کد خبر: 3864539
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
حجت‌الاسلام رستمی در آیین رونمایی کتب دهگانه انقلاب اسلامی تبیین کرد:

وظایف جامعه در تعالی مکتب انقلاب/ از اندیشه‌ورزی در مسائل بنیادین دور ماندیم

گروه دانشگاه ــ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مرحله پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق نظام اسلامی مرحله پایانی نظام اسلامی نیست، گفت: انقلاب به مسیر خود ادامه می‌دهد و در این مسیر باید بین منافع دنیوی و رستگاری اخروی دست به انتخاب بزنیم.

رستمی

به گزارش ایکنا؛ آیین رونمایی از کتب دهگانه مکتب انقلاب اسلامی امروز، دوشنبه، ۲۵ آذرماه، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام ثقفی، رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی، برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: اگر نگاهی به اتفاقات اسلام داشته باشیم، می‌بینیم جریان حق در کشاکش تاریخ و برخورد با نفسانیات انسان دچار تغییراتی شده است و حضور اشخاص و جلوداران قوی و متکی به خدا و عالم به احکام اسلامی و امیدوار به وعده‌های خداوند متعال، اوج‌ها و فراز‌هایی در طول تاریخ به همراه داشته و جریان روبه تکامل بوده است و به سمت رسیدن به مقصد حرکت می‌کند.

غلامی با تأکید بر اینکه استفاده از شرایط زمان نباید فراموش شود، ادامه داد: اگر به عنوان مسلمان به توحید و «لا اله الا الله» باور داشته باشیم، پایه‌های بنیادی قوی‌تری خواهیم داشت. همچنین اگر رسالت پیامبر اسلام(ص) را باور کنیم، باور قلبی ما استحکام ویژه‌تری پیدا خواهد کرد.

اندیشه‌های متفاوت در کنار هم معنا دارند

وی افزود: مهم‌ترین ویژگی پیامبر اسلام(ص) که مورد تأکید قرآن است، اسوه بودن ایشان در اخلاق است؛ «وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ». تفکرات متفاوت و اندیشه‌های متفاوت باید در کنار هم قرار بگیرند و از آن‌ها به عنوان ابزار رسیدن به هدف استفاده شود.

وزیر علوم گفت: در کنار منابع خوبی که وجود دارد این کتب می‌تواند مورد استفاده جوامع حق‌جو حتی در بیرون از مرز‌ها قرار بگیرد. این مجموعه می‌بایست به عنوان تجربه عملی و اندیشه‌های آزموده شده منتشر شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: در مواجهه با جهان غرب این سؤال برای مسلمانان به صورت جدی مطرح شد که چرا عقب ماندیم؟ این پرسش جدی مسلمانان را درگیر کرده بود و با پاسخ‌هایی از جنس پوست‌اندازی و تغییر یا از جنس منورالفکر‌هایی که معتقد بودند از سرتاپا باید فرنگی شویم تا پیشنهاداتی در طرف مقابل این تفکر‌ها، روبرو بودیم. در این پاسخ‌ها نگاه‌های متفاوتی به چرایی عقب ماندگی وجود داشت.

بسط تفکر در جامعه و بیرون؛ هدف اصلی انقلاب

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی حجت قطعی و وقوعی بر بحث تحقق نظام و جامعه مبتنی بر تفکر اسلام ناب در عالم بود، افزود: به این پرسش که آیا انقلاب به پایان رسیده و یا ادامه دارد، حضرت امام(ره) و رهبری پاسخ داده‌اند. هدف انقلاب و مردم، اکتفا به ساقط کردن نظام سیاسی شاهنشاهی و جایگزینی نظام سیاسی جدید نبود. موضوع بسط تفکر انقلابی در جامعه ایران و هم در بیرون در قالب حمایت از جریاناتی که در این مسیر حرکت می‌کنند هدف اصلی انقلاب مطرح می‌شود.

رستمی ادامه داد: امام(ره) در جریان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مطرح می‌کنند که جنگ فقر و غنا، جنگ حق و باطل، جنگ اسلام و کفر پایان‌ناپذیر است و این طور نیست که با پایان جنگ و پذیرش قطعنامه این مبارزه به پایان رسیده باشد. فهم آنچه انقلاب می‌خواست و انقلابیون پیگیری می‌کردند ما را به این نقطه می‌رساند که فرایند اهداف انقلاب اسلامی با تأسیس نظام اسلامی به پایان نمی‌رسد. در بیانات مقام معظم رهبری همین تفکر به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود؛ بنابراین تعبیر مکتب انقلاب را تعبیر به مسیر ترسیم شده انقلاب از سوی رهبران انقلاب می‌کنند.

رستمی پنج اعتقاد و نقطه کلیدی و ذیل آن پنج وظیفه برای جامعه و افراد آن مطرح کرد و گفت: نخستین نقطه کلیدی توحید است، دوم کرامت انسان و اعتقاد به اینکه خداوند انسان را تکریم کرده است. سوم اعتقاد به حیات پس از مرگ و اعتقاد به محاسبه و پایان‌ناپذیر بودن زیست و اعتقاد به استعداد بی‌پایان انسان است. نهایتاً اعتقاد به حرکت عالم به سوی حق است.

وظایف جامعه در مسیر تعالی مکتب انقلاب

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها به وظایف افراد در رسیدن به مرحله ساخت جامعه اسلامی اشاره و بیان کرد: تحقق و شکل‌گیری عبودیت در تمام رفتار‌های انسانی با هدف‌گیری برای تعالی انسانی در جامعه از وظایف این مسیر است، وظیفه دیگر این است که در تعارض بین منافع دنیوی و رستگاری اخروی، ترجیح با رستگاری اخروی باشد. سیاست‌گذاران و مسئولان باید این ترجیح را انتخاب کنند. وظیفه دیگر مجاهدت و تلاش در مسیر مکتب انقلاب اسلامی است. همچنین امید به پیروزی در سخت‌ترین شرایط وظیفه دیگر است. مرحله پیروزی انقلاب اسلامی و تحقق نظام اسلامی مرحله پایانی نظام اسلامی نیست. انقلاب به مسیر خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه امروز در مرحله سوم و در حال تحقق دولت اسلامی هستیم، افزود: اسلام با رحلت پیامبر(ص) خاتمه پیدا نکرد بلکه آغاز حرکتی برای شکل‌دهی به نظام اسلامی بود.

آثار مکتب در عرصه نظری و عملی

رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه بدون ایدئولوژی نمی‌توان مکتب را به وجود آورد، اظهار کرد: عدم پیشرفت‌ها و تحقیر‌ها به دلیل عدم توجه به مکتب‌هاست. مکتب به ما خواهد گفت که هدف چیست و منزل‌ها کدام‌اند. اگر این مکتب ترویج و مورد مفاهمه اندیشمندان قرار بگیرد آثاری در عرصه نظری و عملی خواهد داشت. در عرصه نظری شاهد تحول در چهار لایه از جمله رفع تزاحم‌ها، انباشت ثروت علمی، تحول در نگاه راهبردی به اسلام و تحول در روش فهم سازگار با اسلام خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بیانات رهبری در آذر ۷۹ گشایشی علمی ایجاد کرد، گفت: آثار مکتب در عرصه عملی شامل وحدت نخبگان و خواص، برهم زدن صف‌بندی‌های کاذب، شتاب بخشی به حرکت انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت نظر نیرو‌های انقلاب، رعایت اولویت‌ها در برنامه‌ریزی، مدیریت تهدید‌های دشمن و امکان تحلیل کارآمدی نظام و نگاه کلان و راهبردی به نظام و ... است.

از اندیشه‌ورزی درباره مسائل بنیادین دور مانده‌ایم

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، نیز در این مراسم طی سخنانی درباره روند شکل‌گیری و تکامل تمدن‌ها، اظهار کرد: یک پرسش در عرصه علوم انسانی و اجتماعی مطرح است و آن اینکه تمدن‌ها با چه مبانی شکل می‌گیرند؟ آیا وقتی تمدن شکل گرفت در عرصه تکامل قرار می‌گیرد یا خیر؟ و نیز آیا با چرخش تمدن‌ها مواجهیم؟ گاهی آن قدر درگیر مسائل اجرایی روزمره هستیم که ما را از اندیشه‌ورزی درباره پاره‌ای از مسائل بنیادین دور می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که اخبار روز و تحولات پرسرعت در عرصه اجتماعی اتفاق می‌افتد، زمان اندیشیدن به مباحث پایه و اساسی است. در عرصه تفکر اسلامی و میان کسانی که اندیشه‌ورزی را در تاریخ تفکر بشری بنیان گذاشتند، دو نگاه وجود دارد؛ نگاه ابن‌خلدونی که معتقد است تمدن‌ها دارای ظهور و افول‌اند و مانند انسان‌ها دارای یک مسیر هستند. آن‌هایی که به حرکت جوهری تکامل در عرصه زیست بشر اعتقاد دارند، تفکر ابن خلدونی را با تفکر اسلامی سازگار نمی‌دانند و می‌گویند که بشر در چرخه ظهور و زوال تمدن‌ها نیست، بلکه بشر در عرصه تکامل تمدن‌ها قرار دارد.

سلیمی افزود: این گروه معتقدند تمدن‌های مختلف بر اساس مبانی انسان‌شناسی متعدد و نگاهشان به مسائل مختلف و نیز نگاهشان به تکامل و زیست بشری شکل می‌گیرد؛ لذا اعتقادی به یکسانی تمدن‌ها در گذر زمان ندارند. بر این اساس انقلاب اسلامی پایه‌گذار نوع جدیدی از زیست انسان با نگاهی متفاوت به خیر و شر و ... بوده است. این رویکرد، نطفه‌ها و بذر‌های شکل‌دهی به تمدن جدید را کاشته است. بذری که روزبه‌روز رو به تکامل است. تلاطم‌های لحظه‌ای در عرصه‌های اجتماعی و ... در جریان تکامل تمدنی خللی ایجاد نمی‌کند. بنیاد مرصوص تمدنی زمانی ایجاد می‌شود که از فرازوفرود‌ها سربلند بیرون بیاید. در همین جریان است که نقش دانشگاه برای فهم و طراحی مبانی اهمیت دارد.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم از کتب دهگانه مکتب انقلاب اسلامی با حضور وزیر علوم رونمایی شد.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :