تبلیغ گسترده دشمن برای کنسل کردن پرواز‌ها به ایران/ توسعه پایدار گردشگری با همکاری جهاددانشگاهی
کد خبر: 3870979
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
مونسان تشریح کرد:

تبلیغ گسترده دشمن برای کنسل کردن پرواز‌ها به ایران/ توسعه پایدار گردشگری با همکاری جهاددانشگاهی

گروه جامعه - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه دشمنان تبلیغات گسترده‌ای برای صرف‌نظر کردن از سفر به ایران و کنسل کردن پرواز‌ها در این روز‌ها داشته‌اند، گفت: البته این‌ها بر گردشگری اثر می‌گذارد، اما ظرفیت آن به حدی بالاست که شرایط به سرعت قابل ترمیم بوده و حالت پیش‌رونده گردشگری تدام می‌یابد.

تبلیغ گسترده دشمن برای کنسل کردن پرواز‌ها به ایران/ توسعه پایدار گردشگری با همکاری جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای توسعه همکاری‌های بین‌بخشی برای تحقق توسعه پایدار در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز یکشنبه ۲۲ دی‌ماه با حضور علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، در محل پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جریان امضای این تفاهم‌نامه طی سخنانی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در طول این سال‌ها و در همه بخش‌های کشور کمک‌های شایانی به پیشبرد برنامه‌ها و اهداف جمهوری اسلامی داشته و نهادی خدمتگزار در کشور بوده است، اظهار کرد: گزافه نیست اگر بگویم از زمان دانشجویی خاطرم است گام‌های بلند پژوهشی در کشور را جهاددانشگاهی پایه‌گذاری کرد و امروز پارک علوم و فناور‌های نرم فرهنگی را راه‌اندازی کرده است. در سال‌های اخیر نیز شاهد تحولات بزرگتر و مهمتر در حوزه پژوهش بوده‌ایم.

مونسان با تأکید بر اینکه قطب علمی گردشگری را دانشگاه علم و فرهنگ برعهده گرفته‌ایم و پس از آن به سایر دانشگاه‌ها هم توسعه پیدا کرده، ادامه داد: فارغ‌التحصیلان زیادی در حوزه گردشگری تربیت و وارد این عرصه شده‌اند. ما نیز به عنوان متولی در این عرصه قرار است در زمینه اکوپارک و اکوتوریست اقداماتی را انجام دهیم. علی‌رغم همه تهدیدهای محیطی در حوزه گردشگری، ظرفیت ذاتی گردشگری در کشور بالاست. دشمنان تبلیغات گسترده‌ای برای صرف‌نظر کردن از سفر به ایران و کنسل کردن پرواز‌ها داشته‌اند. البته این‌ها اثرات خود را بر گردشگری می‌گذارد، اما شرایط به سرعت قابل ترمیم است و حالت پیش‌رونده گردشگری تداوم می‌یابد.

مونسان گفت: پیش‌نیاز این پیش‌روی توجه و تعمیق جنبه‌های علمی حوزه گردشگری است. GDP کشور ما در حوزه گردشگری طبق آمار سازمان جهانی گردشگری ۱۱.۷ درصد است. اما آنچه اتفاق می‌افتد و در این آمار کمتر نمود دارد این است که در محاسبات ملی سهم مشخصی برای گردشگری وجود ندارد. بانک مرکزی به حساب‌های اقماری حوزه گردشگری نمی‌پردازد. گردشگری امری فرابخشی است و در همه بخش‌ها اثر دارد. لذا سهم آن در GDP کشور اعلام نمی‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: خوشبختانه با کمک دانشگاه علم و فرهنگ قرار است با شکل‌گیری حساب‌های اقماری گردشگری درآمد‌های این حوزه ساماندهی شود. معتقدیم گردشگری محرک اقتصاد کشور است، درآمدزاست و حوزه‌های پوشاک، حمل و نقل و صنایع غذایی را رونق می‌دهد. گردشگری در مقابل سایر حوزه‌ها در کشور کمترین درآمد را دارد. اگر اعتبارات گردشگری تأمین شود، ظرف یکسال آینده درآمد حاصل از گردشگری در صدر قرار خواهد گرفت.

به گفته مونسان؛ در تدوین برنامه اقدام ملی که با همکاری سازمان گردشگری یونسکو در حال انجام است دانشگاه علم و فرهنگ نقش ویژه‌ای دارد. همچنین سند توسعه گردشگری کشور آماده شده و در کمیسیون مربوطه در مجلس در حال بررسی است. اسناد پایه‌ای گردشگری در حال تدوین و تهیه است و اگر به ابلاغ نهایی برسد تحولات بسیاری را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم این تفاهم‌نامه بتواند در رسیدن به اهداف ذکرشده مؤثر باشد چرا که حمایت وزارتخانه و جهاددانشگاهی از اقدامات در عرصه گردشگری اهمیت دارد، گفت: باز کردن پای طراحان جوان به حوزه صنایع دستی و گردشگری مهمترین اقدام برای برندسازی در موضوع بسته‌بندی محصولات و صنایع فرهنگی بوده و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است. کالا‌های با ارزش صنایع دستی باید برندسازی شوند. موضوع دیگر کاربردی‌سازی صنایع دستی است تا ارزان‌تر و با ویژگی کاربردی مورد استفاده مردم و جامعه جهانی قرار بگیرند.

سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، نیز در سخنانی با تأکید بر اینکه ارتقای هویت ملی دانشجویان و دانشگاهیان مهمترین دلیل راه‌اندازی پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در جهاددانشگاهی است، اظهار کرد: علاقه‌مندیم در حوزه گردشگری کار را با دانشجویان خارجی و در ابتدا با فارسی‌زبانان پیش ببریم. امید داریم از حمایت‌های وزارت گردشگری بهره‌مند شویم. از مهمترین اقدامات جهاد در بحث گردشگری، راه‌اندازی نخستین پژوهشکده گردشگری به همت جهاددانشگاهی مشهد بود که کار‌های تحقیقاتی ارزنده‌ای را انجام می‌دهد. همچنین برای برگزاری چندین دوره همایش بین‌المللی خلیج فارس اقدام کرده‌ایم که در مورد اشاعه اهمیت خلیج فارس بوده است.

طیبی ابراز کرد: معتقدیم حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خیلی زود می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و فعالیت در این عرصه از لحاظ روحی و روانی برای مردم کشور ما هم مناسب باشد. صنایع فرهنگی سال‌ها در دنیا مطرح است و ما نیز که میراث‌دار تمدن و فرهنگ کهن هستیم می‌توانیم در این حوزه اقتصاد فعالی داشته باشیم. امیدواریم سرعت بخشیدن به فعالیت‌های ما در راستای اهداف فعالیتی وزارتخانه متبوع باشد.

سیدسعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، نیز در سخنانی با بیان اینکه این دانشگاه تلاش دارد کارآفرین باشد، اظهار کرد: یکی از اقدامات این دانشگاه برای توسعه کارآفرینی راه‌اندازی پارک علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی بوده است. دانشگاه علم و فرهنگ پنج دانشکده و هشت هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد. دانشکده گردشگری از دانشکده‌هایی است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو تربیت می‌کند. امیدواریم بتوانیم توسعه علمی گردشگری را با کمک وزارت گردشگری دنبال کنیم.
انتهای پیام
captcha