تحلیل ایندیپندنت از تجلی میهن‌پرستی در تشییع سردار سلیمانی
کد خبر: 3870035
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

تحلیل ایندیپندنت از تجلی میهن‌پرستی در تشییع سردار سلیمانی

گروه بین‌الملل ــ ایندیپندنت در تحلیلی نوشت: تشییع سردار سلیمانی با حضور میلیون‌ها ایرانی در چند شهر ایران نشان داد ترامپ در ارزیابی میزان میهن‌دوستی و ضدیت ایرانیان با امپریالیسم جهانی دچار خطای محاسباتی بزرگی شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ایندیپندنت، این روزنامه انگلیسی در تحلیلی که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده، آورده است: ترور سردار سلیمانی ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها را در بهت فرو برد. اکنون بسیاری از خود می‌پرسند ترامپ که خود منتقد سرسخت جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه بود، چگونه به این نقطه رسید.

کارشناسان همواره هشدار می‌دادند که ترامپ سرانجام وارد منازعه‌ای سخت  خواهد شد. در حالی که مشاوران پیشین او که عاقل‌تر بودند توانستند مانع از خطر بالقوه جنگ شوند،‌ به نظر می‌رسد حلقه کنونی مشاوران ترامپ او را به سوی منازعه سوق می‌دهد.

«برت بروئن» مدیر پیشین امور بین‌الملل کاخ سفید می‌گوید: افراد بالغ دولت ترامپ را ترک کرده‌اند و اکنون کسی وجود ندارد که حقایق را به ترامپ بگوید. ترامپ گمان می‌کرد رهبران ایران مانند رهبران کره شمالی هستند و بارها سعی کرد با نمایش‌های فریبنده و وعده منافع اقتصادی، آنها را وسوسه کند اما فقط دشمنی‌ها را تشدید کرد.

به نظر می‌رسد واکنش به ترور سلیمانی در ایران دولت ترامپ را غافلگیر کرده است. ایرانیان در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران به صورت میلیونی در مراسم تشییع پیکر وی ظاهر شدند. مبارزه سلیمانی با داعش برای او در میان گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی ایران محبوبیت به همراه آورده بود.

در ادامه این تحلیل آمده است: در واشنگتن، ترامپ و دستیاران نزدیک وی روایتی را تبلیغ می‌کنند که براساس آن ترور سردار سلیمانی اقدامی برای جلوگیری از جنگ بوده و برای آمریکایی‌ها امنیت به بار آورده است. اما این روایت با انتقاد صریح دموکرات‌ها روبرو شده، حتی دموکرات‌هایی که همیشه نسبت به ایران مواضع منفی داشته‌اند. منتقدان می‌گویند این اقدام، مانع از اقدامات سپاه قدس نخواهد شد و بر عکس منطقه را دچار آشوب بیشتری خواهد کرد.

نرگس باجقلی استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا نیز می‌گوید: تنها تفاوت شرایط پس از ترور سردار سلیمانی نسبت به قبل از آن این است که اکنون، نیروی قدس، جان تازه‌ای می‌گیرد و ماموریت‌های خود را بیشتر بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه متمرکز خواهد کرد و در یک روند طولانی می‌کوشد فضایی غیر‌قابل تحمل برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی به وجود آورد.
انتهای پیام
captcha