خمس و زکات یا مالیات؛ مسئله این است
کد خبر: 3870202
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳

خمس و زکات یا مالیات؛ مسئله این است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مؤمنانی که یک‌پنجم از درآمدشان را برای خمس در نظر گرفته یا زکات مال را پرداخت کرده‌اند، آیا در هنگام اظهار درآمد به اداره دارایی باید مجدداً این مبالغ را به‌ عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند؟

امروزه کشورمان با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبه‌روست؛ به‌طوری که برای تأمین درآمد، دیگر تنها به درآمدهای نفتی نمی‌تواند اتکا کند، لذا سعی دارد همچون کشورهای پیشرفته درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی کند.
 
در دریافت درآمدهای مالیاتی، مشکلاتی از قبیل قوانین سخت‌گیرانه و تعیین جریمه‌های سنگین، عدم صداقت مودیان و عده‌ای از کارکنان سازمان و مشکلات مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد؛ در این میان موارد مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده  فشار مالی بسیاری را بر تولیدکنندگان وارد کرده است، چراکه به ازای هر ماده اولیه به‌کار رفته در محصول، تولیدکننده مجبور است، قیمت ارزش افزوده را بر آن بیفزایند و این امر موجب بالا رفتن بهای تمام شده محصول می‌شود.
 
با این حال اگر قوانین مالیاتی اصلاح شود و معافیت‌های به حق، به‌خصوص برای بخش تولید در نظر گرفته شود، اخذ مالیات از بسیاری از اقشار پردرآمد می‌تواند درآمدهای بالایی را نصیب کشور کند.
 
اما سؤال قشر مذهبی از سازمان دارایی در خصوص پرداخت مالیات این است، مؤمنانی که نسبت به پرداخت یک پنجم از درآمد خود به‌عنوان خمس اقدام کرده‌اند، و یا زکات مال خود را پرداخت کرده‌اند، آیا در هنگام  اظهار درآمد خود به اداره دارایی باید مجدداً این مبالغ را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند؟ صاحبان مسلمان کسب و کار مالیات حاصل از درآمد را باید به مراجع شرعی تحویل دهند یا به دولت و یا به هر دو؟
 
در پاسخ به این موضوع به سراغ اظهارنامه عملکرد مالیاتی که سالانه توسط مودیان مالیاتی تکمیل می‌شود رفته و پس از بررسی  دریافتیم که بر خلاف سال‌های گذشته در جدول شماره 24 مربوط به ویرایش 6، اظهارنامه عملکرد در وبسایتhttps://e3.tax.gov.ir/  قابل مشاهده است؛ این موضوع دیده شده است و صاحبان کسب و کار می‌توانند در صورت پرداخت خمس و زکات به مراجع شرع آن را در جدول مربوطه اعلام کنند و این مبلغ از مالیات پرداختی آنها کسر می‌شود و مبلغ اضافی نیاز به پرداخت نیست. در نظر گفتن این موضوع جای خوشحالی است اما به نظر می‌رسد، در مورد مالیات‌های اسلامی خمس و زکات و مالیات پرداختی به دولت، هماهنگی‌های بیشتری با دولت و مراجع شرع از لحاظ قوانین و نحوه پرداخت می‌بایست صورت پذیرد، و در خصوص رفع هم‌پوشانی‌های به‌وجود آمده در پرداخت مالیات‌های اسلامی به مراجع شرعی و پرداخت مالیات به دولت تصمیماتی اتخاذ شود.
 
پنجشنبه///نگاهی به وضعیت مالیات‌های اسلامی در پرداخت مالیات به دولت
به قلم سیده‌سرور لهسایی، کارشناس ارشد سیستم های اقتصادی و اجتماعی
انتهای پیام
captcha