تأملی بر آتش زدن کتاب مرجع پزشکی
کد خبر: 3874029
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶

تأملی بر آتش زدن کتاب مرجع پزشکی

کانون خبرنگاران نبأ ــ کلیپی از یک روحانی به‌تازگی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که یکی از کتب مرجع پزشکی(بیماری‌های داخلی) را به آتش کشیده و این را به دلیل حمایت از طب اسلامی ظاهراً انجام داده است که در این باره چند نکته قابل تأمل است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ کلیپی از یک روحانی به‌تازگی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که یکی از کتب مرجع پزشکی (بیماری‌های داخلی) را به آتش کشیده و این را به دلیل حمایت از طب اسلامی ظاهراً انجام داده است. در این باره چند نکته قابل تأمل است:
1 - چیزی به نام طب اسلامی به معنای آنکه مردم را ویزیت کنیم آن هم بدون موازین قانونی نداریم، توصیه‌های طبی در اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد لیکن طب اسلامی به معنایی که توضیح داده شد فاقد جایگاه است.
2 - از رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله تعالی) نقل و استفتاء شده که تحقیق در حوزه طب سنتی یا اسلامی چه شرطی دارد که ایشان پاسخ داده‌اند باید موازین طب روز رعایت شود.
3 - طب سنتی که به اشتباه طب اسلامی هم نامیده می‌شود، ارزش زیادی دارد لیکن باید مکمل طب رایج و مدرن باشد.
4 - کتب مرجع پزشکی یا هر کتاب علمی دیگر به صرف اینکه خارجی باشد ایرادی ندارد. البته تلاش در بومی ‌کردن منابع بر اساس تحقیق و تلاش امر پسندیده‌ای است لیکن استفاده از کتب مرجع پزشکی بیگانه به مصداق روایت «اطلبوا العِلم وَ لو بالصِّین» اشکالی ندارد. حتی در روایتی علوی آمده است که «العلمُ ضالّةُ المُؤمن فَخُذوهُ وَ لو مِن اَیدِی المُشرکین؛ دانش گمشده مؤمن است، پس آن را هرچند از دست مشرکان بگیرید».
5 - آتش زدن یک کتاب مرجع که به‌طور قانونی در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، دوقطبی ایجاد می‌کند و وقتی توسط فردی با لباس روحانیت انجام شود، مردم را به دین هم بدبین می‌کند.
6 - هرچند مردم از نظام سلامت به‌خصوص نحوه دسترسی به پزشکان و هزینه‌های درمانی، رضایت بالایی ندارند اما این دلیلی برای کنار گذاشتن علم پزشکی روز نیست.
7 - اینکه مردم را به پزشکی رایج بدبین کنیم و تعداد زیادی از بیماران در این زمینه دچار مشکل شوند امر درستی نیست. چه بسا افرادی دیده شده‌اند که مردم را به عدم واکسیناسیون، خوردن سنگ نمک(تصفیه نشده)، پرداخت هزینه بالا و استفاده از رژیم غذایی برای اصلاح بیماری‌های ژنتیک و غیره فراخوانده و در این زمینه با شکایت، از طریق مراجع قضایی محکوم شده‌اند.
امیدواریم هر فردی در جامعه به کار خود بپردازد و از توهین به حرفه‌های دیگر یا ورود به اموری که وظیفه او نیست یا اطلاعاتی در آن زمینه ندارد، پرهیز کند.
به قلم محمد لطفی‌زاده، مبلغ و پژوهشگر حوزوی
انتهای پیام
captcha