده است. نکته دیگر اصلاحات لازم برای هزینه‌های دولت است که نهادی بوده و برای آن اقداماتی در نظر گرفته‌اند.

وی گفت: اما در کل اصلاحات ساختاری در عمل آن چیزی نیست که دولت نشان می‌دهد و بسیار سطحی تر از تصورات است. بحث دیگر این است که کنترل و تنظیم هزینه‌های دولت مشکل را حل نمی‌کند، مسئله اصلی عزمی است که بتواند به درآمد‌های دولت کمک کند.

پازوکی: همه نهاد‌های اقتصادی باید مالیات بدهند!

مهدی پازوکی در صحبت‌های خود به بی‌انضباطی اقتصادی حاکم در کشور پرداخت و افزود: اقتصاد ایران در امسال و سال‌های گذشته از بی‌انضباطی رنج می‌برد؛ بی‌انضباطی‌هایی نظیر اداری، پولی و مالی و... اصلاح ساختار در قالب اصلاح مالیست اما دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را به عمل آورد. این اصلاحات به کمک مجلس و قوه قضاییه نیاز دارد.
پازوکی ادامه داد: اقتصاد حال حاضر ایران به شدت محدود و بسته شده است خصوصا با مسئله‌ای نظیر تحریم که تمامی تصمیمات دولت و فعالیت‌های اقتصادی آن را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: به نظر من در بودجه امسال اصلاحات ساختاری شروع شده اما کامل نیست و نیاز به هماهنگی‌های همه جانبه با سایر قوا را دارد. مسئله دیگر این است که باید اصل را بر وصول مالیاتی قرار دهیم و از معافیت‌ها بکاهیم و تبعیضی برای مردم قائل نشویم؛ کارمندان، هنرمندان و افرادی که درآمد‌های میلیاردی دارند و همچنین تشکل‌ها و نهادهای اقتصادی نظیر نهاد ریاست جمهوری، آستان قدس و ستاد اجرایی امام که درآمد دارند باید مالیات بر حقه خود را بدهند.

ابوحمزه: معافیت مالیاتی منطقه آزاد عامل فرار مالیاتیست!

داریوش ابوحمزه دیگر میهمان برنامه مناظره و مخالف لایحه بودجه گفت: نظام بودجه مشکلات ساختاری و دیرینه دارد؛ می‌توانیم به زمانی برویم که نفت را کشف کردیم. مشکلاتی پدید آمد که باید ساماندهی می‌شد. اما برای بودجه ارائه شده امسال اگر دولت می‌خواست مدبرانه عمل کند باید تا قبل از بهار سال 97 که مشخص شد تحریم‌ها برداشته نمی‌شود اقداماتی صورت می‌داد.

وی بیان کرد: آیا دولت می‌تواند برای جبران هزینه‌های خود به همین منوال پیش برود و 40 هزار میلیارد مالیات بگیرد؟ بسیاری از معافیت‌ها مثل معافیت‌هایی که برای منطقه آزاد در نظر گرفته شده است به فرار‌های مالیاتی دامن می‌زند و همچنان در لایحه وجود دارد و در مجلس نیز تداوم پیدا کرده و در حال اجراست.

انتهای پیام
captcha