«کوثر»؛ نام مناسب برای پول ملی ایران
کد خبر: 3872915
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
اختصاصی ایکنا/

«کوثر»؛ نام مناسب برای پول ملی ایران

گروه اقتصاد ــ «کوثر» به معنای خیر کثیر، نامی مناسب در شأن واحد پول ملی جمهوری اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمداسماعیل توسلی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در یادداشتی که در اختیار ایکنا، قرار داده، به بحث درباره برنامه مجلس شورای اسلامی برای انتخاب نام مناسب برای پول ملی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است که متن کامل این یادداشت در ادامه می‌آید:

بسمه تعالی

مقدمه:

هم اکنون در مجلس شورای اسلامی و در کمسیون مربوطه مجلس بحثی تحت عنوان نام مناسب برای واحد پول جمهوری اسلامی ایران در جریان است. به همین مناسبت کوتاه عرض میکنم، نگاهی تاریخی نشان می‌دهد در ضرب سکه‌ها به نظام مذهبی و نظام سیاسی توجه خاص شده و نماد هر دوی اینها روی پول‌ها حک می‌شد. یک طرف دینار تصویر قیصر روم و طرف دیگرش صلیب حک می‌شد. یک طرف درهم تصویر پادشاه ایران حک شده بود و زیر آن نوشته شده بود: نوش‌خُر یعنی گوارا باد و طرف دیگرش آتشکده با دو نگهبان.

اولین كسی كه دستور ضرب سكّه کاملا اسلامی را داد، حضرت علی (علیه السلام) در بصره به سال چهل هجری بود. در آن سکه یک طرف به خط کوفی حک شده بود: الله الصمد لم یلد و لم یولد ولم یکن له کفوا احد. و طرف دیگر: لا اله الا الله وحده لا شریک له. و در اطراف: محمد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون و در همان اطراف، سال و محل ضرب اینجور آمده: ضرب هذا الدرهم بالبصره سنه 40، البته عمر حضرت کفاف نکرد آن را گسترش دهد. اگر ملاحظه بفرمایید در پشت دلار نوشته شده: IN GOD WE TRUST)) به خدا ایمان و اعتماد داریم.

نتیجه:

با این مقدمه، به نظر بنده نام مناسب و لایق شأن واحد پولی جمهوری اسلامی که به تنهایی بار معنای لازم را برای هم نشانه سیاسی ما که جمهوری اسلامی است و هم نشانه مذهبی ما که اسلام اهل بیتی و امامیه اثنی عشری است و هم اشاره به برکت یافتن مال با توکل بر خدا دارد واژه رسا و کوتاه و زیبای«کوثر» به معنای خیر کثیراست. در نزد همه محبین اهل بیت واژه کوثر تداعی کننده نام فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) است. علامه جوادی آملی (دامت برکاته) هم در گفتار وزین‌شان، اقتصاد اسلامی را با وجه ممیزه اقتصاد کوثری و در مقابل اقتصاد تکاثری نظام سرمایهداری تعریف کردند.

بنده با نشانه‌های ملی‌گرایی و مادی گرایی صرف مثل نام «پارسه» که مادی گرایی محض را تداعی می‌کند مخالفم. پارسه تداعی‌کننده نظام سیاسی پادشاهی است. ضمن اینکه معنوی‌زدایی کامل در آن قابل مشاهده است. این در حالی است که به برکت خون شهدا با انقلاب عظیم اسلامی همه این مراحل را پشت سر گذاشتیم و رو به سوی حکومت عدل مهدی موعود حضرت حجت ابن الحسن العسگری (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در حرکتیم. برگشت به عقب به معنای ارتجاع است نه توسعه و پیشرفت.

وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى

محمد اسماعیل توسلی، استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

انتهای پیام
captcha