مراکز داده رتبه‌بندی می‌شوند
کد خبر: 3864433
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
ناظمی خبر داد:

مراکز داده رتبه‌بندی می‌شوند

گروه فناوری اطلاعات_ رئیس مرکز فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت استانداردسازی مراکز داده، از اعلام فراخوان نظام رتبه‌بندی و استانداردسازی مراکز داده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در نشست خبری استاندارد گذاری سازمان داده و رتبه‌بندی آن اظهار کرد: یکی از مشکلات ما در بخش سیاست‌گذاری و مدیریت آن بود زیرا ما داده‌های دقیقی نداشتیم و نمی‌توانستیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم، مشکل دیگر برای مراکز دولتی بود که مجبور به انتخاب مراکز داده بودند و چون نظام رتبه‌بندی در مراکز داده نبود، این‌ها را خود مراکز ایجاد می‌کردند و این هزینه زیادی برای هر فرد و شهروند دربرداشت. برحسب هر سرویس، داده‌ها متفاوت بوده و این موضوع اهمیت رتبه‌بندی داده‌ها را یادآوری می‌کند.

ناظمی بیان کرد: استانداردسازی و رتبه‌بندی مراکز داده این مراکز را متمایز می‌کند. نظام صنفی رایانه‌ای با سه ویژگی که اولین مورد آن تشویقی‌ بودن مجوز است که برعکس سلبی بودن مجوزهای دولتی است. دومین ویژگی این است که نیمی از اعضای کارگروه نظام صنفی رایانه‌ای بخش خصوصی‌اند. چنانکه از ۹ عضو شش عضو غیردولتی بوده و توسط نهاد‌های مدنی انتخاب می‌شوند.
 
وی افزود:‌ سومین ویژگی رتبه‌بندی، عدم دیدگاه صفر و یکی آن بوده و مراکز در چهار رتبه مختلف طبقه‌بندی می‌شوند و در طیف استاندار جهانی قرار می‌گیرند. ویژگی دیگر این است که آزمایش معیار‌ها هم به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
 
اعلام فراخوان رتبه‌بندی در ایران

ناظمی اعلام کرد: از امروز فراخوان رتبه‌بندی و استانداردسازی مراکز داده اعلام می‌شود. در فاز اول می‌توان به دو گروه امیدوار بود؛ نخست سازمان‌های دولتی که پیش از این از مراکز داده خصوصی استفاده می‌کردند و گروه دوم نیز با توجه به کاهش بودجه دولتی بخشی از نهادهای دولتی هستند که مجبورند به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

وی درباره موضوع امنیت مراکز داده هم گفت: یکی از مسائل مهم امنیت مراکز داده است که این نظام رتبه‌بندی ارزیابی امنیت مراکز داده را فراهم می‌کند. سال گذشته شرکت‌ها ارزیابی شدند و ۱۵ شرکت توانستند با موفقیت این ارزیابی‌ها را پشت سر بگذارند.

 ناظمی در ادامه با بیان اینکه در رابطه با قطب‌بندی مراکز داده چالش‌هایی وجود داشت گفت: چالش اصلی ما مصرف زیاد برق بود، این موضوع با پدیده ماینینگ همزمان شده بود که موجب چالشی در ارتباط ما با وزارت نیرو شده بود؛ زیرا آن‌ها تفاوتی بین مراکز داده و ماینینگ قائل نبودند. خوشبختانه با توجه به حضور این شرکت‌ها در مناطق آزاد با مشکل زمین و تعرفه‌های گمرکی مواجه نبودیم‌.

وی درباره ایجاد جذابیت برای توسعه مراکز گفت: چالش اقتصادی حتماً وجود دارد، اما شرکت‌هایی وجود دارند که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه توسعه دانش و فناوری دارند.
 
همه داده‌های مراکز دولتی حساس نیستند
وی یادآور شد: همه داده‌های مراکز دولتی، داده‌های حساس نیستند، سازمان‌ها تفکیک شده و پروتکل‌های خاص خود را دارند. این موضوع موجب می‌شود که در تدوین آیین‌نامه‌های ارزیابی  برای رتبه‌بندی ما نیز به این موارد توجه کنیم.
 
ناظمی با بیان اینکه اگر اینترنت قطع شود، مراکز داده تعطیل نمی‌شود و کار خود را انجام می‌دهند گفت: هیچ محدودیتی برای فعالیت مراکز داده قائل نیستیم.
 
وی یادآور شد: هیچ مرکزی الزام به حضور در نظام رتبه‌بندی ندارد اما اگر می‌خواهند از مشوق‌هایی مانند هزینه کم مصرف برق استفاده کنند باید برای رتبه‌بندی و ارزیابی مراجعه کنند. ‌ ارزیابی‌ها دوره‌ای بوده و هر شش ماه شاخص‌ها دوباره ارزیابی می‌شوند.
 
قابلیت‌های مهم سپر امنیتی
 
وی در ادامه درباره حمله اخیر سایبری به سامانه‌های دولتی گفت: یک بد افزار شناسایی شده و تا زمان تکمیل اطلاعات نمی‌توان توضیحات بیشتری ارائه داد، اما موضوع مهم قابلیت‌های سپری است که این‌حمله را از بین برد.
 
ناظمی در مورد پیام‌رسان‌های داخلی گفت: برخی می‌گویند زیر ساخت ناکامل است اما نمی‌گویند زیرساخت‌های خود شرکت‌ها یا زیرساخت ملی، در زمان‌ قطعی اینترنت شرکت‌های مسیریابی و ... کار خود را انجام می‌دادند و مشکلی در ادامه فعالیت نداشتند لذا مشکل اصلی در زیرساخت ملی نبود، بلکه خود پیام‌رسان‌ها هستند که نتوانسته اعتماد مردم را جلب کرده و به حق انتخاب و آزادی آنان احترام بگذارد. اگر‌ این پیام رسان‌ها می‌خواهند توسعه پیدا کنند باید اصل رقابت را پذیرفته و برای حق آزادی مردم و انتخاب آنان احترام قائل شوند.
 
وی بیان کرد: بعد از اتصال اینترنت بسیاری از مردم در برخی اپلیکیشن‌ها مانند مسیریاب‌ها را از گوشی خود پاک نکردند اما پیام‌رسان‌ها را پاک کردند و این هشداری به این شرکت‌ها و دولت است که به حق انتخاب مردم احترام بگذارند، نمی‌توان به زور مردم را دعوت به نصب این پیام‌رسان‌ها کرد. 
 
وی در رابطه با جستجو‌گر یوز هم گفت: این سرویس را دانشگاه امام حسین(ع) راه‌اندازی و آن را توسعه داده است و سپاه باید در مورد ادامه کار آن تصمیم بگیرد. طراحی و فعالیت جستجوگر، حوزه جذابی به‌ویژه در حوزه کودک است؛ برای خدمات دولتی نیز این حوزه جذاب است البته دولت نباید زیاد در آن دخالت کند. اما ما از گسترش این‌ جستجوگرها حمایت می‌کنیم.
 
ضعف جستجو‌گرها در بازه زمانی قطع اینترنت
 
وی یادآور شد: در روزهای قطعی اینترنت در حوزه جستجوگر ضعف بسیار زیادی را مشاهده کردیم که باید سیاست‌های خود را مورد بازبینی قرار دهیم، نمی‌توان بدون رقابت یک جستجوگر را توسعه داد، از تنها از یک محصول حمایت کرد. اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید مزیت رقابتی ایجاد کنیم.
 
وی در رابطه با شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: براساس دیدی که داریم شبکه ملی را در سه لایه زیرساخت، محتوا و خدمات تعریف کرده‌ایم، در حوزه زیرساخت که وظیفه وزارت ارتباطات بوده فعال است. دستوری به ما داده شده که در لایه خدمات نیز وارد شویم ما برنامه خود را ظرف سه هفته‌ آینده اعلام برای لایه خدمات اعلام می‌کنیم.
 
وی تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت نیست بلکه در کنار آن است و برنامه خود را در با این دیدگاه جلو می‌بریم.
انتهای پیام
captcha