دانش‌آموختگان المصطفی(ص)؛ سفیران وحدت و گفت‌وگوی فرهنگی ملت‌های مسلمان
کد خبر: 3867264
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
رئیس جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد:

دانش‌آموختگان المصطفی(ص)؛ سفیران وحدت و گفت‌وگوی فرهنگی ملت‌های مسلمان

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های تفسیر، کلام و فقه تطبیقی، گفت: در مقابل برخی مراکز علمی در دنیای اسلام، که به اختلافات دامن می‌زنند، راهبرد المصطفی(ص) تقریب و وحدت است و دانش‌آموختگان این نهاد با ویژگی تقریب میان مذاهب اسلامی شناخته می‌شوند و حلقه وصل و سفیر گفت‌وگوی فرهنگی ملت‌های مسلمان هستند.

عباسی/ تکمیلیحجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به برنامه‌های المصطفی(ص) در جهت تقریب و وحدت اسلامی، گفت: این مرکز اساساً یک نهاد علمی با رویکرد بین‌المللی به ویژه بین‌الملل اسلامی است. طلابی از ملیت‌های مختلف دنیا در المصطفی(ص) حضور دارند و رویکرد تقریب و وحدت اسلامی هم به عنوان راهبرد حاکم بر فعالیت‌های المصطفی(ص) از ابتدای شکل‌گیری آن تعقیب شده و کماکان در دستور کار قرار دارد.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه دانش‌آموختگان و تحصیل‌کردگان این مجموعه علمی امروز با ویژگی تأکید بر تقریب و وحدت میان مذاهب اسلامی شناخته می‌شوند، اظهار کرد: در مقابلِ دیدگاه‌هایی که در برخی مراکز اسلامی مبنی بر دامن زدن به اختلافات، تقابل و تفریق میان مسلمین شاهد هستیم، سیاست المصطفی(ص) راهبرد تقریب و وحدت است و دانش‌آموختگان ما به منزله حلقه وصل و سفیر گفت‌وگوی فرهنگی و تبلیغی میان ملت‌های اسلامی ایفای نقش خواهند کرد. در واقع چشم‌انداز شکل‌گیری تمدن اسلامیِ سایه‌گستر برای همه ملت‌ها، تمدن‌ها، قومیت‌ها و مذاهب دنیای اسلام صرفاً بر مبنای تقریب و وحدت اسلامی است.

عباسی با بیان اینکه درهای المصطفی(ص) به روی همه مسلمین باز است و امروز در برخی نمایندگی‌ها و مراکز علمی شاهد حضور گسترده همه مذاهب اسلامی هستیم، تصریح کرد: برخی مراکز علمی جامعةالمصطفی(ص)، مختص و ویژه پیروان مذاهب غیر شیعه است؛ از جمله در گرگان مجموعه اختصاصی مذاهب اسلامی فعالیت دارد و البته رویکرد ما در تمامی آموزش‌ها و مراکز اعم از گرگان و غیر آن رویکرد تقریب و وحدت میان مذاهب و پرهیز از افراط و تفریط است.

رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به طراحی صدها رشته و گرایش در المصطفی(ص) اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم که در مباحث و رشته‌های فقهی، تفسیری و کلامی، نگاه تطبیقی و مقارنه میان مذاهب اسلامی وجود داشته باشد و این نگاه در طراحی رشته‌ها، سرفصل‌ها، متون، آموزش و پژوهش وجود دارد.

وی ابراز کرد: تفسیر، کلام تطبیقی و فقه مقارن از جمله رشته‌هایی است که بدین منظور در المصطفی(ص) طراحی شده و در حال اجراست؛ همچنین در واحدهای درسی به فراوانی رویکرد مقارن و تطبیق را شاهدیم تا اولاً طلاب مذاهب دیگر با اشتراکات فراوان مذهبی در مذاهب پنجگانه اسلامی آشنا شوند و ثانیاً رویکرد تقریبی را فرابگیرند.

عباسی بیان کرد: اشتراکات فراوانی میان مذاهب اسلامی وجود دارد که اختلافات ناچیز نباید آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد و اگر شاهد دوری مسلمانان از یکدیگریم، به علت دخالت بیگانگان و برخی گروه‌های افراطی است که درک درستی از اسلام ندارند.

وی تأکید کرد: قرآن کریم امت اسلامی را امتی واحد و تفرقه را عامل سستی مسلمین می‌داند. لذا سیاست جمهوری اسلامی وحدت مدنظر قرآن کریم است؛ گرچه دشمنان بشریت و مسلمین نمی‌خواهند مسلمین در سایه اشتراکاتشان به پیشرفت مادی و معنوی برسند، زیرا وحدت و تقریب با منافع مادی آنان تعارض دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha