کمک سینماگران به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان با حذف افتتاحیه
کد خبر: 3875864
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
در اولین روز جشنواره فیلم فجر چه گذشت/

کمک سینماگران به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان با حذف افتتاحیه

گروه هنر ــ در اولین روز از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، اتفاق بسیار خوبی را شاهد بودیم، آن هم اعطای هزینه برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ در اولین روز از جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های سینمایی «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعی‌ها و فیلم سینمایی «عامه‌پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی به نمایش درآمد و در سانس آخر نیز که فیلم‌های مستند روی پرده خواهد رفت، مستند‌هایی چون؛ «مهدی عراقی را بکش» و «دم اژدها» به نمایش عمومی در آمد.

«سه کام حبس»، هفتمین اثر بلند سینمایی سامان سالور است. او پیش از این در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ و با فیلم تمشک حضور یافت. این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلمنامه کاندید سیمرغ بلورین شد، اما در مرحله نهایی از دریافت سیمرغ بازماند. سالور با آثاری مانند «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» و «سیزده ۵۹» برای مخاطبان شناخته شده است.

محسن تنابنده و پریناز ایزدیار، نقش‌های اصلی فیلم را ایفا می‌کنند و دیگر بازیگران آن سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، امین میری، مریم بوبانی، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان‌فر، محمد رشنو، مرضیه بدرقه، علیرضا مهران و ... هستند.

«سه کام حبس» یک درام اجتماعی است که انبوهی از مشکلات یک زوج را با بازی محسن تابنده (مجتبی) و پریناز ایزدیار (نسیم) روایت می‌کند. این زوج جوان که فرزند خردسالی دارند برای گذران زندگی در تلاشند و نسیم سعی می‌کند با عروسک‌سازی به همسرش کمک کند، اما فارغ از اینکه مجتبی تمام سرمایه‌شان را صرف خرید مواد مخدر می‌کند.

نمایش این فیلم سینمایی در سالن چهار پردیس سینمایی ملت با استقبال خیره‌کننده تماشاگر به لحاظ حضور در سالن مواجه نشد. همچنین بعد از نمایش این اثر شاهد عکس‌العمل‌های کاملاً متفاوت از این فیلم بودیم. عده‌ای از مخاطبان به این اثر علاقه‌مندند و برخی دیگر آن را اثری کسل‌کننده می‌دانند، ولی در مجموع این اثر می‌تواند فیلمی قابل قبول در جشنواره باشد. ادای احترام حضار به جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی از جمله واکنش‌های جالب مخاطبان در هنگام نمایش این فیلم بود. 

حضور یک نوزاد در نشست پرسش و پاسخ سه کام حبس

در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم سینمایی کارگردان فیلم در پاسخ به چند سؤال مشابه که این فیلم را تکراری نامیدند، گفت: معضل اعتیاد چیزی نیست که از میزانش کاسته شود. برای همین تا زمانی که این معضل وجود دارد، بازگویی چنین آسیب‌هایی نه تنها تکراری بلکه ضروری نیز است. در این جلسه سالور از محسن تنابنده تشکر کرد که با حضورش در این پروژه اتفاق‌های خوبی را رقم زده است، چون این بازیگر به واسطه تسلطی که در فیلمنامه‌نویسی دارد با خود ایده به کار می‌آورد.
 
تیتر
در این جلسه همه عوامل فیلم از کارگردان گرفته تا فیلمبردار، طراح صحنه و لباس، تدوینگر و بازیگر حضور داشند، اما ۹۰ درصد سؤالات مربوط به کارگردان می‌شد، برای همین عجیب است چه اصراری است افرادی که قرار نیست حرفی بزنند در جلسه حضور داشته باشند قابل درک نیست، حضور نوزادی که در فیلم بازی داشت در جلسه پرسش و پاسخ از دیگر اتفاقات حاشیه‌ای این جلسه بود.
 
دومین فیلمی که در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد «قصیده گاو سفید» فیلمی با موضوع قصاص است که تبعات یک حکم اشتباه قصاص را برای قاضی و خانواده فرد محکوم به تصویر می‌کشد. این فیلم اثری پرچالش درباره رویه قضایی و واکنش‌های اجتماعی و تبعات آن است. 
در جلسه پرسش و پاسخ فیلم، بهتاش صناعی‌ها کارگردان، غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده)، آروین‌ پوررئوفی (بازیگر)، پوریا رحیمی سام (بازیگر)، علی‌رضا ثانی‌فر (بازیگر)، مریم مقدم (نویسنده و بازیگر)، امین جعفری (مدیر فیلمبرداری)، عبدالرضا حیدری (صدابردار)، حسین قورچیان (صداگذار)، کامران خلج (طراح چهره‌پردازی)، عطا مهرداد (تدوینگر) حضور داشتند. در این جلسه محمود گبرلو، مجری و رضا درستکار به عنوان منتقد حضور داشت. در این جلسه نیز غلامرضا موسی، تهیه‌کننده فیلم بابت اتفاقات رخ داده در روز‌های اخیر احساس ناراحتی کرد و گفت سینماگران نیز از این بابت اندوهگین هستند.
 
تیتر
نکته جالب در این جلسه به عکس‌العمل رضا درستکار منتقد جلسه مربوط می‌شود. وی درباره این کار گفت: فیلم را دو بار دیدم و هر دو بار آن را دوست داشتم. زنی که در چنین فشاری هست، باید درست دیده شود. این فیلم تلاش می‌کند جامعه را همان‌طور که هست ببیند.

آخرین فیلم سینمایی شب نخست جشنواره «عامه‌پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی بود. نمایش این فیلم در سالنس سه پردیس سینمایی ملت با حضور نسبتاً خوب تماشاگران مواجه شد و تقریباً اکثر افرادی که فیلم را دیدند، چندان از تماشای آن لذت نبردند.
این فیلم روایتی کند از زندگی یک زن است که در آستانه 58 سالگی از همسرش جدا شده است. او تلاش می‌کند تا زندگی جدیدی برای خود بسازد و این مشکلات فراوانی اجتماعی سد راه او می‌شوند. این فیلم ریتم کند و خطی دارد و به نظر می‌رسد، نیازمند یک تدوین اساسی و جدی بر آن است. 

در نشست خبری فیلم «عامه پسند»، سهیل بیرقی (کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده)، حسین جعفریان (مدیر فیلم‌برداری)، کریستف رضائی (آهنگساز)، مجید کریمی (مجری‌طرح)، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران فیلم حضور داشتند. اجرای جلسه برعهده محمود گبرلو و نقد فیلم را هم آنتونیا شرکا برعهده داشت. این جلسه حاشیه چندان قابل ذکری نداشت.
 
تیتر
«مهدی عراقی را بکش»

در بخش نمایش فیلم مستند جشنواره سی و هشتم نیز اولین فیلم «مهدی عراقی را بکش» اولین کاری بود که روی پرده رفت. این اثر، مستندی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عبدالرضا نعمت‌اللهی است که به بخش مستند سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رسید. این مستند روایتی از زندگی و زمانه مرید وثیق و یاور راستین امام راحل(ره) شهید مهدی عراقی است که در ۴ فصل موضوعی مجزا به مرور خاطرات، روایات و وقایع زندگی شهید عراقی می‌پردازد؛ از نحوه ارتباط و آشنایی او با شهید نواب صفوی گرفته تا حضور پررنگش در نوفل لوشاتو و همراهی پیوسته با امام خمینی(ره) در سال‌های پیش و پس از وقوع انقلاب اسلامی، جملگی در این مستند به تصویر کشیده شده است.
 
تیتر
«دم اژدها»

فیلم کوتاه «دم اژدها» به کارگردانی سعید کشاورز آخرین فیلم شب نخست جشنواره فیلم فجر بود. کارگردان این فیلم تاکنون فیلم‌های کوتاه «مادر»، «یک سالگی» و مستند‌های «زیر حکم»، «فوق ماراتن» و «این مرد نیچه نیست» را کارگردانی کرده است. فیلم‌های وی تاکنون در جشنواره‌های خارجی همچون جشنواره فیلم‌های مستقل بوینس آیرس، جشنواره فیلم‌های مستند جاکارتای اندونزی، جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان و جشنواره زردآلوی طلایی ارمنستان به نمایش درآمده است.
 
در روز نخستین جشنواره کمک‌های جشنواره فیلم فجر به مناطق سیل زده سیستان انتقال یافت. این اتفاق بعد از نمایش فیلم سینمایی سه کام حبس رخ داد و هزینه‌هایی که قرار بود خرج این مراسم افتتاحیه شود در قالب کالای ضروری به مناطق سیل‌زده ارسال شد.
انتهای پیام
captcha