مناظره داغ بر سر حقوق کارگران!
کد خبر: 3874069
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

مناظره داغ بر سر حقوق کارگران!

دیگر رسانه‌ها ــ تعیین حداقل دستمزد کارگران از جمله مسائلی است که هر ساله و بالاخص روزهای پایانی سال مورد توجه قرار میگیرد. این موضوع در برنامه مناظره شب گذشته مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایکنا، با توجه به یکسان بودن حقوق و دستمزد کارگران در شهرها و روستاها ، فعالان در بازارکار معتقد اند این امر موجب تشدید رکود ، بیکاری ، مهاجرت از روستاها به شهر ها و از بین رفتن برخی صنایع کوچک می شوند.
بنابراین مناظره با اهدافی از جمله آگاهی عموم مردم با قوانین موجود و مختص کارگران و کمک به بهبود روند اجرایی در این زمینه ، با حضور ناصر چمنی رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران واکبر شوکت نماینده کارگران و عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی کشور به عنوان مخالفان دستمزد منطقه ای ، اخوان مقدم کار آفرین اجتماعی و داوود خدابنده کارشناس اقتصادی به عنوان موافقان موضوع یاد شده به روی آنتن رفت.
در سوال نظرسنجی نیز از بینندگان پرسیده شد:
آیا موافقید نرخ حداقل دستمزد کارگران در شهرهای کوچک و بزرگ متفاوت باشد که 77 درصد مردم مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند.

چمنی: اقدامات اشتباه دولتی علت اصلی سودجویی تولید کنندگان !
چمنی: ما مخالف مزد منطقه ای هستیم؛ باید براساس قوانین بین المللی مبنایی برای دستمزد ها قرار بدهیم . اگر حداقل برای دستمزد قائل شویم از بسیاری مشکلات از جمله سودجویی برخی افراد جلوگیری خواهد شد.با توجه به شرایط فعلی و با در نظر گرفتن عرضه و تقاضای موجود صحبت در مورد قوانین منطقه ای عاقلانه نیست. تورم درهمه کشور یکسان است و زندگی روستایی با حقوق ماهانه یک میلیون و پانصد تا آخر ماه جوابگو نیست.
مشکلاتی از جمله کمبود و نبود کارخانجات و همچنین مهاجرت به شهر ها که گریبان گیر سیستان بلوچستان و اهواز است ، تنها به علت دستمزد یکسان کارگران نیست. باید به این سوالها نیز پاسخ داده شود که چرا دولت نمی تواند در این مناطق کارخانه ایجاد کند ، چرا دولت در مناطق محروم وام کم بهره برای تولید نمی دهد و یا چرا دولت زمین ارزان در اختیار کارخانه ها قرار نمی دهد تا سرمایه گذار تشویق شود در این مناطق کارخانه ایجاد کند؟

اخوان: سکه بگیران در کانون شورای عالی کار ، دستمزد پایین را امضا میکنند!/
چمنی در پاسخ به اخوان : باید تهمتی را که میزنید اثبات کنید!

اخوان : تایید حداقل دستمزد توسط شورای عالی کار به ضرر صنایع کوچک خواهد بود و باید برای منطقه ای کردن آن تلاش کنیم. حقوق ماهانه زیر پنج میلیون و پانصد آن هم در تهران زیر خط فقر محسوب می شوند. کسانی که در شورای عالی کار هستند چرا باید حقوق یک میلیون و صد را امضا کنند؟ کسانی که برای تایید این حقوق سکه گرفتند باید پاسخ بدهند. چرا حاضر می شوند که تهرانی ها سه شیفت در شبانه روز کار کنند تا اموراتشان بگذرد ؟ اگر دستمزد تهرانی ها زیاد شود مشاغل پر سود به تهران می آیند و مشاغل کم سود در روستاها ایجاد می شود.
اخوان مقدم در پاسخ به سوال بینندگان که در خصوص دستمزد پایین کارگران در روستاها و تشبیه آن به استثمار بودن این کار گفت : بنده به عنوان کار آفرین مشکل دستمزدی ندارم و هر چقدر دستمزد ها بالا برود عینا روی قیمت جنس ها اعمال خواهد شد. مشکل من در روستاها این است که قوانین اشتباه کار باعث شده بسیاری از کار فرماها ، تولیدات خود را در روستاها متوقف کنند.

چمنی در پاسخ به اخوان مقدم و درمورد سکه های گرفته شده توسط وی در شورای عالی کار گفت : بنده از سال 92 در شورای عالی کار بودم ، کارت هدیه ای به ما اهدا شد که آن را نگرفتیم و پس دادیم.
حداقل در زمان فعالیت من چنین موضوعی مطرح نبوده و باید تهمتی که میزنید را اثبات کنید!

شوکت: 900 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند!/ اگر مبنای حقوقی درست و مناسب برای کارگران وجود داشت ، دیگر نیازی به کمیته امداد و سازمان بهزیستی نبود!
شوکت : همه میدانیم که حقوق ماهانه یک میلیون و پانصد در تهران کفاف نمی دهد، اما در آخر همه مسئولان میخواهند تا در روستا ها حداقل دستمزد ها به چهارصد هزار تومان برسد. اگر کشوری مثل چین و آمریکا نمونه فعالیت ها باشد باید به این نکته نیز توجه کرد که این کشور ها حداقل دستمزدی برای کارگران قرار داده اند که زندگی عادی آنها فلج نمی شود و دچار آسیب های اجتماعی نمی شوند.
اگر مبنای حقوقی درست و مناسب برای کارگران وجود داشت ، دیگر نیازی به کمیته امداد و سازمان بهزیستی نبود!
شوکت به پاسخ در مورد سوال کارگران ساختمانی که تنها 5 ماه از سال را کار میکنند و حمایت وی به عنوان نمایندگان کارگر را مورد سوال قرار دادند گفت: برای حمایت از کارگران ساختمانی ،تایید سه قانون از مجلس شورای اسلامی را گرفتیم که 900 هزار نفر را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دادیم ، در 6 سال اخیر نیز برای حمایت از کارگران و امنیت شغلی آنان آیین نامه ای تنظیم کردیم که با تائید آن توسط مجلس ، 30 درصد از کارگران ساختمانی از امنیت شغلی برخوردار خواهند شد.
خدابنده : بیشترین نرخ بیکاری مربوط به مناطق محروم است!
خدابنده با اشاره به مشکلات اقتصادی نشات گرفته از دستمزد کارگران گفت : اگر حداقل دستمزد ها در شهر های کوچک کمترازشهر های بزرگ باشد ، بسیاری از تولیدات و کارخانجات سازماندهی می شود . بسیاری از کارخانجات در مناطق محروم حاضر به فعالیت می شوند و نرخ بیکاری در این مناطق پایین خواهد آمد. بیشترین نرخ بیکاری در مناطق محروم وجود دارد و بیشترین آمار مهاجرت نیز به این مناطق تعلق میگیرد. بیکاری این مناطق در نهایت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود ، همانطور که در حال حاضر کشور از کالاهای چینی و ترکیه ای اشباع شده است.
خدابنده در پاسخ به سوال کارگر تاسیساتی آبادان که یک چهارم حقوق کارگری را میگیرد و از ترس اخراج شدن ، نمی تواند اعتراض کند و افراد اقتصاددان میخواهند همین حداقل نیز از آنان سلب شود گفت : ما در جهت حمایت از اینگونه کارگران میگوییم که باید حداقل وجود داشته باشد. این به این معنی نیست که از حقوقشان کم شود.اگر سبد معیشتی متناسب با همه مناطق در نظر گرفته شود از مشاغل غیر رسمی نیز کم شده و چنین مشکلاتی از بین خواهد رفت.

انتهای پیام
captcha