آسیب به ۱۰۰۰ مدرسه در سیل سیستان و بلوچستان/ استانی با کمترین سرانه آموزشی
کد خبر: 3872186
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
رخشانی‌مهر گفت:

آسیب به ۱۰۰۰ مدرسه در سیل سیستان و بلوچستان/ استانی با کمترین سرانه آموزشی

گروه جامعه ــ معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طبق گفته ارزیابان بیش از هزار مدرسه در سیل استان سیستان و بلوچستان دچار آب گرفتگی شده‌اند، ولی میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست.

مهراله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره میزان خسارات وارده به مدارس مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: همه مدارس مناطق سیل‌زده دچار آب گرفتگی شده‌اند و آسیب‌های جدی دیده‌اند و نیازمند تعمیرات اساسی هستند. آب گرفتگی به تمام بخش‌های مدارس سرایت کرده و تمام تجهیزات آن‌ها داخل آب رفته و تقریباً قابل استفاده نیست. موتورخانه‌ها و وسایل دیگر که در مجاورت آب آسیب می‌بینند، به تعمیرات اساسی نیاز دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر و در طول یک هفته گذشته مردم، مسئولان و همه ارگان‌ها و نهاد‌ها به کار تأمین نیاز‌های اساسی و اولیه مردم و نیز تأمین وسایل گرمایشی موقتی برای آن‌ها پرداخته‌اند. ما نیز به تازگی تیم‌های ارزیاب و گروه‌های جهادی تشکیل شده را به منطقه اعزام کرده‌ایم تا میزان خسارات وارده را ارزیابی کنند.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه با کمک خیران و کمک‌های مردمی و منابع داخلی، به تجهیز و تأمین مدارس مناطق سیل‌زده در آینده اقدام می‌کنیم، افزود: تجربه سیل مناطق خوزستان، لرستان و گلستان به ما نشان داد در حال حاضر موضوع وضعیت مدارس در اولویت امدادرسانی نیست. اولویت با این است که مردم خانه‌های خود را ترک کنند و برای دوره کوتاه‌مدت در محل اسکان موقت ساکن شوند. ما نیز در همین محل‌های اسکان، شرایط تحصیل دانش آموزان را فراهم خواهیم کرد. این دغدغه ماست و برای آن به دنبال تهیه کانکس‌های مورد نیاز برای برپایی کلاس درس و ارسال آن‌ها به منطقه هستیم. البته این تجهیزات تهیه شده و آماده بارگیری است، اما پیش از آن باید مشخص شود مردم در کدام مناطق مستقر می‌شوند.

وی افزود: تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای برپایی کلاس درس نیز همراه کانکس‌ها ارسال می‌شود. گروه ارزیاب اعزامی به منطقه رفته‌اند و خود بنده نیز امروز برای مشاهده وضعیت از نزدیک به سیستان و بلوچستان می‌روم. طبق گفته ارزیابان بیش از هزار مدرسه در این منطقه دچار آب گرفتگی شده‌اند، ولی میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست.

رخشانی‌مهر با تأکید بر اینکه شخص وزیر آموزش و پرورش نیز روز دوشنبه هفته پیش‌رو عازم سیستان و بلوچستان می‌شود، گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری دستور دادند، دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط فعال شدند و خیران نیز اعلام کردند برای برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس درس به آموزش و پرورش کمک می‌کنند.
 
سیستان و بلوچستان کمترین سرانه آموزشی را دارد
وی درباره وضعیت کلی تجهیزات مدارس استان سیستان و بلوچستان و سرانه آموزشی این منطقه بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان در سرانه آموزشی کشور، استان ۳۰ در میان ۳۱ استان است و کمترین سرانه آموزشی را دارد و در واقع از آخر دوم است. در بحث فضا‌های موجود و تجهیزات در دو سال اخیر کمک‌های زیادی از سوی خیران به این استان انجام شده که بیشترین نیاز در بحث تخریب و بازسازی بافت و تجهیزات مدارس منطقه بود.
انتهای پیام
captcha