لزوم تدوین پروتکل نگهداری از آسیب‌دیده‌های اجتماعی مبتلا به HIV و ایدز
کد خبر: 3864073
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
راستینه بیان کرد:

لزوم تدوین پروتکل نگهداری از آسیب‌دیده‌های اجتماعی مبتلا به HIV و ایدز

گروه سلامت ــ مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر لزوم اجازه دادن به سمن‌ها برای ارائه آموزش‌های خانواده محور و جامعه محور در زمینه ایدز، خواستار تدوین پروتکل نگهداری از آسیب‌دیده‌های اجتماعی مبتلا به HIV و ایدز شد.

علت ضعف در آموزش پیشگیری از ایدز/ لزوم تدوین پروتکل نگهداریمصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با انتقاد از ذهنیت مدیران آموزش و پروش در رابطه با آموزش پیشگیری از ایدز، گفت: در این سال‌ها هنوز نتوانسته‌ایم وارد سیستم آموزش و پرورش شویم و در مورد ایدز و HIV و تفاوت این دو صحبت کنیم و به آموزش پیشگیری بپردازیم.

وی افزود: در مورد بیماری دیگری مانند HPV نیز اوضاع به همین منوال است، نمی‌توانیم در مورد آن اطلاع‌رسانی کنیم و در مورد پیشیگیری از ابتلا به این بیماری صحبت کنیم. متأسفانه در حال حاضر HPV در حال گسترش است و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

راستینه بیان کرد: از کوچکترین مسئله در زمینه پیشگیری حذر می‌کنیم، اما در حوزه مداخله خط قرمزی نداریم. در حوزه اعتیاد به این فکر هستیم که پس از ترک برای فرد اشتغال ایجاد کنیم، اما به این موضوع فکر نکردیم که پیش از اعتیاد برای او کار مهیا کنیم. وقتی افراد HIV ندارند، در فکر این نیستیم که چه کار کنیم این افراد HIV نگیرند بلکه به این امر می‌اندیشیم که اگر این افراد HIV گرفتند چه طور آن‌ها را درمان کنیم.

راستینه یادآور شد: دلیل اصلی اینکه همه در حوزه مداخله فعال هستند، اما به حوزه پیشگیری در زمینه HIV و ایدز نمی‌پردازند این است که حوزه مداخله برای برخی نفع مالی دارد، اما چون پیشگیری کم هزینه‌تر است به سراغ آن نمی‌روند.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش پیشگیری دچار فقر است، گفت: هیچ‌کاری در این حوزه انجام نداده‌ایم، در صورتی که در تمام دنیا اصل بر این است که با کمک آموزش می‌توان شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و بیماری مانند ایدز بود.

این فعال حوزه آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه، کشور‌های خارجی برای نابودی فرزندان این سرزمین هیچ خط قرمزی ندارند، گفت: این در حالی است که در ایران برای آموزش مقابله با این تهدید‌ها خط قرمز داریم، به محض اینکه در مورد ایدز می‌خواهیم صحبت کنیم، این موضوع در آموزش و پرورش خط قرمز می‌شود و آن را به سند ۲۰۳۰ و آموزش مسائل جنسی وصل می‌کنند، در صورتی که مقام معظم رهبری بر موضوع آموزش سلامت جنسی در خانواده تأکید دارند. موضوع آموزش سلامت جنسی در خانواده‌ها و مدارس با آموزش مسائل جنسی کاملا متفاوت است.

سال گذشته پنج خانم معتاد متجاهر که در غربالگری‌ها مشخص شده بود ایدز دارند، آزاد شدند؛ هیچ پروتکل نگهداری‌ای برای آنان وجود نداشت، هر یک از این زنان بمب متحرکی برای انتشار ویروس HIV هستند
مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه چهار هزار و ۲۵۰ مدرسه در استان تهران وجود دارد که فقط ۶۰۰ مشاور دارند، گفت: باید این سؤال را پرسید که آموزش و پرورش برای آموزش و مشاوره در زمینه پیشگیری از ایدز و دیگر آسیب‌های اجتماعی و ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد چه کاری انجام داده است.

راستینه با تأکید بر لزوم وجود پروتکل نگهداری برای زنان آسیب‌دیده اجتماعی مبتلا به ایدز، گفت: سال گذشته پنج خانم معتاد متجاهر که در غربالگری‌ها مشخص شده بود ایدز دارند، آزاد شدند؛ هیچ پروتکل نگهداری‌ای برای آنان وجود نداشت، هر یک از این زنان بمب متحرکی برای انتشار ویروس HIV هستند. نیاز به این پروتکل داریم تا بتوان از این افراد و انتشار بیماری پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه باید حقیقت را در مورد آمار آسیب‌های اجتماعی به مردم گفت، یادآور شد: رهبری بار‌ها تأکید کردند آمار‌ها را شفاف به مردم بگویید، اما متأسفانه برخی دوست ندارند که چنین آمار‌هایی منتشر شود. باید به جای مبارزه با جاهل به سراغ مبارزه به جهل رفت. همچنین اجازه داد آموزش‌های خانواده محور و جامعه محور به کمک سمن‌ها و با حمایت دولت ارائه شود؛ تا زمانی که اجازه این کار داده نشود ما گرفتار آسیب‌های اجتماعی مختلف می‌شویم و آمار‌ها در این حوزه بالاتر می‌رود.
انتهای پیام
captcha