استقامت در راه رسیدن به آرمان‌ها؛ رمز اصلی موفقیت انقلاب اسلامی
کد خبر: 3876092
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
خاموشی بیان کرد:

استقامت در راه رسیدن به آرمان‌ها؛ رمز اصلی موفقیت انقلاب اسلامی

گروه جامعه ــ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: پیشرفت‌های فناورانه، گسترش مشارکت مردمی، مبارزه با بی‌عدالتی، گسترش معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و ایستادگی در برابر مستکبران جهان از برکات انقلاب اسلامی است که همه آن‌ها از استقامت در راه رسیدن به آرمان‌ها نشئت دارد.

استقامت در راه رسیدن به آرمان‌ها؛ رمز اصلی موفقیت انقلاب اسلامیبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس این سازمان، شامگاه 13 بهمن‌ماه، در سلسله‌سخنرانی‌های خود در مساجد شاخص تهران به مناسبت دهه فجر، در مسجد جامع غدیر خم حاضر شد و با اشاره به آیاتی از قرآن در زمینه استقامت، گفت: در قرآن آیات زیادی در رابطه با استقامت به چشم می‌خورد، برای مثال «كَيْفَ يَكُونُ لِلْمُشْرِكِينَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۖ فَمَا اسْتَقَامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ»؛ با مشرکین معاهده امضا می‌کنند، مادامی که آنها بر عهد خود می‌مانند. قرآن می‌فرماید: شما نیز بر عهد خود بمانید، اگر انحراف پیدا کردند، ضرورت ندارد که بر عهدتان بمانید یا در آیه دیگر آمده است: «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» ای پیامبر استقامت کن همچنان که امر شدی و کسانی که همراه شما هستند باید استقامت کنند. پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: این آیه شریفه مرا پیر کرد، کنایه از این است که استقامت در راه راست و صحیح کار سختی است.

وی اظهار کرد: حضرت نوح(ع) ۹۰۰ سال به تبلیغ دین پرداخت و در ۳۰۰ سال سوم گفت: خدایا بر روی زمین احدی از کفار باقی نگذار، مانند شعار مرگ بر آمریکا و اسراییل، این مرگ‌ها همین نفرین قرآنی است. ما انقلابیون، ۴۰ سال صبر کرده‌ایم و مشکلاتی را به جان خریده‌ایم و مشکلاتی را از پیش پا برداشته‌ایم و صدمه‌های زیادی خورده‌ایم، صدمه‌هایی که خانواده‌های شهیدان و جانبازان دیده‌اند، غیر قابل انکار است.

خاموشی تصریح کرد: در قرآن، لفظ قیام، یعنی ایستادن و استقامت، طلب ایستادگی است و ما در نمازهای یومیه می‌خوانیم «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ‌»، هر نوع ایستادگی سترگ می‌تواند استقامت باشد، سپس می‌گوید راهی که «صِراطَ الَّذينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم غَيرِالمَغضوبِ عَلَيهِم وَلَا الضّالّينَ» باشد را نصیب ما بگردان و این مسیر مستقیم، مسیری است که اولیای الهی برای نشر آن جهاد و تلاش کرده‌اند و شهید شدند. امام حسین(ع) در صحرای کربلا خطبه‌هایی خواند و مقدمه یکی از خطبه‌ها این است که مؤمنان که اهل استقامت هستند، طیب می‌شوند و آنها که اهل وادادگی هستند، خبیث هستند. خدا می‌خواهد ما را در مسیر مستقیم بیازماید، یعنی انسان‌های اهل مقاومت در این مسیر مستمر می‌مانند اما آن کسانی که اهل استقامت نیستند، منحرف و گمراه می‌شوند و مورد غضب خدا قرار می‌گیرند مانند فرعون که اهل غضب خدا بود.

وی افزود: جریان استقامت در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و در جریان حکومت‌ها دخالت دارد. استقامت در راه رسیدن به آرمان‌ها، رمز اصلی موفقیت انقلاب اسلامی است. وقتی امام خمینی(ره) به ایران وارد شدند، شاه امام را تبعید کرد، ایشان بعد از تبعید در نجف حضور داشتند و در آنجا نیز آرمان اسلام را زنده نگه داشتند و پس از بازگشت به ایران مورد استقبال عظیم مردم قرار گرفتند، البته این‌ها خاطراتی است که برای همه روشن است.

وی در ادامه به چهار مقطع مختلف انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: مقطع اول، قبل از انقلاب اسلامی بود که امام خمینی(ره) این جریان را به صورت دقیق راهبری کرد و انقلاب پیروز شد، مقطع دوم، هجمه به ارکان انقلاب اعم از مسئولان و امام(ره) بود برای اینکه انقلاب را زمین‌گیر کنند و شروع به مخالفت‌هایی کردند، مثل فعالیت گروهک‌ها که منجر به دفاع مقدس شد، دفاع مقدسی که هر روز یک قاسم سلیمانی شهید می‌شد و این شهید نیز میراث دفاع مقدس بود، مقطع سوم، صدور انقلاب در سراسر جهان است، در واقع ما در دهه‌ای گذر کردیم که سرفصلش به شهادت قاسم سلیمانی رسید و این دهه، دهه‌ای است که انقلاب اسلامی شروع کرد به جریان‌سازی در جهان پیرامون خود و دشمنان در مقابل این گفتمان، نقشه راه تعریف کردند و اوج نقشه راهشان، تشکیل حکومت داعش بود که می‌خواستند بخشی از سرزمین عراق و شام را از آن خود کنند و در صورتی که ایران دفاع کند، تهدیدهای خود را آغاز کنند و به گمانشان به این صورت انقلاب اسلامی زمین خواهد خورد، اما آنچه مشاهده می‌کنیم این است که در این مرحله گفتمان انقلاب اسلامی در جریان درنوردیدن مرزهای جهانی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: دهه سوم دهه‌ای است که انقلاب اسلامی مرزهای جغرافیا را درنوردید و مرزهای فکری ما به سراسر جهان راه پیدا کرد و شاهد این مدعا این است که وقتی امروز حاج قاسم سلیمانی شهید می‌شود، در کشور ونزوئلا برایش عزا می‌گیرند، همینطور در آرژانتین و سایر کشورها و این نشانه درنوردیدن مرزها توسط انقلاب اسلامی است. مقطع چهارم مرحله ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیانیه‌ای به عنوان گام دوم انقلاب مطرح کرده‌اند و در این بیانیه ابتدا تحلیلی از گذشته انقلاب اسلامی ارائه کرده‌اند و بعد وضعیت فعلی را ترسیم می‌کنند و سپس می‌فرمایند که وضعیت آینده باید چگونه باشد.

خاموشی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد گذشته به حفظ آرمان‌های انقلابی، توجه به زندگی دنیوی و اخروی به صورت توأمان، دفاع از نظریه دفاع انقلابی، توجه به مروت انقلابی اشاره کرده اند، ما باید گذشته انقلاب را خوب بشناسیم هرجا پیشرفتی در انقلاب بوده مرهون مدیریت جهادی است، یعنی هدفمندی، برای خدا کار کردن و کم توقع بودن. عزت و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در گرو مدیریت جهادی است.

وی تصریح کرد: پیشرفت‌های فناورانه، گسترش مشارکت مردمی، مبارزه با بی عدالتی، گسترش معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه و ایستادگی در برابر مستکبران جهان از برکات انقلاب اسلامی است. جنگ سرد بلوکش عوض شده یه طرف کل کفر و یک طرف اسلام قرار دارد، در روز میلیاردها کلمه بر علیه ایران در فضای مجازی منتشر می شود، ولی انقلاب سترگ ایستاده است. بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، جنگی در اینستاگرام روی داد و این نشان می‌دهد ایران تغییر کرده است و دشمنان از ما می‌ترسند. اما درمورد آینده، جوانان باید مسئولیت پذیر باشند، اگر بخواهیم از این کشور یک کشور قدرتمند بسازیم حرف‌هایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان می‌زنند باید جدی گرفته شود و البته باید به جوانان هم میدان داده شود، چون جوان شور و توان دارد و کار خود را با دانش عجین می‌کند. ظرفیت‌های استفاده نشده زیادی در کشور وجود دارد که باید بکار گرفته شوند. ما باید برای آینده تمدن‌سازی کنیم و این شعار بزرگی است.

انتهای پیام
captcha