حذف سهمیه‌ حافظان قرآن در کنکور و آدرس اشتباه به افکار عمومی
کد خبر: 3866371
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸

حذف سهمیه‌ حافظان قرآن در کنکور و آدرس اشتباه به افکار عمومی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ تدوین‌کنندگان لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی تلاش دارند با لغو سهمیه‌هایی که حساسیت کمتری بر روی آنها هست جلوی فشار افکار عمومی و رسانه‌ها را بگیرند و اذهان را منحرف کنند، در حالی که افکار عمومی به دنبال حذف سهمیه‌های دیگر است.

حذف سهمیه‌ حافظان قرآن در کنکور و آدرس اشتباه به افکار عمومی

به گزارش ایکنا؛ هر ساله با نزدیک شدن به ایام کنکور و زمان اعلام نتایج آن، بحث سهمیه‌‌ها، حاشیه‌ها و نقدهای زیادی را از جانب افکار عمومی در پی داشته است، صدایی که طی سال‌های اخیر بلند و بلندتر شده تا اینکه این اعتراض‌ها در فصلی به غیر از اعلام نتایج کنکور یا زمان شروع سال تحصیلی به نتیجه برسد و سرانجام دولت را ناگزیر به اتخاذ یک تصمیم کند، تصمیمی که خروجی آن مأموریت دادن به سازمان سنجش آموزش کشور برای تهیه لایحه‌ای جهت اصلاح سهمیه‌های خاص در کنکور است.

مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور پس از دستور هیئت دولت و طی هفته‌های اخیر از تدوین لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی خبر دادند، خبری که البته در آن تنها به فهرست اصلاحات پیش‌بینی شده بدون ذکر زمان‌بندی اجرای آن بسنده شده بود.

در قانون و از سال‌های قبل تاکنون، سهمیه‌های مختلفی به تصویب رسیده که مهم‌ترین آنها سهمیه‌های مناطق محروم، خانواده شهدا،‌ ایثارگران و خانواده اعضای هیئت عملی بوده و در این بین سهمیه حافظان قرآن کریم نیز قابل ذکر است.

در سال 1375 قانونی در مجلس به تصویب رسید که بر اساس آن و به منظور اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن کریم، این افراد(حافظان کل قرآن کریم دیپلم و زیر دیپلم) می‌توانستند با شرکت در کدرشته امتحانی ۱۱۱۱ آزمون کارشناسی ارشد از مزایای مورد نظر استفاده کنند. براساس این قانون، معرفی‌شدگان دیپلم و زیر دیپلم و دارای حد نصاب که مدرک تخصصی حفظ داشتند برای اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث، گواهی معدل و ریز نمرات به مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور معرفی می‌شدند. دارندگان مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی که مدرک تخصصی حفظ داشتند پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و اعلام نتایج، طبق برنامه زمانبندی به دانشگاه‌ها معرفی می‌شدند.

حالا بر اساس لایحه سازمان سنجش این سهمیه لغو شده است. در ماده 10 لایحه تنظیم‌شده آمده است: «تمامی قوانین و مقررات مصوب ابلاغی مجلس شورای اسلامی، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و کمیته‌های مصوب شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و شورای هدایت استعداد‌های درخشان در خصوص نحوه اعمال سهمیه‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی(شامل بومی‌‌گزینی، قانون عدالت آموزشی، سهمیه‌های مندرج در قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن، قانون ورود رزمندگان به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، سهمیه‌های مربوط به کارگر نمونه، قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، دانشجوی نمونه کشوری، بهیاری و...) لغو و این قانون جایگزین آنها می‌شود و پس از آن امکان ایجاد هیچ‌گونه سهمیه جدیدی به جز موارد مندرج در این قانون وجود ندارد». در ادامه اشاره شده است: «به دلیل آنکه بخشی از سهمیه‌ها از سوی مجلس، برخی از سوی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و برخی از سوی سایر نهادها به تصویب رسیده است؛ برای آنکه بتوان قانون جامعی داشت باید قوانین این نهادها لغو و لایحه جدید جایگزین آن شود».

این اصلاحات در حالی در پاسخ به خواست افکار عمومی صورت گرفته است که اصولاً افکار عمومی بیش از هر چیزی به دنبال حذف سهمیه‌‌های خاص در گروه‌های خاص که از قضا تعدادشان هم کم نبوده است، بود و کمتر موضوعاتی همچون حافظان قرآن کریم و مواردی از این دست را مدنظر داشته‌اند. هرچند در سال‌های اخیر تعدادی از دانشجویان علوم قرآن و حدیث، نسبت به سهمیه حافظان کل قرآن کریم انتقاداتی داشتند، اما هیچ گاه این موضوع به معضلی که افکار عمومی خواهان توضیح در مورد آن باشند، نبوده است، اگر هم اعتراضی از سوی دانشجویان این رشته شنیده شده در سطح همان دورهمی‌های دانشجویی باقی مانده و کمتر به فضای رسانه‌ای و یا گفت‌وگوی دو طرفه با مسئولان راه یافته است.

از آنجا که یکی از ادله‌های منتقدان اختصاص سهمیه در کنکور پایین بودن سطح علمی فارغ‌التحصیلان استفاده‌کننده از این سهمیه‌هاست شاید ذکر یک نکته در ادامه این نوشتار لازم باشد.

در نگاه اول می‌توان تأثیرات اعمال سهمیه و سطح علمی فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی همچون پزشکی که زمینه فعالیت و کیفیت آموخته‌های فارغ‌التحصیلان آن به صورت مستقیم در معرض دید است به راحتی مورد ارزیابی قرار داد؛ اما مطمئناً نقش سهمیه در کیفیت علمی فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی همچون علوم قرآن که زمینه بروز کیفیت آموخته‌های آن به صورت مستقیم وجود ندارد، به جز با ارزیابی‌های علمی قابل احصا نیست. بر همین اساس نگارنده اعتقاد دارد حافظان قرآن قربانی تصمیم مسئولان شده‌اند. از این جهت که تدوین‌کنندگان این لایحه با لغو سهمیه‌هایی که حساسیت کمتری بر روی آنهاست جلوی فشار افکار عمومی و رسانه‌ها را بگیرند و اذهان را منحرف کرده باشند، در حالی که افکار عمومی به دنبال حذف سهمیه‌های دیگر بوده است.

قبل از پایان این نوشتار باید این نکته را یادآور شد که مسئولان قرآنی کشورمان که درگیر این موضوع هستند تا قبل از تصویب نهایی لایحه باید رایزنی‌های خود را انجام دهند؛ چرا که بعد از تصویب لغو، قانون جدید جایگزین آنها می‌شود و پس از آن امکان ایجاد هیچ‌گونه سهمیه جدیدی به جز موارد مندرج در این قانون وجود ندارد.

در پایان باید این نکته را متذکر شد که زمان اجرای این لایحه نیز نامشخص است و هنوز به طور کامل معلوم نیست که این موضوع به کنکور 99 خواهد رسید یا خیر؛ البته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی قبل از نرسیدن این لایحه به کنکور سراسری 99 گفته بود، اما یکی از مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه ممکن است این لایحه به کنکور 99 برسد، گفته بود: «لایحه از زمان تصویب قابل اجراست و اگر قبل از کنکور 99 به تصویب برسد، برای این آزمون هم قابل اجراست».

پیگیری‌های ایکنا برای اطلاع بیشتر از این موضوع و دلایل قرار گرفتن سهمیه حافظان قرآن کریم در فهرست سهمیه‌های لغو شده به جایی نرسید. براساس شنیده‌ها، دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیگیر این موضوع بوده و نامه‌نگاری‌هایی با مراکز مرتبط با آن نیز داشته است. البته تا این لحظه پاسخی دریافت نشده است. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۳:۱۵
6
32
حذف سهمیه حافظان قرآن نهایت بی عدالتی است.البته اگه سهمیه ای درکار بوده باشه چون سهمیه درکار نبود که بخواند حذفش کنند
captcha