پیشنهاد تأسیس دارالقرآنی به نام شهید سلیمانی در هر استان/ برپایی محفل قرآنی در حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) تهران
کد خبر: 3870746
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
در جلسه هماهنگی برگزاری ویژه‌برنامه قرآنی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی مطرح شد؛

پیشنهاد تأسیس دارالقرآنی به نام شهید سلیمانی در هر استان/ برپایی محفل قرآنی در حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در جلسه هماهنگی برگزاری ویژه‌برنامه قرآنی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی مطرح شد که محفلی قرآنی به همین مناسبت پنجشنبه، 26 دی‌ماه، در حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) تهران از سوی جامعه قرآنی کشور برپا شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ جلسه هماهنگی برگزاری ویژه‌برنامه قرآنی به مناسبت شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی صبح امروز، 21 دی‌ماه، با حضور سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، در محل سالن نشست‌های سازمان دارالقرآن برگزار شد.

همچنین محمد ذوالفقاری، مسئول دارالقرآن بسیج، محمدهادی صلحجو، مدیرگروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، اصغر امیرنیا، مدیرکل تبلیغ و ترویج معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا خالقی، مدیر گروه جلسات شبکه قرآن و معارف سیما، رمضان‌علی گلستانی، از سازمان قرآن و عترت بسیج،‌ سرهنگ رمضانعلی رودمقدس، از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، حسن مهری، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، مدیر اداره ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن و منصور آقامحمدی، فعال قرآنی کشور، در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت صلحجو، سیدعلی سرابی طی سخنانی با اشاره به جلسه گذشته جامعه قرآنی و نمایندگان نهادها در رابطه با برگزاری مراسم سردار شهید سپهبد سلیمانی، اظهار کرد: در جلسه گذشته پیشنهادهایی مطرح شد که همه آنها قابل توجه بود، اما با توجه به ضرورت، کار بنا شد که برنامه‌ای فوری در دستور کار قرار گیرد تا زمان از دست نرود و در جلسات بعدی ایده‌های دیگر مطروحه برنامه‌ریزی شود و هر نهادی با توجه به پیشنهادهای ارائه شده برای اجرای برنامه‌های مختلف اقدام کند.

وی ادامه داد: در جلسه گذشته، قرار بر این شد که دوستان بر روی برگزاری مراسم ویژه در تهران و مراکز استان‌ها به یاد سردار شهید سپهبد سلیمانی و همرزمان شهیدشان تأملی داشته باشند. در این راستا دو پیشنهاد مطرح شد که این مراسم را در زمانی برگزار کنیم که با مراسم دیگر تداخلی نداشته باشد. پیشنهادی که در جلسه قبل ارائه شد، شب جمعه هفته جاری در محل حسینیه فاطمة‌االزهرا(س) در میدان سپاه تهران بود.

سرابی بیان کرد: در مورد برگزاری مراسم در استان‌ها نیز دو پیشنهاد مطرح شد. پیشنهاد اول این بود که در همان روز و همان شب که مراسم در تهران برگزار می‌شود، به صورت همزمان در سراسر کشور و مراکز استان‌ها نیز برنامه‌های مختلفی اجرا شود. پیشنهاد دیگر این بود که محافل قرآنی تا شب چهلم شهادت سردار شهید سلیمانی به تدریج در استان‌های مختلف برگزار و منعکس شود.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن بیان کرد: جا دارد که همه از وقایع اخیری که اتفاق افتاد، درس بگیریم، به گونه‌ای که عنصر خلوص را در تمامی کارها مد نظر قرار دهیم و فعالیت‌های خود را برای خدا انجام دهیم. مسئله‌ای که باعث شد تا دریایی از مردم با عشق و علاقه در مراسم سردار شهید سلیمانی شرکت کنند نیز همین خلوص سردار شهید سلیمانی بود که همگان به وی علاقه و ارادت داشتند.

برنامه ویژه جامعه قرآنی در گرامیداشت سردار شهید سلیمانی/ برگزاری محفل قرآنی در حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) تهراندر ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، نیز در سخنانی اظهار کرد: برنامه قرآنی در تهران با قوت اجرا خواهد شد، ولی اینکه استان‌ها را مجبور کنیم که حتماً در روزی که مراسم در تهران برگزار می‌شود، برنامه خود را اجرا کنند، کار را سخت می‌کند؛ چراکه برخی از استان‌ها برنامه‌هایی را اجرا کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌های قرآنی در استان‌های مختلف تا شب چهلم سردار شهید سلیمانی در کشور به تدریج برگزار شود، تأثیرگذارتر خواهد بود، کمااینکه مقام معظم رهبری نیز در این مورد تأکید دارند که محور وحدت کشور و وحدت دینی حفظ شود و استمرار پیدا کند. فرصت بسیار خوبی است تا این ظرفیت حول محور مقاومت و ایستادگی به صورت روزانه تمدید شود و جامعه قرآنی نیز باید به صورت گسترده نقش‌آفرینی و از این ظرفیت استفاده کند.

رئیس سازمان دارالقرآن تصریح کرد: به جز برگزاری مراسم، باید چند برنامه ویژه را نیز آماده اجرا کنیم. امروز در کشور ما قلب‌ها آماده است و ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که جامعه قرآنی می‌تواند از ظرفیت قرآن جهت فرهنگ‌سازی و گفتمان مقاومت و جهاد از نگاه قرآن بهره فراوانی ببرد.

وی بیان کرد: امروز آیات جهاد، شهادت، رشادت و شجاعت در مساجد مختلف مطرح می‌شود و قاریان قرآن می‌توانند در تلاوت خود به این آیات بیشتر بپردازند و گفتمان قرآنی فرهنگ جهاد و شهادت را در میان مردم مطرح کنند. همچنین، می‌توان کار رسانه‌ای و کار هنری انجام داد و از ظرفیت آیات قرآن در راستای نهادینه‌ کردن فرهنگ جهاد و مقاومت استفاده کرد.

برنامه ویژه جامعه قرآنی در گرامیداشت سردار شهید سلیمانی/ برگزاری محفل قرآنی در حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) تهراندر ادامه، سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، نیز در سخنانی اظهار کرد: با توجه به رویدادهای اخیر، شاید برگزاری مراسم قرآنی ویژه گرامیداشت سردار شهید سلیمانی در شب جمعه وقت خوبی باشد. همچنین، در برگزاری چنین مراسمی اگر نگاه تقریبی به مسائل داشته باشیم، کاملاً بجاست تا بتوانیم از قاریان اهل سنت یا دیگر کشورها نیز استفاده کنیم. باید فضا را به سمتی سوق دهیم که هم نگاه مقاومت در آن باشد و هم آرامش را در مردم ایجاد کند. برای اربعین شهدای مقاومت نیز، که همزمان با روز 22 بهمن خواهد بود، می‌توان برنامه‌های بسیار خوبی را در نظر گرفت.

شوشتری بیان کرد: با توجه به اینکه چندین تن از مردم غیور کرمان در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی جان خود را از دست دادند، باید برای کرمان کار خاص‌تری انجام شود، یعنی برنامه قرآنی ویژه‌ای با سطح عالی در کرمان برگزار شود.

وی در پایان گفت: همچنین، در حاشیه برگزاری مراسم مختلف قرآنی به منظور گرامیداشت سردار شهید سلیمانی می‌توان در این دانشگاه برنامه‌های قرآنی را برای حادثه‌دیدگان سقوط هواپیما، که اکثراً دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بودند، برگزار کرد.

در ادامه این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، هر کدام از حاضران به ترتیب به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادها و برنامه‌‌های خود و فعالیت‌های قرآنی ویژه مراسم گرامیداشت سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهیدشان پرداختند که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود.

ــ سوق دادن برنامه‌های قرآنی دهه فجر انقلاب اسلامی به سمت جریان مقاومت و شهادت
ــ برگزاری محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت در شهرهای مختلف کشور با محوریت سردار شهید قاسم سلیمانی
ــ تشکیل کارگروه قرآنی ویژه احصای ابعاد زندگی قرآنی سردار شهید سلیمانی
ــ برگزاری کرسی‌های تلاوت در دانشگاه‌ها و مساجد کشور جهت تبیین شخصیت قرآنی شهید سلیمانی
ــ تهیه دل‌نوشته‌ای در مورد شهید سلیمانی و برگزاری مسابقات قرآنی در این زمینه
ــ تأسیس و یا تغییر نام یک دارالقرآن در هر استان
ــ برگزاری همایش چهار هزار نفره آموزش و پرورش در رابطه با شهید سلیمانی با همکاری با شبکه قرآن و معارف سیما
ــ برگزاری محفل قرآنی در گلزار شهدای کرمان و انعکاس آن از شبکه قرآن و معارف سیما
ــ اختصاص یکی از درس‌های کتب درسی دانش‌آموزان به زندگی شهید سلیمانی با رویکرد قرآنی
ــ ضرورت برنامه‌ریزی دقیق جهت برگزاری مراسم چهلم سردار شهید سلیمانی و اجرای برنامه ملی در مراکز استان‌ها
ــ برگزاری محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت تقریبی در کشور به ویژه در استان‌های جنوبی
ــ چاپ کتابچه‌ای ویژه برای احصای ویژگی‌های قرآنی و شخصیتی سردار شهید سلیمانی
ــ تولید اثری فاخر از سوی گروه هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) در وصف سردار شهید سلیمانی
ــ برگزاری مراسم قرآنی ویژه در مراسم چهلمین روز شهادت سردار شهید سلیمانی در حسینیه ثارالله(ع) کرمان
ــ بهره‌گیری از ظرفیت کمیته اعزام قاریان در برپایی برنامه‌های مختلف قرآنی در کشورهای مختلف

برنامه ویژه جامعه قرآنی در گرامیداشت سردار شهید سلیمانی/ برگزاری محفل قرآنی در حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) تهرانهمچنین، در ادامه این جلسه و بنا بر تصمیم اعضا، معیّن شد کمیته‌ای از اعضای ستاد حاضر در جلسه (ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلیمانی) تشکیل شود تا برنامه‌ریزی‌ برای اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی به خوبی صورت گیرد. اعضای این کمیته شامل ایکنا، سازمان دارالقرآن، شورای عالی قرآن، آموزش و پرورش، بسیج، اتحادیه تشکل‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه هستند که جلسات مستمر این کمیته نیز در این راستا به زودی آغاز خواهد شد.

در پایان این جلسه و بنا بر تصمیم اعضای ستاد، مقرر شد که برنامه قرآنی ویژه گرامیداشت سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمان شهید ایشان روز پنجشنبه،‌ 26 دی‌ماه، بعد از نماز مغرب و عشا در محل حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) میدان سپاه تهران برگزار شود. جزئیات این برنامه شامل قرائت سه تن از قاریان بین‌المللی و ممتاز قرآن کریم، سخنرانی و مداحی یکی از مادحین اهل بیت(ع) خواهد بود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha