مفاهیم قرآنی را به فراورده‌های سهل‌الوصول تبدیل کنیم
کد خبر: 3871775
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

مفاهیم قرآنی را به فراورده‌های سهل‌الوصول تبدیل کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست دبیران قرآن و عترت استانی این نهاد با اشاره به اینکه نتوانستیم طعم قرآن و عترت را آنگونه که باید و شاید به جوانان بچشانیم،‌ گفت: اگر آثار قرآنی را به فراورده‌های سهل‌الوصول و قابل فهم‌تری تبدیل کنیم، یک محصول به راحتی می‌تواند ده‌ها شبهه را از بین ببرد.

تأکید بر تبدیل مفاهیم قرآنی به فراورده‌های سهل‌الوصولبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین نشست دبیران قرآن و عترت استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها صبح امروز، ۲۵ دی‌ماه، با حضور محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی ــ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

این جلسه با تلاوت محمد کاکاوند، قاری ممتاز کشورمان، آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی صالحی، معاون سیاسی - فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، به بیان سخنانی پرداخت.

وی گفت: از الزامات جامعه رو به رشد و ایمانی این است که همیشه در وضعیت محاسبه، تصمیم و اقدام قرار بگیرد. هیچ گاه شرایط در  جامعه ایمانی عادی نیست و همیشه وضعیت مبارزه و محاسبه هست.

صالحی با تأکید بر فراوانی آیات و روایات نشان‌دهنده فراوانی ابتلا و امتحان در عرصه اجتماعی،‌ افزود: اینکه فکر کنیم روزبه‌روز وضعیت به لحاظ امتحانات بهتر خواهد شد، خلاف آن چیزی است که از آیات و روایات رسیده است. خداوند متعال اوج پیروزی‌ها و رشادت‌ها و به نتیجه رسیدن زحمات را در اوج فتنه‌ها و گرفتاری‌ها قرار داده و تجربه 40 ساله نیز نشان داده که انقلاب نیز هر وقت زمینه فتحی بوده امتحان سنگین‌تری از قبل داده است. خداوند در  سوره احزاب آیه شریفه «هُنَالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِيدًا»  فرموده که آن فتح بزرگ به دنبال این همه سختی‌ها به دست می‌آید.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حدیث «فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالْقُرْآنِ» اشاره و اظهار کرد: این حدیث تذکر می‌دهد که بهره‌مندی ما از قرآن و روایات برای اشاعه آن به جامعه ایمانی و بهره‌مند کردن جامعه ایمانی از آن کم است و به نحوی مصداق «إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» قرار گرفته‌ایم. گاهی این فتنه‌ها اغتشاشات درونی بوده و لزوماً بیرونی نیست، به خصوص با پیچیده شدن روابط اجتماعی و تعدد گزینه‌ها در فرایند زندگی،‌ این حتمی‌تر است و در چنین شرایطی باید به قرآن رجوع کنیم. مؤلفه‌های تصمیم‌ساز را به خصوص در مواقع حساس باید از قرآن و عترت دریافت کنیم. البته این دریافت انجام نشده یا کم انجام شده است.

تشییع سردار سلیمانی نمونه‌ای از برکات قرآن / تأکید بر تبدیل آثار قرآنی به فراورده‌های سهل‌الوصول

وی به برگزاری دوره‌های نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی اشاره و تصریح کرد: واقعیت این است که هرکس درست و با روش بر سر سفره اهل بیت(ع) قرار گیرد، کلام نافذ ائمه اطهار(ع) چنان اثری در روح و ذهن و عمل افراد خواهد گذاشت که به تدریج مسیر زندگی آنها را به کلی تغییر می‌دهد و افراد را از یک فرد سریع‌الجزم و احساسی به فردی صاحب روش با تصمیمات راهبردی تبدیل می‌کند.

معاون فرهنگی ـ سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: بارها دیده شده است افرادی که حداقل همراه با جریان انقلاب نبوده‌اند با مطالعه و همنشینی و انس با نهج‌البلاغه به یکی از یاران همراه و مدافعان انقلاب تبدیل شده‌اند. این تغییر مسیر به دلیل انس با سخنان ائمه اطهار(ع) بوده است. این اکسیر در دست ما قرار گرفته اما متأسفانه از آن استفاده نشده است. جمهوری اسلامی نتوانسته طعم قرآن و عترت را آنگونه که باید و شاید به جوانان تشنه بچشاند. البته برکات قرآن و عترت مشهود و مشحون است و نمونه‌ای از آن تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی است که کمتر چنین حرکتی را شاهد بوده‌ایم. کسی باور نمی‌کرد که جامعه متأثر از فضای رشادت و اخلاص شود.

وی افزود: نسل جوان عصاره شهدای سرافرازی همچون باکری، همت و چمران و ... را با گوشت و پوست خود در وجود سردار سلیمانی احساس کرد که چنین به میدان آمد و فضای جامعه را متأثر از اخلاص و رشادت کرد. با وجود چنین برکاتی، در عرصه تغییرهای بنیادین و راهبردی نتوانسته‌ایم مؤلفه‌های قرآن و عترت را در کام جوانان بچشانیم. البته می‌توانیم از ظرفیت عتبات و ... بیشترین استفاده را ببریم.

صالحی با اشاره به اینکه چرا از ظرفیت عترت استفاده نمی‌کنیم تا جوانان با منطق و سیره اجتماعی اهل بیت(ع) بیشتر آشنا شوند،‌ گفت: معمولاً از یک‌سری مطالب تکراری استفاده شده است. چرا از سیره اجتماعی و سیاسی حضرت امیرالمؤمنین(ع)، که پیچیده‌ترین شرایط سیاسی را در تاریخ چندساله حکومت و امامت خود تجربه کردند، استفاده نمی‌کنیم. در صورتی که همه این سیره با فصیح‌ترین بیان، پیوست تبیین و روشنگری نیز دارد. در این شرایط جوان به زیارت مرقد حضرت امیر(ع) می‌رود، اما با رهنمودهای اساسی اجتماعی و سیاسی آن حضرت آشنا نمی‌شود.

تشییع سردار سلیمانی نمونه‌ای از برکات قرآن / تأکید بر تبدیل آثار قرآنی به فراورده‌های سهل‌الوصول
وی با تأکید بر اینکه همه اینها نمونه‌هایی از عدم استفاده از ظرفیت قرآن و عترت برای جوانان است، گفت: ما نیز با توجه به رسالتی که داریم، لزوماً نباید حتماً ابلاغ سازمانی وجود داشته باشد. باید در فضای دانشگاه از همه ظرفیت‌ها استفاده بهینه‌تر کنیم و در عین حال از ظرفیت سازمانی هم باید بهره‌مند شویم. می‌توان با وجود شرایط سخت کارها را انجام داد، بدون اینکه امکانات خاصی لازم باشد.

صالحی به ایجاد ساختاری جدید در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: سال گذشته شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها در استان‌ها شکل گرفت تا فرصتی برای هم‌افزایی و خدمت گرفتن امکانات برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی فراهم شود. در دانشگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی متعددی در دست اجراست، اما هماهنگی و هم‌افزایی وجود ندارد. اوج فعالیت ما در هر سال جشنواره قرآنی است که اوج فعالیت دانشجو محسوب می‌شود. بر اساس آماری که اعتقاد دارم دقیق نیست، 270 هزار نفر دانشجو در جشنواره حضور دارند، دفاتر استانی و نهاد در مرکز برای این تعداد دانشجو چه فکری و چه کاری انجام داده‌اند؟ بیش از 90 درصد حاضران در این جمع اطلاع نداریم که حتی در دانشگاه خودمان چند نفر در جشنواره حضور یافته‌اند؟

معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ایجاد شبکه ارتباطی را بین شرکت‌کنندگان جشنواره ضروری دانست و افزود: اگر این ارتباط و تعامل باشد،‌ در بسیاری موارد همچون بودجه قرآنی همین شبکه می‌تواند جریان‌سازی کند و مطالبه‌گری داشته باشد. سازمان‌های بیرون از دانشگاه نیز می‌توانند از این شبکه بیشترین استفاده را ببرند. بنابراین آنها می‌توانند برای احیای این شبکه‌ها تلاش کنند. همه اینها ظرفیت‌هایی است که مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

صالحی به استفاده از ظرفیت خلاقیت‌های دانشجویی برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها تأکید و تصریح کرد: استفاده از روش‌های جدید استارت‌آپی می‌تواند کمک‌کننده باشد. دانشگاه‌هایی را سراغ دارم که ظرفیت بسیار خوب قرآنی را مهیا و عمده منابع مالی را از خارج از دانشگاه تأمین کرده‌اند. بنابراین می‌توان بدون چشم‌داشت به منابع مالی دانشگاه، فعالیت‌های قرآنی را ارتقا داد.

وی در دومین نشست دبیران قرآن و عترت استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به نداشتن بانک اطلاعاتی فعالان قرآنی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اگر ایده‌آل ما در عرصه فضای مجازی اتفاق بیفتد، امیدواریم بتوانیم تحولاتی اساسی ایجاد کنیم. زیرساخت‌هایی در این زمینه فراهم شده است که امیدواریم به تفاهم نهایی برسیم و ‌شبکه‌سازی به معنای واقعی آن را مورد توجه جدی قرار دهیم. دنیای موازی امروز بیشتر از فضای حقیقی بر زندگی سایه انداخته و شخصیت مجازی افراد بیشتر از شخصیت حقیقی شکل گرفته است.

معاون فرهنگی – سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پایان بیان کرد: اگر بتوانیم آثار قرآنی را به فراورده‌های سهل‌الوصول و قابل فهم‌تری تبدیل کنیم، یک محصول به راحتی می‌تواند ده‌ها شبهه را از بین ببرد. فعالیت‌های  بنیادین و اساسی ما در فضای دانشگاهی باید این موارد باشد. ظرفیت قرآن بی‌نهایت است و عِده و عُده کم ما را جبران خواهد کرد.

در ادامه این نشست که تا ساعت 17 امروز 25 دی‌ماه ادامه خواهد داشت، هر کدام از دبیران قرآن و عترت استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها، مشکلات و چالش‌های پیش رو می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha