«صبح روشن» از نخبگان قرآنی تقدیر می‌کند
کد خبر: 3872930
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
فاطمیان‌پور خبر داد؛

«صبح روشن» از نخبگان قرآنی تقدیر می‌کند

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های این سازمان در ایام فاطمیه، دهه فجر و ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر از اجرای برنامه تقدیر از نخبه‌های قرآنی با عنوان صبح روشن خبر داد و گفت: تمامی برنامه‌های ایام دهه فاطمیه و ولادت حضرت زهرا(س) با نگاه ترویج سبک زندگی و سیره حضرت زهرا(س) در جامعه است که در قالب‌‌های متنوع برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت دهه فاطمیه و یوم‌الله دهه فجر  امروز دوشنبه، ۳۰ دی‌ماه، با حضور سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی و علیرضا زندوکیلی، معاون هنری این سازمان برگزار شد.

فاطمیان پور در ابتدای این نشست با اشاره به اهم برنامه‌های این سازمان در ایام فاطمیه، گفت: برنامه‌های دهه فاطمیه با عنوان «مادرانه» برگزار می‌شود. فعالیت‌های سازمان تلفیق برنامه‌های فرهنگی و هنری است و متمایز کردن آن‌ها از یکدیگر دشوار است. اولین برنامه این ایام در میدان آیینی امام حسین(ع) با عنوان «در سوگ یاس» طی روز‌های هشتم و نهم بهمن‌ماه، برگزار می‌شود. همچنین برنامه اجرای تعزیه و سمنوپزان نیز به شکل مردمی در این میدان برگزار و در کنار آن حدیث شریف کسا نیز خوانده و عزاداری می‌شود.
 
وی به اجرای ویژه برنامه «کوچه‌های بنی‌هاشم» اشاره کرد و گفت: نمایش‌واره فرهنگی مذهبی «کوچه‌های بنی‌هاشم» تلفیقی از نمایش زنده، نمایش رادیویی و نمایشگاه است که در ۹ لوکیشن و در محدوده‌ای به مساحت دو هزار و 200 متر مربع با بیش از ۵۰ بازیگر اجرا می‌شود و بزرگترین نمایش محیطی کشور است. داستان این نمایش از روزگار امروز آغاز می‌شود و در سفری تاریخی مخاطب را به ۱۴۰۰ سال پیش می‌برد. محوریت داستان نمایش، شهادت حضرت زهرا(س) بعد از وفات پیامبر(ص) تا به امروز و جان‌فشانی شهدای مدافع حرم است و تا ظهور حضرت حجت ادامه پیدا می‌کند. بازدید و حضور مردم برای این نمایش‌واره به صورت رایگان است و تا دهم بهمن‌ماه، ادامه پیدا خواهد کرد.
 
«صورتک‌های تاریک»
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با اشاره به تولید مجموعه کلیپ‌هایی با عنوان «مرهم»، گفت: این کلیپ‌ها سبک زندگی حضرت زهرا(س) را در فضای مجازی و سایر رسانه‌‌ها به نمایش می‌گذارد و مورد استفاده عموم قرار خواهد گرفت. همچنین کنگره ملی شعر فاطمی را با مشارکت انجمن شاعران اهل‌ بیت(ع) برگزار خواهیم کرد. تئاتر ویژه‌ای را هم در پردیس تهران با عنوان «صورتک‌های تاریک» برگزار خواهیم کرد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری تنها مجموعه‌ای است که به صورت ویژه در زمینه آموزش تعزیه به نوجوانان فعالیت دارد، افزود: بر همین اساس سه اجرا طی روزهای هفتم تا نهم بهمن‌ماه، در میدان امام حسین(ع) برگزار می‌شود. تمامی برنامه‌های ایام دهه فاطمیه و ولادت حضرت زهرا(س) با نگاه ترویج سبک زندگی و سیره حضرت زهرا(س) در جامعه است که در قالب‌‌های متنوع برگزار می‌شود.
 
«به مادران شهرم»
فاطمیان‌پور به مجموعه برنامه‌های این سازمان در ایام میلاد حضرت زهرا(س) نیز اشاره کرد و گفت: برنامه‌ای را با عنوان «به مادران شهرم» پیش‌بینی کرده‌ایم که طی آن غرفه‌هایی در برخی از نقاط شهر برپا می‌شود و در آن کارت‌پستال‌هایی برای مادران تنهایی که در خانه سالمندان هستند و یا مادران شهید تهیه می‌شود و با یک هدیه ویژه تقدیم آن‌ها خواهد شد. برنامه بعدی جشنواره «من و مامان» است که به شکل اجرای هنری در منطقه پنج و 15 برگزار می‌شود. در این برنامه مادران همراه با کودکان در هر سنی همراه می‌شوند و آموز‌های زندگی را فرا می‌گیرند.

وی اضافه کرد:‌ برنامه بعدی «مهر آیین مادران»، ویژه بازدید از خانواده شهداست. در این برنامه داوطلبان به دیدار مادران شهدا می‌روند و برای آنها خدماتی را از جمله ترمیم ساختمان و حمایت‌های مادی و معنوی انجام می‌دهند. برنامه دیگر این ایام با عنوان «مادرتر از مادر» است؛ در این برنامه از پرستاران و مادرانی که جدا از فعالیت مادری، خدمات ویژه‌ای را انجام داده‌اند تقدیر می‌شود. در برنامه دیگری نیز به نام «آئینه‌داران» بانوانی که در مسیر انقلاب، اقدامات بزرگ و حرکات اثرگذاری داشته‌اند معرفی و یادشان گرامی داشته می‌شود. جشنی هم در فرهنگسرای بهمن، طی ۲۵ بهمن‌ماه، ویژه روز مادر برگزار می‌شود. برای برنامه مادرانه حدود ۱۱۸ اجرا و برنامه‌های دهه فجر نیز حدود ۵۳۲ اجرا قطعی است.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه شعار این سازمان در ایام دهه فجر «من سلیمانی‌ام» انتخاب شده است، گفت: هر ساله فرهنگسرای «ایران ما؛ انقلاب ما» در مسیر راهپیمایی دهه فجر برپا می‌شود؛ امسال نیز این برنامه را خواهیم داشت. برنامه جدیدی را هم تحت عنوان «خط امام و ولایت» خواهیم داشت که در قالب تور اجرا می‌شود. این تور از منزل امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و در فرهنگسرای امام ادامه پیدا می‌کند و در مسیر از منزل آیت‌الله هاشمی، بهشتی، شهید چمران و ... نیز بازدید می‌شود و مسیر پایانی تا حرم حضرت امام خمینی(ره) ادامه دارد. در این خط گردشگری راوی حضور دارد و اتفاقات را روایت می‌کند. در این مسیر هدایا و بسته‌های فرهنگی نیز به علاقه‌مندان اهدا می‌شود.

وی به اجرای برنامه «نوجوان پلاس» با هدف تبیین مفاهیم انقلاب اسلامی برای نوجوانان اشاره کرد و افزود: در قالب این برنامه با بچه‌ها گفت‌وگو‌هایی را پیرامون سؤالات ذهنی آن‌ها در حوزه انقلاب اسلامی خواهیم داشت. این برنامه از ۱۲ تا ۲۲ بهمن‌ماه، برگزار می‌شود. برنامه بعدی «مدرسه انقلاب» است. همچنین یک پویش بزرگ کتابخوانی داریم و امیدواریم که این پویش با مشارکت همه مراکز کتابخوانی انجام شود تا بتوانیم تخفیفات و تسهیلاتی را در این عرصه داشته باشیم. برنامه دیگری هم با عنوان «فصل رویش» در نظر گرفته شده است که طی آن به دنبال رویش‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی هستیم و با محور‌های «فرهنگ و هنر»، «جوانان» و «علم و تولید» برگزار می‌شود.

فاطمیان‌پور ادامه داد: در حوزه کودکان هم برنامه انقلابی «پلاک ۴۱» با مشارکت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. برنامه‌ای هم با عنوان «کودک انقلاب» داریم که در آن محصول ویژه‌ای در اختیار بچه‌ها قرار داده می‌شود و برای آن یک داستان انقلابی می‌نویسند. اقدام دیگر سازمان «فازمتر مدیا»‌است؛ این مجموعه کلیپ‌ها که تولید سازمان است و مردم ارتباط خوبی با آن‌ها گرفته‌اند، منتشر و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
 
وی با بیان اینکه ۳۵۰ کانون فرهنگی داریم و در چهار یا پنج نقطه تهران، پنجمین جشنواره کانونی را برگزار خواهیم کرد، گفت: برنامه‌ای هم ویژه روز ۱۲ بهمن در فرهنگسرای رضوان خواهیم داشت؛ این برنامه ویژه جلوس تاریخی امام(ره) به میهن است. همچنین حدود ۱۱۰ کتابخانه در اختیار سازمان است که در این کتابخانه‌ها هم ۱۱۰ نمایشگاه برگزار می‌شود. برنامه دوم حضور نخبه‌های قرآنی در مرقد مطهر امام خمینی(ره) و تقدیر از آنهاست که با عنوان صبح روشن برگزار می‌شود. برنامه دیگر هم کار ویژه با بنیاد شهید مطهری برای برگزاری پویش کتابخوانی است.

علیرضا زندوکیلی، معاون هنری این سازمان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مهم‌ترین ویژه برنامه‌های هنری در حوزه مقاومت و دفاع مقدس گفت: در این حوزه ویژه برنامه‌ای را تحت عنوان جایزه هنری «سردار دل‌ها» تدارک دیده‌ایم که با توجه به کمبود وقت و زمان ارائه آثار از هر سرفصل و عنوان اصلی هنری چند بخش را انتخاب کردیم و در بخش ادبی، موسیقی، هنر‌های تجسمی و هنر‌های نمایشی این فراخوان را اعلام خواهیم کرد. همچنین در روز افتتاح فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی، سردیس ایشان رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به مناسب دهه فجر، دو افتتاحیه بزرگ در نظر گرفته شده است، گفت: در پردیس ملت چند سالن خرد و کلان را افتتاح خواهیم کرد. افتتاحیه بعدی در باغ کتاب و سالنی در حوزه استودیوی ضبط صدا و گالری کتاب است. برنامه‌های هنری ویژه دهه فجر هم با عنوان «ترانه‌های پیروزی» و «روشنا» پیش‌بینی شده است. از جمله دیگر برنامه‌ها «روایت انقلاب» در قالب نقالی و پرده‌خوانی، «شب شعر سرباز» در فرهنگسرای انقلاب، شب شعر طنز با عنوان «ترامپیت» و نمایش ۳۰ نفره‌ای است که به بازخوانی بزرگ و مردمی انقلاب می‌پردازد.
انتهای پیام
captcha