چاپ کتاب «معرفی صنایع دستی استان کرمان»
کد خبر: 3872292
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
فعالی خبر داد:

چاپ کتاب «معرفی صنایع دستی استان کرمان»

گروه فرهنگی ــ مدیرکل میراث فرهنگی کرمان از چاپ و انتشار کتاب معرفی صنایع دستی استان کرمان خبر داد و گفت: هنرمندان صنایع دستی این استان در ۶۰ رشته مشغول فعالیت هستند.

به گزارش ایکنا از کرمان، به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: این اداره در چارچوب رسالتی که در زمینه پژوهش، نشر، ترویج و حمایت از هنر، صنایع دستی و هنرهای سنتی برعهده دارد در چند سال اخیر سعی کرده تاریخ، فرهنگ و هنر گران‌بهای این خطه را از طریق پژوهش و انتشار تحقیق علمی به‌طور شایسته معرفی کند.

وی با بیان اینکه باید جزئیاتی درباره تاریخچه آثار هنری و تنوع طرح، نقش و تکنیک بافت صنایع دستی استان کرمان جمع‌آوری و ثبت شود، افزود: کتاب معرفی صنایع دستی استان کرمان توسط عقیل سیستانی، پژوهشگر حوزه صنایع دستی استان کرمان و با همکاری پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی تألیف و چاپ شده که در آن به اهمیت صنایع دستی و هنرهای بافندگی استان کرمان پرداخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمان به سابقه و پیشینه صنایع دستی و هنر بافندگی کرمان اشاره و بیان کرد: بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی از هزاره پنجم پیش از میلاد در مناطق تل ابلیس بردسیر آثاری از پارچه‌بافی و چرخ نخ‌ریسی گلی دیده شده است.

فعالی با اشاره به اینکه هنرمندان صنایع دستی استان در 60 رشته مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: رشته‌های شاخص صنایع دستی این استان شامل پته‌دوزی، گلیم‌بافی، چاقوسازی، شالبافی، حصیربافی، قلم‌زنی مس، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم‌بافی و ... می‌شود.

انتهای پیام
captcha