جلوتر یا عقب‌تر نه؛ حجاب در کنار مد و لباس قدم بردارد/ بی‌نشانی حجاب ایران در جهان
کد خبر: 3874530
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
دبیر عفاف و حجاب جشنواره مد و لباس فجر:

جلوتر یا عقب‌تر نه؛ حجاب در کنار مد و لباس قدم بردارد/ بی‌نشانی حجاب ایران در جهان

گروه جامعه ــ دبیر بخش عفاف و حجاب نهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به اینکه هیچ نماد مشخصی برای لباس‌های حجاب ایران در جهان وجود ندارد، گفت: در حالی که برترین تولید‌کنندگان جهان به پوشش حجاب توجه ویژه دارند، در ایران اتفاق نظری در این خصوص وجود ندارد.

مریم کریمی، دبیر بخش عفاف و حجاب نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، در گفت‌‌و‌گو با ایکنا؛ از حضور محصولات عفاف و حجاب برای اولین بار در قالب یک بخش مستقل در جشنواره مد و لباس فجر خبر داد و با اشاره به اهمیت و رشد جایگاه لباس‌های حجاب در جهان، گفت: مد و لباس در دنیای امروز با کلمه clothing شناخته می‌شود، در حالی که در اروپا لباس‌های حجاب را با کلمه covering می‌شناسند و برای این دو مورد تفاوت و تمایز قائل هستند.

وی ادامه داد: در  ایران بین این دو تفاوتی قائل نشده‌ایم. باید همانطور که در غرب به بخش حجاب اهمیت می‌دهند در کشورمان هم همین‌قدر برای این بخش تفاوت و اهمیت قائل شویم. به عنوان یک مسلمان در تعریف پوشش اسلامی بایدهایی داریم که غیر مسلمان‌ها ندارند و همان بایدها، اسم لباس را تبدیل به پوشش و حجاب می‌کند.

کریمی تأکید کرد: حجاب نه می‌خواهد جلوتر از لباس حرکت کند و نه عقب‌تر؛ بلکه ما می‌خواهیم در کنار مد و لباس قدم برداریم. اگر قرار باشد که بخش حجاب، در مد و لباس حل شود، ارزش خود را از دست می‌دهد، اما وقتی در کنار مد و لباس قرار گیرد، یک جایگاه ارزشی می‌یابد. وقتی حجاب در کنار لباس قرار می‌گیرد، نه می‌شود پوشیده و نه می‌شود پوشیده‌تر، بلکه می‌شود پوشیده‌ترین لباس و هدف ما این است که پوشیده‌ترین لباس اسلامی را ارائه کنیم.

استفاده از طیف رنگی در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه فجر

وی با اشاره به اینکه حجاب‌های وارداتی به کشور، ایرانی نیستند، اعلام کرد: ما در جشنواره امسال از طیف رنگی هم در ارائه مدل‌های حجاب و هم در مسابقه زنده طراحی حجاب استفاده و به نیاز جوان امروز توجه می‌کنیم. اگر حجاب یک هویت مستقل داشته باشد، ایران می‌تواند صاحب یک نشان اسلامی در زمینه حجاب در جهان باشد.

دبیر بخش عفاف و حجاب جشنواره فجر با اشاره به اینکه پوشش‌های اسلامی کشورهای مختلف ویژگی‌های منحصر به فرد و شاخصی دارد که با دیدن آنها در هر نقطه دنیا متوجه می‌شویم که صاحب آن پوشش اهل کجاست و آن لباس متعلق به کدام فرهنگ و کشور است، گفت: برای مثال ویژگی خاص لباس‌های حجاب مالزیایی و اندونزیایی، لباس‌های بلند رنگی با کم‌ترین استفاده از رنگ مشکی است. لباس‌های حجاب ترکیه با نحوه بستن ویژه روسری و استفاده از کلاه زیر روسری شناخته می‌شود، کت‌ودامن‌ و پیراهن‌های بلند با روسری‌هایی با سبک بستن مشخص ویژگی لباس‌های لبنانی، رنگ مشکی سرتاسری و سیاهی مطلق ابا، پوشیه، چادر و ... هم مشخصه لباس‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند.  

هیچ نماد مشخصی برای لباس‌های حجاب ایران وجود ندارد

وی اضافه کرد: اما وقتی به کشور ایران می‌رسیم، هیچ نماد مشخصی برای پوشش وجود ندارد؛ این در حالی است که رویکرد جدیدی به لباس‌های اسلامی در جهان صورت گرفته و پیش‌بینی شده تا سال 2050 مد اسلامی از پول‌سازترین صنعت‌های دنیا شود؛ بر همین اساس هم اکنون برندهای بسیار مطرحی مانند شنل، دولچه‌ و گابانا، H&M و حتی پوشاک‌های ورزشی مثل نایک در حال تولید لباس‌های حجاب هستند.

کریمی ادامه داد: در آمریکا فستیوال‌های مربوط به لباس‌های حجاب برگزار می‌شود؛ این موارد باید ما را متوجه این مسئله کند که دنیا در حال توجه به پوشش حجاب و ملزومات آن است و باید بپرسیم که کشور ما به منزله یک کشور اسلامی، کجای طراحی و تولید پوشاک اسلامی در جهان قرار دارد؟

وی تصریح کرد: طی تحقیقات انجام شده، خاورمیانه مرکز مد لاکچری دنیا است، پس اگر به صنعت مد اسلامی ایران پر و بال دهیم، امکان صادرات تمام محصولات حجاب به همه کشورها را داریم. با این کار نه تنها نیاز داخل کشور تأمین می‌شود بلکه از طراحان  و تولیدکنندگان کشور نیز حمایت شده و تمام عواید ممکن از این صادرات متوجه کشور می‌شود.

توجه همه دنیا به مد اسلامی جلب شده اما در ایران اتفاق نظر نداریم

دبیر بخش عفاف و حجاب نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با ابراز تأسف از اینکه همه دنیا حتی طراحان و تولیدکنندگان غیر مسلمان به پوشش اسلامی توجه کرده‌اند اما در ایران اتفاق نظری در این خصوص وجود ندارد، گفت: در جشنواره فجر امسال می‌خواهیم این نگاه را تغییر دهیم. امسال به درخواست فعالان حجاب و پس از انتقادات زیادی که به بی‌توجهی جشنواره‌های قبلی به بخش عفاف و حجاب انجام شد، بخش عفاف و حجاب به منزله یک بخش مستقل برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: امسال به کیفیت تولیدات  توجه زیادی شده و شاهد کالکشن‌هایی در این بخش خواهیم بود که با مجموعه‌های دیگر متفاوت و تمایز هستند.

 

انتهای پیام
captcha