عضویت در FATF در شرایط کنونی منفعتی ندارد/ پیشنهادی به مسئولان مذاکره‌کننده
کد خبر: 3868344
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
مستخدمین‌حسینی:

عضویت در FATF در شرایط کنونی منفعتی ندارد/ پیشنهادی به مسئولان مذاکره‌کننده

گروه اقتصاد ــ معاون اسبق وزیر اقتصاد اظهار کرد: باید FATF کمک کند که تحریم‌های بانکی علیه ما برطرف شده و بانک‌های ما بتوانند با بانک‌های خارج ارتباط برقرار کنند و آنگاه ما عضو این کارگروه شویم اما وقتی بانک‌های ما ارتباطی با خارج ندارند و بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ما کار نمی‌کنند، چنین کاری فایده‌ای ندارد.

عضویت ایران در کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای سال‌های سال است که در کشور محل بحث و مناقشه بوده است و حتی این کارگروه برای مدتی نیز ایران را در لیست سیاه خود قرار داد و مجداً و با شرط و شروطی خارج کرد. عضویت ایران در FATF در شرایط کنونی منتظر تصمیم مجمع تشخیص نظام است و فرصت‌هایی هم که این کارگروه به ایران داده، رو به پایان است. حال باید منتظر ماند و دید که با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد در نهایت به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نحوه مواجهه ایران با FATF پرداخت و اظهار کرد: ایران معمولاً نسبت به معاهدات بین‌المللی حُسن نیت داشته است اما در بسیاری از موارد، طرف مقابل این معاهدات را زیر پا گذاشته است بنابراین برخورد سیاسی در داخل با این موضوع و موافقت و مخالفت با آن و این همه جنجال‌ها منطقی نیست. اکنون برخی از مزایای زیاد و برخی از معایب زیاد عضویت در FATF سخن می‎گویند اما بنده به عنوان یک کارشناس، این نقطه‌ نظرات یک طرفه و صرفاً سیاسی را نمی‌توانم بپذیرم بلکه معتقدم باید واقعیت را در نظر بگیریم.

رعایت تعهدات در روابط با نهادهای مالی بین‌المللی باید دوطرفه باشد

وی ادامه داد: ما عضو صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و بانک توسعه بین‌المللی هستیم و تا الان حق عضویت همه آنها را هم پرداخت کرده‌ایم اما چرا صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی کوچکترین وامی را حتی برای فعالیت‌های زیربنایی کشور همانند آب و فاضلاب در اختیار ما قرار نمی‌دهند؟ حتی بانک توسعه بین‌المللی هم هیچ حمایتی از ما انجام نمی‌دهد.

مستخدمین‌حسینی‌ افزود: این در حالی است که وقتی به اساسنامه این بانک‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم اصلاً حرفی درباره تحریم یا ندادن اعتبار و خدمات به کشورهای عضو آنها وجود ندارد و پیش‌بینی هم نشده است پس چرا اینها روابط خودشان به لحاظ ارائه خدمت را با ما قطع کردند؟ این در حالی است که وقتی کشوری عضو می‌شود باید تعهدات به صورت دوطرفه رعایت شود.

مسئولان ایران نباید بگویند که ما عضو FATF نمی‌شویم. خود بنده از طرفداران پیوستن به این کارگروه هستم اما معتقدم باید شرایط آن مهیا شود. این شرایط اکنون فراهم نشده و نه تنها نفعی برای ما ندارد دردسرهایی هم برای ما و هم اعضای هیئت اجرایی FATF دارد

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: وقتی به دلایل این موضوع نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که به صرف اینکه آمریکا از تحریم سخن گفته فوراً آنها هم همراهی کرده‌اند بنابراین عضویت در چنین سازمان‌هایی در شرایط کنونی چه مزیتی دارد؟ خدمات و تعهدات در این سازمان‌ها هیچ وقت یک طرفه نیست. الان صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی رابطه خود را با ما قطع کرده‌اند بنابراین در این شرایط پیوستن به FATF چه منفعتی برای کشور ما در پی دارد؟

ارتباط با FATF در شرایط کنونی هیچ فایده‌ای برای ما ندارد

معاون اسبق وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: البته بنده معتقد به عضویت در FATF هستم اما باید شرایطی هم لحاظ شود. الان شرایط عضویت ما در این نهاد فراهم نشده است. باید FATF کمک کند که تحریم‌های بانکی علیه ما برطرف شده و بانک‌های ما بتوانند با بانک‌های خارج ارتباط برقرار کنند و آنگاه ما عضو این کارگروه شویم اما وقتی بانک‌های ما ارتباطی با خارج ندارند و بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ما کار نمی‌کنند، چنین کاری فایده‌ای ندارد.

وی گفت: بعد از برجام بنده در یادداشتی نوشتم که برای اجرای برجام، ما نیاز به فعالیت‌های بانکی داریم اما بانک‌های ما در چارچوب استانداردهای بین‌المللی نیستند و لازم است این استانداردها را تغییر دهیم اما وقتی نمی‌توانیم با بانک‌های بین‌المللی ارتباط داشته باشیم دیگر عضویت چه فایده‌ای دارد؟ الان حتی یک پدر و مادر برای یک دانشجو در سایر کشورها نمی‌توانند پول بفرستند پس FATF قرار است چه کاری برای ما انجام دهد.

معاون اسبق بانک مرکزی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در یک دهه اخیر در کشور ما به کف خود رسیده است چون ما تحریم هستیم و آنها هم باید وجوه خود را از طریق بانک‌ها بفرستند. از طریق چمدان که نمی‌توانند وجوه را ارسال کنند بنابراین تا روابط بانکی ما برقرار نشده، نباید در داخل بر سر این موضوع دعوا کنیم. در مذاکرات بر سر این موضوع هم باید ایران اعلام کند که شرایط پیوستن به FATF برای ایران فراهم نیست چون اصلاً ارتباطات بانکی وجود ندارد پس آنها قرار است چگونه پی ببرند که ما تعهدات را رعایت می‌کنیم و چگونه قرار است به اطلاعات بانکی ما پی ببرند؟

مسئولان نگویند عضو FATF نمی‌شویم

مستخدمین‌حسینی یادآور شد: بانک‌های ما باید بتوانند با بانک‌های خارجی مراوده کنند تا FATF هم بتواند نقل و انتقالات آنها را زیر نظر داشته و گزارش کند اما الان این مراودات برقرار نیست لذا مسئولان کشور ما باید همین نکات را اعلام کنند و بگویند اگر این شرایط فراهم شود ما هم به این کارگروه می‌پیوندیم. کره شمالی هم اگر ارتباطی با FATF ندارد به این علت است که بانک‌های این کشور هم مراوده‌ای ندارند. FATF تعداد زیادی عضو دارد چراکه برای مراودات بانکی مشکلی ندارند اما ما کشوری هستیم که به صورت جامع ارتباط بانکی ما قطع است. در شرایط کنونی عضویت ایران چه چیزی را نصیب ما می‌کند؟ در مقررات کارگروه آمده که کشورهای عضو هم می‌توانند اطلاعات بگیرند اما آیا در این شرایط به ما اطلاعات می‌دهند؟

معاون اسبق بانک مرکزی در پایان اظهار کرد: البته مسئولان ایران نباید بگویند که ما عضو FATF نمی‌شویم. خود بنده از طرفداران پیوستن به این کارگروه هستم اما معتقدم باید شرایط آن مهیا شود. این شرایط اکنون فراهم نشده و نه تنها نفعی برای ما ندارد دردسرهایی هم برای ما و هم اعضای هیئت اجرایی FATF دارد.

 

انتهای پیام
captcha