برگزاری مسابقات قرآن افتخار ویژه سازمان بهزیستی/ تلاوت‌های شورانگیز قاریان
کد خبر: 3864542
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶

برگزاری مسابقات قرآن افتخار ویژه سازمان بهزیستی/ تلاوت‌های شورانگیز قاریان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان بهزیستی در محفل انس با قرآن و مراسم تجلیل از نخبگان قرآنی این سازمان با تأکید بر اینکه یکی از افتخارات ویژه سازمان بهزیستی برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ویژه نابینایان است، گفت: حقیقت امر این است که امثال ما در برابر قاریان و حافظانی که روشندل هستند یا معلولیت دیگری دارند، معلول واقعی هستیم.

برگزاری مسابقات قرآن افتخار ویژه سازمان بهزیستی/ تلاوت‌های شورانگیز قاریانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم تجلیل از نخبگان قرآنی معلول و نابینای حائز رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن صبح امروز، ۲۵ آذر در سازمان بهزیستی کشور و با حضور مدیران این سازمان و فعالان و اساتید قرآنی کشورمان برگزار شد.

در ابتدای این برنامه امیدرضا رحیمی، قاری نابینای حائز رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه آن احمد دباغ، حافظ روشندل کل قرآن و حائز چندین رتبه در مسابقات بین‌المللی به تلاوت پرداخت.

اجرای موفق طرح دانشجومعلم قرآن
در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور رئیس سازمان بهزیستی و سرپرست امور فرهنگی این سازمان به بیان سخنانی پرداخت و با تاکید بر اینکه شأن عزیزان فعال در حوزه قرآن و جامعه هدف سازمان بهزیستی بسیار بیشتر از آن است که ما بتوانیم کاری انجام دهیم، گفت: امیدواریم خداوند متعال برکات را بر این نشست‌ها و اعتبارات آن نازل کند و شاهد حرکات مفیدتر نیز باشیم.

وی با بیان اینکه تمام فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد قطره‌ای در برابر دریای جامعه هدف است، به محدودیت‌ها در منابع اشاره کرد و افزود: ما سعی کرده‌ایم برای جبران این محدودیت‌ها به سراغ اعتبارات خارج از سازمان برویم و بخش زیادی از کارها هم به این سمت رفته است. در همین راستا سازمان بهزیستی به عضویت کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم که جلسات آن به ریاست وزیر ارشاد برگزار می‌شود، شده‌ایم و تاکنون چند قلم اعتبار گرفته‌ایم.

سیدمحمدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اجرای طرح دانشجومعلم قرآن با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان نیز اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود ۳۲ هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند، برای مانوس کردن بیشتر آنها با قرآن فراخوان اعلام شد تا در دوره‌های دانشجومعلم قرآن حضور یابند. برخلاف تصور اولیه و طی مدت اندکی از گذشتن زمان فراخوان ۷۰۰ نفر اعلام آمادگی ‌کردند. تا کنون سه دوره مربیگری، تدبر و مفاهیم قرآن را برگزار کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: پس از برگزاری این دوره‌ها در حال حاضر حداقل ۱۰۰ استاد معتبر آموزش قرآن از بین دانشحویان که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، وجود دارد و توصیه کرده‌ایم تا استان‌ها از این ظرفیت استفاده کنند و در برنامه‌ها و طرح‌های خود این ظرفیت را مورد توجه قرار دهند.

سرپرست امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن نیز اشاره و اظهار کرد: سازمان بهزیستی توانست با همراهی سازمان اوقاف در مسابقات بین‌المللی قرآن مشارکت داشته باشد و در کنار مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان، رقابت‌های روشندلان را نیز وارد مسابقات کند. در این مسابقات بالغ بر ۲۰ کشور شرکت کردند.

وی با تأکید بر اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام به عنوان سنتی که توسط ایران بنا نهاده شده ثبت شده است، گفت: در بحث برگزاری مسابقات کشوری نیز یکی‌ از دستگاه‌های پرسابقه هستیم و تاکنون ۳۵ دوره آن برگزار شده و هر سال بر گستردگی آن اضافه می‌شود. سال قبل مسابقات کشوری در استان‌ها برگزار شده و امیدوار هستیم تا پایان سال مرحله کشوری نیز برگزار شود.

سیدمحمدی در پایان با اشاره به اینکه امیدوار هستیم این محافل بتواند در ادامه راهگشای ما شده و باعث انگیزه شود، گفت: برنامه‌ریزی شده بود تا این مراسم در هفته معلولان برگزار شود که با توجه به تراکم برنامه‌ها در آن زمان در نهایت به زمان فعلی موکول شد.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم گروه تواشیح قمر بنی هاشم(ع) از استان قم که اعضای آن از جانبازان سرافراز کشورمان هستند به اجرای برنامه پرداختند، اجرایی که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

برگزاری مسابقات قرآن افتخار ویژه سازمان بهزیستی/ تلاوت‌های شورانگیز قاریان

قرآنیان معلول و نابینا؛ پیشانی افتخارات سازمان بهزیستی 
در ادامه نیز محمد نفریه، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در سخنان کوتاهی با اشاره به اینکه اگر‌ زحمات پدران و مادران و خانواده‌های معلولان نبود شاید توانمندی آنها به این حد بروز پیدا نمی‌کرد، گفت: سازمان بهزیستی کشور بیش از یک میلیون و ۴۷۰ هزار معلول تحت پوشش دارد که ۱۱ درصد آنها را نابینایان و ۳۶ درصد معلولان جسمی و حرکتی هستند. سازمان بهزیستی در سال حدود چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه خدمات به این افراد می‌کند.

نفریه در ادامه با برشمردن بخشی از خدماتی که سازمان بهزیستی به جامعه هدف خود ارائه می‌دهد، اظهار کرد: بخشی از این خدمات فرهنگی است که شاخص‌ترین آن در امر قرآن است. هدف همه این خدمات چیزی جز توانمندسازی افراد دارای معلولیت نیست. اعتقاد داریم با کمترین هزینه‌ها در امر فرهنگی‌ و قرآنی بیشترین توانمندی حاصل می‌شود و اینگونه نیز بوده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی در پایان اظهار کرد: در طی سال برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنیم که شروع همه آنها با قرائت قاریان و حافظان تحت حمایت سازمان بهزیستی است و این برای ما یک افتخار است. ما هر جا می‌خواهیم خودمان را نشان دهیم و از فعالیت‌های سازمان تعریف کنیم از توانمندی‌های این عزیزان استفاده می‌کنیم.

در ادامه این مراسم محمد بهرامی، قاری روشندل لرستانی و حائز رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن کریم روشندلان جهان اسلام به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت که مورد تشویق حاضران قرار گرفت و در ادامه نیز محمدجواد پناهی، قاری بین‌المللی کشورمان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد.

مسابقاتی که بهزیستی به اجرای آن افتخار می‌کند
در بخش دیگری از این مراسم وحید قبادی‌ دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور به بیان سخنانی کوتاهی پرداخت و گفت: جامعه مخاطب سازمان بهزیستی نشان داده‌اند که با مدد به قرآن می‌توان زندگی‌ بهتری را برای خود ترسیم کرد. با وجود اینکه ممکن است جامعه مخاطب از یکی از نعمت‌های الهی برخوردار نباشد، اما با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم یک زندگی سالم و بهشتی را برای خود رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه تنفس در فضای قرآن توفیقی می‌خواهد که شاید برخی از آن بی‌بهره باشند، گفت: خدا را شاکریم در این فضایی که نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم کرده است زمینه تلاوت، حفظ و مفاهیم قرآن از کودکی، نوجوانی و جوانی فراهم است و آحاد جامعه و خانواده‌ها می‌توانند در این شرایط تربیت قرآنی برای فرزندان خود ایجاد کنند.

قبادی‌دانا بیان کرد: خدا را شاکریم که قرآن جاوید به عنوان معجزه ارزشمند قرآن در اختیار ماست تا بتوانیم آن را مبنا و راهنمای زندگی خود قرار دهیم. طبیعتاً اگر این قرآن معجزه نبود در آن تناقضاتی را می‌توانستیم ببینیم، «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا»، انسجامی که در این متن بزرگ می‌بینیم و هیچ اختلاف و تناقضی در آن دیده نمی‌شود یکی از معیارهای وجود معجزه در قرآن است.

برگزاری مسابقات قرآن افتخار ویژه سازمان بهزیستی/ تلاوت‌های شورانگیز قاریان

رئیس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تأکید کرد: اگر بخواهیم در زندگی و روشن کردن راه خود از قرآن بهره ببریم قدم اول یادگیری قرائت و حفظ قرآن کریم است. ترانه‌ای زیباتر از الحان بلند قرآن در عالم هستی یافت نمی‌شود. اگر رجوعی به قرآن داشته باشیم می‌بینیم قرآن برای ما راهگشاست و راه زندگی را مشخص می‌کند. ان شاءالله در زمره افرادی باشیم که بتوانیم از قرآن بهره‌مند شویم و در زمره افرادی که باعث مهجور بودن قرآن هستند، نباشیم.

وی در ادامه خطاب به معلولان و نابینایان حاضر در این محفل انس بیان کرد: در برابر شما امثال من معلول و ناتوان است؛ چرا که بهره کمتری از قرآن کریم برده است. تأسی به قرآن و آموزه‌های الهی می‌تواند امید به زندگی را در افراد دارای معلولیت بالا ببرد. شاید توکل و اعتماد و تکیه به خداوند خیلی بیشتر از ما که گاهی مدعی نیز هستیم، باشد.

قبادی‌دانا در بخش پایانی صحبت‌هایش به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام به همت سازمان بهزیستی اشاره و اظهار کرد: یکی از افتخارات بهزیستی برگزاری همین مسابقات است که خوشبختانه خوش هم درخشیده‌اند. همچنین از زحمات بخش فرهنگی که با نیت خالصانه پیگیری برگزاری چنین محافل ارزشمندی در سازمان بهزیستی و سطح کشور بوده‌اند، قدردانی می‌کنم.

پایان‌بخش این مراسم نیز تجلیل از 12 نخبه قرآنی سازمان بهزیستی که طی سال‌های گذشته موفق به کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی قرآن شده‌اند، بود. در این بخش از افرادی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، محمدجواد پناهی، محمد بهرامی، عبدالغفور جوهرچی و ... تجلیل به عمل آمد. 

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha