واکنش سران کشورهای اسلامی به تجاوزگری صهیونیست‌ها
کد خبر: 3865296
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
بسته خبری نشست کشورهای اسلامی در مالزی؛

واکنش سران کشورهای اسلامی به تجاوزگری صهیونیست‌ها

گروه بین‌الملل - اجلاس سران کشورهای اسلامی صبح پنج شنبه به وقت محلی با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران و سران کشورهای مالزی، ترکیه و قطر و صدها تن از شخصیت‌های کشورهای اسلامی در کوآلالامپور، پایتخت مالزی آغاز شد؛ در این نشست سران کشورهای اسلامی بر ضرورت جلوگیری از تجاوزگری صهیونیست‌ها تأکید کردند.

واکنش سران کشورهای اسلامی به تجاوزگری صهیونیست‌هابه گزارش ایکنا؛ به نقل از «النشرة»، «تمیم بن حمد آل ثانی»‌ امیر قطر، در نشست سران کشورهای اسلامی طی سخنانی انتقادات تندی را علیه رژیم صهیونیستی مطرح کرد.


امیر قطر در سخنرانی خود ادامه اشغالگری اسرائیل را عامل بی‌ثباتی منطقه دانست و خواستار پایان هرچه سریع‌تر اشغالگری صهیونیست‌ها در اراضی فلسطینیان شد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌ثباتی در منطقه به حاشیه راندن مشروعیت بین‌المللی و تلاش برای دیکته کردن خواسته‌های رژیم صهیونیستی است به نحوی که سیاست الحاق اراضی فلسطینی، شهرک‌سازی و یهودی کردن قدس ادامه پیدا کند، این سیاست‌ها احساسات عرب‌ها و مسلمانان را جریحه‌دار می‌کند.

امیر قطر در ادامه تأکید کرد که حفظ حاکمیت ملی و استقلال در شرایط عقب‌ماندگی و وابستگی تقریبا غیرممکن شده است و کشور قطر روش‌هایی مانند «توسل به زور، محاصره، گرسنگی و دیکته کردن» را مردود می‌داند و به تکیه بر مذاکره و گفت‌وگو در حل مسائل فرا می‌خواند.

به نوشته روزنامه «ینی شفق»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز طی سخنانی در اجلاس کشورهای اسلامی، با انتقاد مجدد از ساختار شورای امنیت سازمان ملل، گفت: سرنوشت جمعیت 1.7 میلیاردی مسلمانان، دیگر در دست پنج عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نیست و جهان بزرگتر از پنج عضو دائم شورای امنیت است.

رئیس‌جمهور ترکیه سپس از کشورهای اسلامی خواست تا با کنار گذاشتن واحد پول دلار، به‌صورت فوری تعاملات تجاری مشترک را با واحدهای پولی بومی خود انجام دهند.

اردوغان با درخواست از کشورهای اسلامی برای تجارت با واحد پول ملی خود، گفت: ما به دنبال راه‌های جدید برای تجارت با کشورهایی مانند چین و روسیه از طریق واحدهای پول ملی هستیم.
 
به نوشته العربی الجدید، موضوعات کشمیر، اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه و یمن و نیز مسلمانان روهینگیا در میانمار و اویغورها و همچنین پدیده اسلام هراسی در دنیا محور این نشست خواهد بود.

هراس صهیونیست‌ها و عربستان سعودی از نشست مالزی

یک مرکز صهیونیستی که ریاست آن‌را «دوری گولد» معاون اسبق وزیر خارجه اسرائیل بر عهده دارد، اعلام کرده است که کشورهای شرکت کننده در نشست، نماینده صدها میلیون مسلمان هستند و همکاری این کشورها وزنه سیاسی قابل توجهی ایجاد می‌کند. این نشست باید از سوی تل آویو به دقت زیر نظر گرفته شود به ویژه که رئیس جمهوری ایران هم در آن شرکت دارد.

نشست مالزی راه‌های همکاری میان کشورهای اسلامی و راههای مقابله با اسلام ستیزی را مورد رایزنی قرار خواهد داد. اما عربستان سعودی به محض اعلام برگزاری این نشست از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، حمله شدیدی را به آن شروع کرد.

ریاض از آن هراس دارد که نشست مالزی جایگاه سعودی‌ها را در معرض خطر قرار دهد و به عنوان جایگزینی برای سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در عربستان است، مطرح شود.
 
ملک سلمان، پادشاه عربستان نیز از شرکت در این نشست امتناع و تأکید کرده است که این‌گونه اقدامات باید تحت نظارت سازمان همکاری اسلامی انجام شود.
 
انتقاد سازمان همکاری اسلامی به نشست مالزی

در همین راستا، «یوسف العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز عربی، نسبت به برگزاری نشست مالزی انتقاد کرد و گفت: به مصلحت امت اسلامی نیست که چنین نشست‌هایی خارج از چارچوب سازمان همکاری اسلامی در شرایط کنونی جهان اسلام برگزار شود.
 
العثیمین ادامه داد: اینکه یک عضو اقدام به برگزاری نشستی مختص جهان اسلام خارج از چارچوب سازمان کند، به معنای ضربه زدن به همبستگی اسلامی، ایجاد تفرقه و ساز مخالف زدن است. برگزاری چنین اجلاس ها و دیدارهایی خارج از سازمان به نفع امت اسلامی نیست به ویژه در زمانی که دنیا شاهد نزاع های متعدد است.
 
انتهای پیام
captcha