خطبه غدیر با دستخط منسوب به پیامبر اکرم (ص) منتشر شد
کد خبر: 3864671
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

خطبه غدیر با دستخط منسوب به پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

گروه ادب ــ خطبه غدیر با دستخط منسوب به پیامبر اکرم(ص) برای نخستین‌بار منتشر می‌شود.

خطبه غدیر با دستخط منسوب به پیامبر اکرم (ص) منتشر شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ این نسخه از خطبه غدیر که از روی رسم‌الخط نامه‌های منسوب به حضرت محمد(ص) بازآفرینی شده است، در آستانه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) به آستان مقدس حضرت امام رضا(ع) اهدا شد. پیش از این یک نسخه از قرآن کریم نیز با دستخط حضرت رسول اکرم(ص) برای نخستین بار بازآفرینی و به این آستان مقدس اهدا شده بود.

پس از رحلت پیامبر(ص) امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بر اساس رسالت خود و از جانب خداوند و امانت پیامبر(ص) خطبه غدیر را در جوامع بشری آن زمان بیان کردند و سندیت خطبه غدیر را به اثبات رساندند، به طوری که شیعه و سنی آن را تأیید و تصدیق کردند، از امام علی(ع) تا امام زمان(عج) در روایات، احادیث و کتب بر جای مانده از این بزرگان بر واقعه بزرگ غدیر و سندیت خطبه غدیر تأیید و تأکید شده است.

خطبه یا خطابه غدیر سخنرانی پیامبر اکرم(ص) است که در بازگشت از حجة الوداع(آخرین حج پیامبر در سال ۱۰ قمری) در منطقه غدیر خم آن را بیان کردند. در این خطبه پیامبر بنا به مأموریتی که به موجب آیه ۶۷ سوره مائده معروف به آیه تبلیغ یافته بودند، علی(ع) را به‌عنوان جانشین خود به مردم معرفی کردند و از آن‌ها بر این امر بیعت گرفتند.

در سال‌های اخیر تلاش شده است متن کامل خطبه با استناد به منابع شیعه و اهل سنت چاپ شود و در دسترس همگان قرار گیرد تا مطالعه کنند. در متن کامل خطابه، پیامبر به صراحت به جانشینی امام علی(ع) تأکید کرده و حتی اسامی سایر ائمه شیعه نیز برده شده است.

علاقه‌مندان می‌توان متن خطبه غدیر را اینجا دریافت کنند.

انتهای پیام
captcha