ایجاد تحول در علوم اسلامی و انسانی، وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه است
کد خبر: 3865177
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳

ایجاد تحول در علوم اسلامی و انسانی، وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه است

گروه معارف ــ آیت‌الله دری نجف‌آبادی با بیان اینکه حوزه باید با انجام تحقیقات مبنایی بر پایه علم و دانش پاسخگوی شبهات باشد، افزود: طلاب جوان در حوزه معارف علوم انسانی و اسلامی تحول‌آفرین باشند، ایجاد تحول در علوم اسلامی و انسانی وظیفه ذاتی حوزه‌هاست.

ایجاد تحول در علوم اسلامی و انسانی، وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه  در استان مرکزی، امروز، 27 آذر در آیین اختتامیه مرحله استانی سومین جشنواره علامه حلی و تجلیل از نفرات برگزیده که در سالن اجتماعات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان برگزار شد، به آیه 12 سوره مبارکه«طلاق» که می‌فرماید«اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا» استناد کرد و گفت: برگزاری جشنواره پژوهش محور علامه حلی اقدام بسیار مقدسی است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف گره‌گشا باشد.

وی با بیان این نکته که باید از تمام ظرفیت‌ها برای تربیت نیروهای نخبه علمی در زمینه‌های مختلف در حوزه و دانشگاه استفاده کرد، تصریح کرد: علم و معرفت ملاک ارزشمندی انسان‌هاست، خداوند در آیه ذکر شده هدف از خلقت انسان را احاطه قدرت الهی و احاطه علم خدایی بیان کرده است تا انسان‌ها به این مقام و ادراک برسند و درک کنیم غایت این نظام قدرت الهی است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی تعداد آیات با مضامین علمی، معرفت، تعقل، تفکر و .. را 800 آیه بیان کرد و افزود: غبطه خوردن غیر از تحصیل علم جایز نیست تا بتوان بدین وسیله قله‌های علمی و رسیدن به خداوند متعال را فتح کرد. با علم باید خودمان به حقایق عالم دست پیدا کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: در 100 سال اخیر از زمان قاجار عده‌ای پیدا شدند تا مردم را به اسم تمدن‌گرایی دچار غرب‌زدگی کنند که این امر بزرگترین ارتجاع، بیماری، انحراف، غرب‌زدگی، اسارت در برابر سلطه بیگانه بود. امروز وضعیت صنایع خوب نیست، وضعیت هپکو خوب نیست برای ساخت این مجموعه هزینه‌های کلان شده است اما در حال حاضر مورد بی‌مهری قرار گرفته است، سرمایه‌های با عظمت و مهم کشور را باید به روز کرد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ضرورت حمایت و نگهداری از نیروهای انسانی را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز دشمنان روزانه صدها کانال ایجاد کرده و اموزش‌های مختلف نظامی را به جوانان و نوجوان می‌دهند، اصلی‌ترین برنامه دشمن از بین رفتن نظام جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: در حوزه علوم روز دنیا با سرعت پیش رفته و با شتاب اما باید با طمأنینه حرکت کنیم. ما در مسیری که امام و رهبری برایمان ترسیم کرده‌اند باید در بُعد علوم روز دنیا پیش برویم و در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا حرف اول را بزنیم. سرعت بخشیدن به علوم انسانی و اسلامی در دنیا واجب ملی، سیاسی، عقلی، شرعی، سیاسی و .. است.

امام جمعه اراک با بیان این نکته که در حوزه علوم انسانی نباید سر سفره غربی‌ها نشست، اظهار کرد: حرکت در مسیر علوم اسلامی و حوزوی اعم از فلسفه، مسایل مربوط به فقه، اصول، تفسیر از دیگر ابعادی است که باید به آن توجه کرد. فعالیت در حوزه ادبیات عرب و ادبیات فارسی برای ما واجب است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی تأکید کرد: حوزه با انجام تحقیقات مبنایی بر پایه علم و دانش معرفت پاسخگوی شبهات باشد، طلاب جوان در حوزه معارف علوم انسانی و اسلامی تحول‌آفرین باشند چراکه با مجاهدت و انجام خدمات جهادی می‌توان تحول‌آفرین شد، ایجاد تحول در علوم اسلامی و انسانی وظیفه ذاتی حوزه‌هاست.

حجت‌الاسلام حسین حسامی، مدر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی نیز گفت: در عقبه تاریخی استعداهای بسیار زیادی در حوزه‌های علمیه وجود داشته است که همه آنان منشأ خیر و برکت است. در پژوهش‌ها باید سعی شود به سؤالات مطروحه به شکل علمی پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: روش‌های خوبی در حوزه وجود دارد که هریک از آنان می‌توانند فضای وسیعی را برای تحقیق و پژوهش ایجاد کنند. مباحثه اولین گام برای پژوهش محوری است؛ سنت تقریرنویسی در عقبه تاریخی وجود دارد اما در وضعیت فعلی در حال رنگ باختن است.

حجت‌الاسلام حسامی با بیان اینکه در حوزه فرایند مجتهد‌پروری وجود داشته و دارد و نباید این امتیاز را از دست داد، اظهار کرد: ما در مقوله پژوهش و تحقیق باید به اصل خود بازگشته و دستاوردهای نوین را نیز به آن اضافه کنیم، اگر این دو شاخصه در کنار هم قرار گیرند می‌تواند به ارتقای توانمندی طلاب در عرصه پژوهش بیانجامد.

وی افزود: آسیب‌شناسی تحقیق در حوزه‌های علمیه باید جدی گرفته شود؛ چراکه نقاط ضعف قابل توجهی وجود دارد که یکی از مهمترین آنان کلی‌گویی‌هاست، گاه دامنه موضوعات آنقدر باز است که به حل مساله نمی‌رسیم، قرار نیست تمام مطالب بیان شود محقق می‌بایست متن را خوانده و برداشت درست را در تحقیق ذکر کند.

حجت‌الاسلام حسامی با اشاره به غیر روشمند بودن تحقیقات علی‌رغم وجود روش‌های بسیار خوب در حوزه که باید پردازش و احصا شود، گفت: ادبیات نگارشی از دیگر آسیب‌هاست، متون به گونه‌ای نوشته می‌شود که فقط حوزویان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و گویا مقاله مخاطبی غیر از حوزویان ندارد، مقالات و تحقیقات قواعد فارسی رعایت شود تا برای جامعه مخاطب بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

یاداور می‌شود؛ در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره علامه حلی(ره) تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha