ویژه‌نامه «نسیم مدینه» منتشر شد
کد خبر: 3872946
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
از سوی آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(ع)؛

ویژه‌نامه «نسیم مدینه» منتشر شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ ویژه‌نامه کنگره بزرگداشت حضرت آمنه(س) با عنوان «نسیم مدینه» از سوی پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(ع) منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ شماره نخست ویژه‌نامه کنگره بزرگداشت حضرت آمنه(س) با عنوان «نسیم مدینه» ویژه دی‌ماه ۱۳۹۸ از سوی پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(ع) منتشر شد.
این ویژه‌نامه شامل بخش‌هایی همچون مقاله، کلام رهبری، رهنمودهای تولیت حرم مطهر بانوی کرامت، حضرت آمنه(س) در نگاه مراجع و بزرگان، بیانات آیت‌الله حائری شیرازی(ره)، بیانات آیت‌الله عابدی دبیر علمی کنگره، هدف از برگزاری کنگره، معرفی آثار کنگره و حضرت آمنه(س) در کلام دیگران است.
در بخشی از سرمقاله این خبرنامه می‌خوانیم: «… در طول تاریخ ادیان آسمانی و انبیاء الهی به‌ویژه نبی مکرم اسلام زن را در همه مصادیقش گرامی داشته‌اند و سفارش‌های بسیاری کرده‌اند تا حق آنان ضایع نشود و مکارم اخلاق و برتری‌های آنان به آحاد بشر شناسانده شود. همگی می‌دانیم امروزه در جهان اسلام هیچ زن و مردی پیدا نمی‌شود که عزت و عظمت و احترام حضرت فاطمه زهرا علی را دارا باشد، شخصیتی که در همه مصادیق خودش (دختر، همسر و مادر) برترین است. شخصیتی که اگر بخواهیم او را با دیگران مقایسه کنیم باید بگوییم و ليله القدر خير من ألف شهرها به عبارت دیگر کسی را هم‌پایه و هم‌طراز او پیدا نمی‌کنیم و هر که را پیدا کنیم که مقام و منزلتی چون او دارد یا مادر اوست و یا دختر او و این حقیقتی است انکار ناشدنی. گرچه بانوانی همچون مریم، آسيه و مادر موسی(ع) نیز بانوانی برگزیده‌اند.
در میان مادران او، مادری مطهره را باید جست که از حیث عزت و احترام و منزلت و منقبت سرآمد بانوان عصر خود بوده است. در روزگاری که مشهور به عصر جاهلیت شده و زنان ارج و قرب و احترام نداشتند خاندان وهب بن عبدمناف پاکیزه می‌زیستند و عقل و فهم و دانش و دین در خانواده آنان موج می‌زد.
در آن روزگار وهب و همسرش چشم به راه مولودی بودند که صدای دلنشین او محیط خانه را مترتم نماید، سرانجام مولودی که منتظر او بودند به دنیا آمد، دختری به دنیا آمد که او را گرامی داشتند و نامی مبارک «آمنه» بر او نهادند.
«آمنه علا» به عنوان تنها فرزند عزیز خانه وهب در اوج عزت و احترام و کمال پاکیزگی رشد یافت.
سرانجام این بانوی پاک نهاد که بهترین روزگار خود بود، با بهترین جوان قریش که لقب «مصباح حرم» یافته بود ازدواج کرد. عبدالمطلب در توصیف او به فرزند خویش عبدالله چنین می‌گوید: «به خدا قسم در میان دختران اهل مکه، هیچ دختری از نظر عقل و طهارت و عفاف و دیانت، صلاح و کمال و حسن و جمال مثل او نیست».
در تقدیر الهی چنین مقدر شده بود که این بانوی باکرامت، مشکات وجود شریف و نور محمدی شود و بشریت مرهون و مدیون بزرگواری او.
توفیق حاصل شد تا پانزده قرن پس از زندگی او آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) که امروزه چشم و چراغ جهان اسلام است، کنگره‌ای در بزرگداشت مقام و منزلت او برگزار کند، موافقت توليت معظم آستان مقدس قم، با پیشنهاد مدیر وقت پژوهشکده علامه طباطبائی که در بهار سال ۱۳۹۵ منشأ تألیف و نگارش بیش از ۲۰ اثر پیرامون حضرت آمنه(س) شد، که با به ثمر نشستن زحمات خادمان این عرصه در اسفندماه سال جاری کنگره بزرگداشت حضرت آمنه(س) برگزار خواهد شد».
در این ویژه‌نامه همچنین تصاویر جدیدی از مزار حضرت آمنه(س) در روستای ابواء(محلی میان راه مکه و مدینه که در ۱۹ میلی سقیا و ۲۷ میلی جحفه واقع است) منتشر شده است.
این ویژه‌نامه با مدیرمسئولی علی‌اشرف عبدی و سردبیری اسماعیل محمدی از سوی پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) آستان مقدس کریمه اهل‌ بیت(ع) تهیه و منتشر شده است.
حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha