
به گزارش
ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) امروز 27 آذرماه در هفتمین اجلاس اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی المصطفی، پژوهش را مهمترین بخش نهادهای علمی دانست و گفت: تاکنون، بیش از سههزار کتاب در المصطفی به بیش از 25 زبان ارائه شده است و این، خدمت بزرگی در عرصه دانش به شمار میرود.
عباسی به تأثیرات راهنمایی، نظارت و هدایت گروههای علمی در تحقق آرمانهای علمی المصطفی اشاره کرد و یادآور شد: جامعةالمصطفی در سالهای اخیر به سمت آموزشهای پژوهشمحور حرکت نموده است. تحقیقنگاری، پایاننامهها و رسالهها، موضوعی تقریباً مغفول و ناشناخته بود و با شکلگیری گروههای علمی، نظام آموزش پژوهشمحور در المصطفی شکل گرفت.
رئیس جامعةالمصطفی ضمن ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به افغانستان، افزود: دانشآموختگان جامعةالمصطفی در افغانستان، رکن اصلی آموزش عالی این کشور را تشکل میدهند و بخش خصوصی مراکز عالی افغانستان به دست دانشآموختگان المصطفی اداره میشود.
وی بر پرهیز از غفلت در تقویت حوزههای سنتی تأکید نمود و یادآور شد: حرکت جامعةالمصطفی در نظام علمی به سوی پژوهشمحوری و توجه به پژوهشهای اثرگذار است و وظیفه اصلی در این زمینه، بر عهده شما استادان، مدیران گروههای علمی و دبیران پژوهشی قرار دارد.
رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر این که انتظار میرود جامعةالمصطفی از مرجعیت و شناختهشدگی هر چه بیشتر در جهان برخوردار شود، یادآور شد: جامعةالمصطفی میکوشد به عنوان مرجع علمی در تراز جهانی و بینالمللی در حوزه علوم انسانی، ورودی پیشتاز و پایدار داشته باشد.
عباسی به تأسیس رشتههای تخصصی جدید در جامعةالمصطفی اشاره کرد و افزود: جامعةالمصطفی رشتههایی ترسیم نموده است که نمیتوان نمونه آن را در مراکز علمی دیگر یافت.
وی با تأکید بر این که علوم انسانی را زیرساخت تمدن جدید اسلامی میدانیم، اظهار کرد: علوم انسانی به معنای عام، زیرساخت تأسیس و احیای تمدن اسلامی را تشکیل میدهد.
رئیس جامعةالمصطفی برخورداری از نگاه به علوم انسانی را با رویکرد دینی، از وظایف جامعةالمصطفی برشمرد و یادآور شد: جامعةالمصطفی برای رسیدن به این هدف، گروههای علمی مختلفی در مجموعههای آموزشی و پژوهشی راهاندازی نموده است.
عباسی ادامه داد: لازم است برای علوم انسانی و گروههای فعال در آن اهمیتی روزافزون قائل شویم و آن را بخش مهم آینده علمی المصطفی بدانیم. در این باره، نقش مدیران و دبیران گروهها بسیار تعیینکننده است.
وی بر لزوم ارتقای سطح پژوهشهای کلاسی و تمرینهای پژوهشی تأکید کرد و یادآور شد: با توجه به تقویت روزافزون بنیههای علمی طلاب از طریق پژوهشهای کلاسی، میتوان زمینه را برای تولید و نوآوری علمی فراهمتر کرد.
در پایان این اجلاس، از شش نفر از اعضای هیئت علمی برتر در عرصه پژوهش تقدیر شد.
انتهای پیام