
ماشاالله شاهمرادیزاده، بازیگر و بازیگردان سریال «نفوذ»، در گفتوگو با ایکنا درباره چرایی و چگونگی ساخت این مجموعه اظهار کرد: این مجموعه درباره تسخیر لانه جاسوسی است، اما این سریال نگاهی سادهانگارانه به موضوع ندارد و جواد شمقدری، کارگردان سریال، چهار سال برای نگارش آن زمان صرف کرده و دو سال است فیلمبرداری این اثر آغاز شده و هنوز چند ماه از تصویربرداری آن باقی مانده است. درباره حضور در این پروژه هم باید بگویم که دوستی من با شمقدری به سالهای بسیار دور باز میگردد. به همین جهت هرگاه در آثارش اگر کمکی از دستم برآید انجام میدهم. در این اثر علاوه بر بازی به عنوان بازیگردان هم حضور دارم.وی افزود: بازی من در نفوذ تنها محدود به قسمتهای نخست این اثر است زیرا بازیگردانی دیگر فرصتی برای ایفای نقش برایم باقی نمیگذارد. در این پروژه ۲۵۰ بازیگر حضور دارند که در این میان نهایتاً ۱۵ نفر بازیگر حرفهایاند و دیگر هنرمندان از میان افرادی انتخاب شدهاند که سابقه بازیگری آنها بسیار کم است. به همین جهت ضرورت دارد در تکتک سکانسها حضور داشته باشم. البته همه بازیگران فعالیت تئاتری دارند، اما نحوه حضور در مقابل دوربین با صحنه تئاتر بسیار متفاوت است.
ریشهیابی برهههای گوناگون تاریخی
کارگردان فیلم سینمایی «پنجشنبه آخر ماه» تأکید کرد: قصه فیلم تنها به اتفاقات ۱۳ آبان ۱۳۵۸ مربوط نمیشود، بلکه قصه به سالهای ۵۴ باز میگردد، زیرا قصد داشتیم نگاهی کارشناسانه به موضوع داشته باشیم. اگر قرار باشد به ریشه اقدامات مداخلهجویانه آمریکا بپردازیم باید قصه را از دهه ۲۰ و ۳۰ آغاز میکردیم، اما با توجه به ظرفیت تولید این قصه سعی دارد همه جوانب را در نظر بگیرد. سریال با تسخیر لانه جاسوسی و اتفاقات پس از آن به پایان میرسد، ولی این فاز نخست این مجموعه است و اگر شرایط فراهم باشد در فاز دو به دیگر اقدامات آمریکا علیه ایران میپردازیم.
این مجموعه به اتفاقات بسیاری که عموم مردم از آن آگاه نیستند میپردازد. برای مثلاً سایت و فرودگاهی که آنها در منطقه کبکان داشتند سرآغاز اخراج آنها از ایران بود زیرا مردم کبکان در رژیم قبل بر علیه آمریکاییها قیام کردند و شهید نیز دادند
شاهمرادیزاده تأکید کرد: این مجموعه به اتفاقات بسیاری که عموم مردم از آن آگاه نیستند میپردازد. مثلاً سایت و فرودگاهی که آنها در منطقه کبکان داشتند سرآغاز اخراج آنها از ایران بود زیرا مردم کبکان در رژیم قبل علیه آمریکاییها قیام کردند و شهید نیز دادند.وی در پاسخ به این سؤال که آیا در نفوذ به شبهات مطرح شده درباره تسخیر لانه جاسوسی پاسخ داده شده است؟ چنین توضیح داد: اینکه عدهای بخواهند به واسطه اهرمهایی که در دست دارند، اقدامات انقلابی را زیر سؤال ببرند، موضوع عجیبی نیست و تازگی هم ندارد و حالا دیگر گوشمان از این حرفها پر است، اما در ساخت نفوذ تلاش کردهایم در حد امکان به شبهات پاسخ دهیم. برای مثال در بخشهایی از این مجموعه به نقش آمریکا در غائله کردستان پرداختهایم که آسیبهای گوناگونی به کشور وارد کرد، یا اتفاقاتی که در شمال یا گنبد رخ داد آبشخور دخالتهای آمریکاست و در این شرایط راهی جز تسخیر لانه جاسوسی باقی نمیماند.
بازیگر فیلم «دستهای خالی» ادامه داد: دولت آمریکا پیش از انقلاب اسلامی منافع بسیاری مادی فراوانی در کشور داشت، اما به واسطه انقلاب اسلامی دستش از همه این ذخایر کوتاه شد. به همین جهت تلاش کرد تا به هر طریق ممکن مجدداً به این کانون ثروت باز گردد. اگر نقل قولهای مقامات آمریکایی را در آن زمان مرور کنیم کاملاً اهمیت این موضوع را برای آنها درمییابید.
درسهایی از تاریخ
وی تأکید کرد: این سؤال میتواند چراغ راه آینده هم باشد، چون نفوذ نشان میدهد که اطمینان به حکومتهایی که کارنامه سیاهی دارند اشتباه محض است. در این اثر به برخی از شخصیتهای تاریخ انقلاب نیز پرداخته شده است، برای مثال قطبزاده و بنی صدر از جمله افرادیاند که سند همکاری آنها با آمریکا در این مجموعه ارائه شده است. از سوی دیگر درمییابیم که آمریکا چگونه با تبلیغاتش تلاش کرده چهره برخی شخصیتهای انقلابی را منفی جلوه دهد؛ نظیر اتفاقی که برای آیتالله بهشتی رخ داد.
برخی میپرسند که چرا باید هزینههای گزافی را جهت ساخت آثاری که دیگر تاریخ مصرفشان تمام شده است کرد، این نگاه دقیقاً ادامه همان راهی است که آمریکاییها مایلند در جامعه حاکم شود و برهههای گوناگون تاریخ ایران به فراموشی سپرده شود
شاهمرادیزاده در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه چرا باید چنین مجموعهای ساخته شود؟ گفت: برخی میپرسند که چرا باید هزینههای گزافی را برای ساخت آثاری صرف کرد که دیگر تاریخ مصرفشان تمام شده است. این نگاه دقیقاً ادامه همان راهی است که آمریکاییها مایلند در جامعه حاکم شود و برهههای گوناگون تاریخ ایران به فراموشی سپرده شود. اگر سریالهایی نظیر نفوذ ساخته نشود در آینده باز هم شاهد دخالتهای آمریکا خواهیم بود. پس ضروری است با چنین تولیداتی جامعه را هوشیار نگاه داریم.وی در پایان تأکید کرد: اینکه دولت از ساخت چنین آثاری حمایت کند ضرورت است و در اغلب کشورهای جهان دولت از بسیاری از موضوعات حمایتهای استراتژیکی میکند. البته نکته دیگر این است که تنها دولت میتواند هزینه ساخت چنین آثاری را متقبل شود و بخش خصوصی نمیتواند در این زمینه سرمایهگذاری کند.
گفتوگو از داوود کنشلو
انتهای پیام