مروری بر فعالیت «مهد تربیت دینی کودکان» در تهران
کد خبر: 3865429
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶

مروری بر فعالیت «مهد تربیت دینی کودکان» در تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «مهد تربیت دینی کودکان» از جمله مجموعه‌های زیرنظر بنیاد قرآن و عترت است که با هدف طراحی اصول و روش‌های تربیت کودکان و نوجوانان بر مبنای آموزه‌های اسلامی و تطبیق با روش‌های نوین، در دو بخش پژوهشی و آموزشی فعالیت دارد.

«مهد تربیت دینی کودکان» از جمله مجموعه‌هایی است که زیرنظر بنیاد قرآن و عترت از سال 1395 راه‌اندازی شده است. این مجموعه فرهنگی با هدف طراحی اصول و روش‌های تربیت کودک و نوجوان بر مبنای آموزه‌های اسلامی و تطبیق با روش‌های نوین تشکیل شد.

برای رسیدن به این هدف، فعالیت مهد تربیت به دو کارگروه پژوهشی و آموزشی تقسیم شده است. بررسی، نقد و استخراج مطالب مفید از کتاب‌های شاخص در بازار از جمله وظایف کارگروه پژوهش است.

سعیده بیدادی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک مرکز قرآنی «مهد تربیت» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره تشکیل و اهداف مهد تربیت کودک گفت: کارگروه آموزش مهد تربیت، موازی با پژوهش به تشکیل کلاس، برپایی مراسم مناسبتی در مدارس و هم در محل مهد تربیت، اقدام می‌کند، از جمله این کلاس‌ها می‌توان به آموزش مفاهیم دین برای کودکان مانند قرآن، نماز، وضو، همچنین ایران‌شناسی، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش‌های تقویت حافظه و غیره اشاره کرد.

این ادامه داد: اصل جدایی‌ناپذیر قرآن و عترت در آموزش به مربیان گوش‌زد و در آموزش کودکان این مهد به آن توجه می‌شود. انس کودکان با قرآن، ارائه راهکارهای عملی در زمینه شناخت دین برای مربیان و خانواده‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود آموزشی و دینی با نگاه نقدانه، ارتباط و همکاری با دیگر مراکز و افرادی که دغدغه تربیت دینی کودک را دارند از دیگر اهداف این مهد است.

سرفصل‌های دینی که به عنوان طرح در این مرکز ارائه شده شامل توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند و تفهیم این موضوع برای کودکان، نبوت و شناساندن حضرت محمد(ص)، امامت و تاکید بر مبحث غدیر و ولایت و امامت حضرت علی(ع) با ارائه روش‌های موثر بر کودکان و نهادیه شدن آن در فطرت و سرشت کودکان، شناساندن فرزندان حضرت علی(ع) به عنوان یازده امام دیگر، معاد و توضیح مفهوم آن در سطح کودکان و آگاه ساختن آنها از گرفتن پاداش و کیفر از اعمال خود و آشنایی آنها با رفتارهای خوب و خداپسندانه و ترویج آن است.

وی گفت: همچنین استفاده از داستان‌های قرآن و ارائه پند از قصه به صورت غیر مستقیم به منظور شکوفایی فطرت الهی کودکان و طراحی فعالیت‌های شاد و روش‌های جذاب و استفاده از ابزار آموزشی مناسب برای انس کودکان با قرآن از دیگر سرفصل‌های این مرکز است.

بیدادی درباره تهیه محتواهای پژوهشی در این مرکز اظهار کرد: تیم کارشناسی‌ای طی جلسات هفتگی به نقد و استخراج مطالب از کتاب‌های دینی ـ مذهبی تایید شده توسط آموزش و پرورش، کتاب‌های مؤسسه مهد قرآن، کتاب‌های جامعة‌القرآن و ... پرداخته و پس از پژوهش هم اکنون براساس سن کودکان 3 تا 7 سال محتواهایی ارائه شده است. شعار مهد تربیت «بچه‌های امروز، انسان‌های بالغ فردا» است.

در مهد تربیت مربیان متقاضی پس از آموزش در بنیاد قرآن و اخذ مدرک مربیگری از این مؤسسه می‌توانند مشغول به کار شوند. همچنین معلمان به منظور ارتباط و تبادل اطلاعات، موظف به ارائه گزارش روزانه در سایتی که به این منظور طراحی شده است، هستند. در ضمن برای نظارت مستقیم بر کار مربیان در طول ترم، یک جلسه به صورت نامشخص از افراد بنیاد قرآن در کلاس حضور یافته تا مؤسسه از روش تدریس و کلاس‌داری مربی در جهت تعیین رتبه معلم و ارائه نقاط ضعف و قوت آگاهی یابند.

در مهد تربیت، رویکردهای نوین آموزشی- روانشناسی و تکنولوژی را با یکدیگر ترکیب و به زبان کودک قابل فهم می‌کنیم. این طرح چندین بار در مدارس قرآنی به صورت پایلود اجرا شده که از استقبال خوبی همراه بوده است که امیدواریم با تهیه محتواهایی که در دست بررسی است، بتوانیم به مدارس بیشتری تربیت دینی را برگرفته از آموزه‌های قرآنی تبیین کنیم .

مهد تربیت در تهران، خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق‌ نوری، بوستان کتاب، راهروی دوم، طبقه سوم، واحد 13 واقع شده است.

انتهای پیام
captcha