مردمی‌ترین انقلاب جهان را داریم/ معامله قرن؛ ننگین‌ترین پیشنهاد برای حل مسئله فلسطین
کد خبر: 3876099
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

مردمی‌ترین انقلاب جهان را داریم/ معامله قرن؛ ننگین‌ترین پیشنهاد برای حل مسئله فلسطین

گروه سیاسی ــ سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با بیان اینکه مردمی‌ترین انقلاب را دارا هستیم، اظهار کرد: انقلاب ما علی‌رغم خواست قدرت‌‌های جهانی، تنها با اراده مردم به پیروزی رسید و با حمایت و پشتیبانی مردم ادامه پیدا کرد و امیدواریم در گام دوم انقلاب هم علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که داریم همچنان با قدرت پیش برویم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، صبح امروز، دوشنبه، 14 بهمن‌ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: جا دارد آغاز چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران خدمت شما و مردم عزیز ایران و همه دوستداران انقلاب اسلامی تبریک و تهنیت عرض کنم.

وی ادامه داد: ما مردمی‌ترین انقلاب را دارایم که علی‌رغم خواست قدرت‌‌های جهانی، تنها با اراده مردم به پیروزی رسید و با حمایت و پشتیبانی مردم ادامه پیدا کرد. امیدواریم در گام دوم انقلاب هم علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که داریم، همچنان با قدرت پیش برویم. وزارت امور خارجه هم دوشادوش همه ارکان نظام، ان‌شاءالله همه توان خود را برای بالندگی نظام به کار خواهد گرفت.

موسوی افزود: جوزف بورل، هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز به ایران آمده‌اند و قرار است در مورد تحولات برجامی و روابط ایران و اروپا و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

قرارداد ننگین قرن

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: لازم است نکته‌ای را در مورد معامله قرن بیان کنم. این یکی از نگین‌ترین پیشنهاداتی بود که با نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین اعلام شد. مخالف فراموشی آرمان فلسطین هستیم و همواره در کنار ملت مظلوم فلسطین خواهیم بود و راه‌حلی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد را تنها راه حل ممکن برای حل مسئله فلسطین می‌دانیم.

وی گفت: جا دارد از حمایت برخی از کشورهای منطقه که آبرو و حیثیت مسلمانان را نشانه رفته‌اند، ابراز تأسف کنم. امیدوار هستیم آنها دوست و دشمن خود را بشناسند و موجودیتی به نام اسرائیل را به رسمیت نشناسند.

نامه چهارده صفحه‌ای ظریف

موسوی درباره دیدار سفر جوزف بورل به ایران افزود: اروپایی‌ها هنوز مکانیزم ماشه را رها نکرده‌اند. اخیراً نامه‌ای چهارده صفحه‌ای حقوقی و مستدل به ایشان نوشته شد و دیدگاه‌های اروپایی‌ها را به چالش کشیدند. رفت‌وآمدهای دیپلماتیک ربطی به موضع‌گیری‌های اروپایی‌ها ندارد، اما ما این سفر را مهم ارزیابی کرده و از آن استقبال می‌کنیم. امیدواریم در گفت‌وگوهایی که با مقامات جمهوری اسلامی ایران دارند، استدلالات ما را بشنوند و برای کاهش تنش‌ها تلاش کنند.

وی درباره سخنان اردوغان در مورد روند آستانه گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، تنها روند حل مشکل سوریه همین روند آستانه است که سه کشور ایران، ترکیه و روسیه زحمات زیادی برای آن کشیدند و هنوز تأکید بر این روند در گفت‌وگوهای مقامات این کشورها وجود دارد و ما هم آن را دستاوردی مهم و به نفع مردم و کشورهای منطقه به ویژه ملت سوریه می‌دانیم که برای سال‌ها درگیر بحران ناخواسته بوده‌اند.

وضعیت ما و آمریکا وضعیت میانجیگری نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تلاش یکی از مقامات حزب حاکم هند برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا بیان کرد: وضعیت ما و آمریکا وضعیت میانجیگری نیست. آمریکا یک رویکرد توهم‌آمیز و خصمانه نیست به ایران دارد و با موجودیتی به نام ایران و ملت ایران دچار مشکل هستند. ما ضمن احترام به تلاش‌های برخی کشورها برای این اقدام اما آنها را به خود مسئولان آمریکایی ارجاع می‌دهیم تا برایشان روشن شود علت این تنش‌ها چیست؟ ما هم تاکنون مواضع خود را اعلام کرده و گفته‌ایم که آمریکا باید دست از خصومت با جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران بردارد.

موسوی درباره بدعهدی اروپایی‌ها در برجام و مطالبات ایران از آقای بورل اظهار کرد: بنده پیش‌بینی می‌کنم در گفت‌وگوهای امروز مقامات جمهوری اسلامی ایران با آقای بورل گفت‌وگوهایی شفاف صورت گیرد. دیدگاه‌ها و اعتراضات ایران به عملکرد اروپایی‌ها به صورت صریح بیان شود.

وی درباره مواضع ایران نسب به خروج بریتانیان از اتحادیه اروپا یادآور شد: این تصمیمی داخلی بوده و بریتانیایی‌ها براساس رأی مردم خود تصمیم گرفتند از اتحادیه اروپا خارج شوند، اما آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است، احترام به حاکمیت ملی دو طرف و عدم دخالت در امور داخلی کشور است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسئول  انتظار دارد که بریتانیا نیز نسبت به این وظیفه خود در قبال دیگر کشورها عمل کند.

حرف‌شنوی‌ از آمریکا؛ مانع ایفای تعهدات آمریکا

موسوی درباره اینستکس و تبادلات مالی با ایران افزود: به عنوان وزارت خارجه موظف هستیم به هر طریقی فشارها علیه ایران را کاهش دهیم، اما لازم است بیان کنم اینستکس مقدمه‌ای برای برنامه‌ها و تعهدات بعدی اروپا بود، اما مدت‌ها طول کشید تا این کار را انجام دادند و متأسفانه عدم استقلالی که در اتحادیه اروپا وجود دارد و حرف‌شنوی‌ آنها از آمریکا مانع ایفای تعهدات آنها بوده است، اما هم آمادگی داریم هرچه زودتر این امکانات راه بیفتد و تبادلات مالی انجام شود.

وی درباره کانال مالی سوئیس نیز گفت: فارغ از اینکه همه تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانیم، اما این اقدام چندان ارزش پرداختن ندارد، هرچند هرچیزی که باعث کاهش فشار به ملت ایران شود، از آن استقبال می‌کنیم، اما اساساً دارو از اقلام تحریمی نیست و آنها موظف هستند، شرایط برای تأمین دارو به ایران را فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفرهای یوسف بن‌علوی به ایران بیان کرد: این سفرها واقعاً سفرهایی روتین است. با چند کشور توافق کردیم که هرگاه لازم بود، راجع به موضوع منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کنیم و بلافاصله این سفرها انجام شود. از جمله اینکه بتوانیم امنیت تنگه هرمز را تأمین کنیم وگرنه سفرهایی عادی و معمولی هستند، ضمن اینکه دوستان ما درباره تحولاتی که در منطقه رخ داده نگرانی‌هایی داشتند که در این سفرها بی‌تأثیر نبوده است.

وزیر امور خارجه حرف نظام را می‌زند

موسوی درباره واکنش‌ها به سخنان اخیر ظریف در گفت‌وگو با اشپیگل اظهار کرد: این اتفاقات و این هجمه‌های عجیب و غریب، بخشی از آن از روی کم‌اطلاعی است. درست است در جمهوری اسلامی ایران دیدگاه‌های متنوعی است، اما وزارت خارجه تابع تصمیماتی است که در سلسله مراتب تصمیم‌گیری در ایران گرفته می‌شود و وزیر امور خارجه به عنوان نماد جمهوری اسلامی ایران حرف نظام را می‌زند.

وی یادآور شد: معتقدم این دوگانگی که برخی درصدد آن هستند اشتباه است و ما آن را به حال منافع و امنیت ملی کشور مضر می‌دانیم، چون کارنامه و عملکرد آقای ظریف در این حوزه بر کسی پوشیده نیست و هر نظری ایشان داشته باشند براساس مواردی است که مقامات عالی کشور پیشنهاد می‌کنند؛ لذا به جوانان عزیر پیشنهاد می‌‌کنم قدری با اطلاعات بیشتر موضع‌گیری کنند. جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره دوجانبه‌ای با آمریکایی‌ها ندارد و نخواهد داشت و موضع ما این است که آمریکایی‌‌ها به برجام بازگردند و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را بردارند. این هم حرف تازه‌ای نیست و بارها از سوی مقامات مختلف بیان شده است.

سیاست سازنده و ثبات‌ساز ایران در منطقه

موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان تغییر موضع ایران در منطقه وجود دارد؟ افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه، سیاست ثبات‌ساز و سازنده‌ای بوده است و در هرجا لازم باشد از نفوذ خودمان برای ایجاد ثبات در منطقه استفاده می‌کنیم. اگر هم در جایی حضور مستشاری داریم به دعوت دولت‌های قانونی منطقه و به درخواست رسمی آنها بوده است؛ لذا این سیاستی اصولی، سازنده و ثبات‌ساز است و با توجه به فشارها عوض نخواهد شد.

وی درباره عدم مخالفت جدی برخی کشورهای منطقه با معامله قرن ادامه داد: نمی‌دانم تحلیل آنها چیست و چرا مخالفت جدی نکردند، اما به این کشورها هشدار می‌دهم که این توطئه‌ای بزرگ است که در پس این معامله در حال شکل گرفتن است و در صوت تحقق، حیثیت اعراب و مسلمانان را خدشه‌دار می‌کند. متأسفانه این کشورها دوست و دشمن خود را نمی‌شناسند. این پروژه صهیونیستی است به ضرر کشورهای منطقه تمام خواهد شد.

سلاح یمنی‌ها ایرانی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات اخیر انصارالله اظهار کرد: هر سلاحی دست آنها باشد لزوماً ایرانی نیست. ملت یمن بعد از فشارهایی که بر آنها وارد شد پیشرفت‌های نظامی خوبی کردند و این برای برخی‌ها سخت است که بپذیرند ملتی که تحت محاصره است به این درجه از پیشرفت‌های نظامی برسد. لذا چنین حمایت‌های تسهیلاتی را قویاً رد می‌‌کنیم، چون آنها در محاصره کامل هستند و چنین امکانی برای حمایت از آنها وجود ندارد.

موسوی درباره احتمال مذاکره برای حل اختلاف در مورد برجام بیان کرد: یکی از اهداف حضور امروز آقای بورل هم همین است. قبلاً توافق شد در آینده نزدیک کمیسیون مشترک برگزار شود، ولی تاریخ و مکان آن قطعی نشده است.

اینجا منطقه ماست؛ اهل مماشات نیستیم

وی درباره فرمانده سنتکام مبنی بر باقی ماندن تهدیدات ایران علیه آمریکا یادآور شد: اینجا منطقه ماست و طبیعی است هر کوری در منطقه غیر از خود باشد احساس نگرانی و ترس می‌کند. ما کشوری هستیم که به ویژه در حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد نشان دادیم اهل مماشات نیستیم. جمهوری اسلامی ایران هرگاه احساس کند منافعش از سوی بیگانگان به خطر افتاده است، در پاسخ این اقدامات رذیلانه درنگ نخواهد کرد و شهامتش را هم داریم که اعلام کنیم آن کار را ما انجام دادیم.

وی درباره برنامه وزارت خارجه در مورد صلح افغانستان بعد از شهادت سردار سلیمانی گفت: خلاً وجود سپهبد شهید سلیمانی پر شدنی نیست. ایشان فردی بودند که واقعاً دلخواه منطقه و کشورهای اسلامی و نگران گسترش تروریسم و افراطی‌گرایی در منطقه بودند. با این وجود احساس نمی‌کنیم بعد از شهادت ایشان، روندهایی که سردار سلیمانی در منطقه شروع کردند، دچار اختلال شود و همان سیاست در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی دنبال خواهد شد.

برخی کشورهای عربی مشکلات معامله قرن را نادیده می‌گیرند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عدم حضور ایران در نشست جده و واکنش اعراب به معامله قرن اظهار کرد: نمی‌توانم نسخه کلی در مورد کشورهای عربی و اسلامی بپیچم، اما نگران مسئله قدس به عنوان مسئله اسلامی و عربی هستیم؛ لذا این کشورها باید واکنش جدی نشان می‌دادند، اما برخی از آنها با محاسبات غلط سعی می‌کنند مشکلات معامله قرن را نادیده بگیرند.

موسوی درباره بازگشت شهروندان ایرانی از چین بیان کرد: اولاً‌ جا دارد عملکرد مسئولانه چینی‌ها در مقابل این بیماری خطرناک را تحسین کنم و مطمئن هستیم دولت و ملت چین از این بحران عبور خواهد کرد. برخورد مقامات آمریکایی با این بحران را هم محکوم کنم، چون فرصت‌طلبی سخیف و زشتی بود. وزارت امور خارجه هم از حدود بیست روز پیش پیگیر این ماجرا بوده و سفارت و کنسول‌گری‌های ما در این کشور در حالت آماده‌‌باش قرار گرفتند و درخواست‌های شهروندان ما هم اجابت شد. در این شرایط البته محدودیت‌هایی هم از سوی چینی‌ها برای شهروندان ووهان اعمال شد، اما شهروندان ما در وضعیت خوبی به لحاظ سلامتی به سر می‌برند و پیگیری‌های لازم هم در حال انجام است.

وی درباره واکنش وزارت خارجه درباره اعلام ژاپنی‌ها مبنی بر عدم حضور در ائتلاف آمریکایی برای حضور در خلیج فارس، یادآور شد: قبلاً در این مورد اعلام کردیم که حضور آمریکایی‌ها در این منطقه سازنده نیست و هرگونه حضور نظامی خارجی می‌تواند به پیچیدگی‌های منطقه بیفزاید.

روند مذاکرات با اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واکنش وزارت خارجه به سخنان رئیس‌جمهور اوکراین گفت: در این مورد کمیته‌ای تشکیل شده و دو طرف مذاکرات خیلی خوبی با همدیگر به صورت حضوری و غیرحضوری داشته‌اند و وزارت خارجه هم عضو فعال این کمیته است، اما حرف‌هایی که بعضاً زده می‌شود چندان سازنده نیست؛ چون این کمیته در حال بررسی همه ابعاد موضوع است و از جمله مسئله غرامت را پیگیری می‌کند.

موسوی در واکنش به سخنان آقای لودریان مبنی بر زندانی بودن چند شهروند فرانسوی در ایران بیان کرد: در این مورد قوه قضائیه باید اظهار نظر کند. این افراد دارای مشکلات امنیتی بوده‌اند که البته همگی هم فرانسوی نیستند و هنوز در این زمینه مجرم هستند. نگرانی دوستان فرانسوی را درک می‌کنیم، اما خودشان هم می‌دانند که شهروندان فرانسوی زندانی از حقوق قانونی برخوردار هستند و دسترسی کنسولی هم دارند.

خروج از NPT یک گزینه است

وی درباره واکنش کشورهای چین و روسیه به احتمال خروج ایران از NPT یادآور شد: این تصمیمی است که نظام باید بگیرد، اما قبلاً هم بیان کردم که در صورتی‌که اروپایی‌ها بخواهند پرونده ایران را مجدداً به شورای امنیت ببرند، اقدامات مؤثر دیگری را در دستور کار داریم که از جمله آنها خروج ایران از NPT خواهد بود. در این زمینه هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما به عنوان یک گزینه می‌تواند مطرح باشد.

موسوی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه ایران برای اخراج نظامیان آمریکایی در منطقه اظهار کرد: معتقدم لازم نیست جمهوری اسلامی ایران اقدام ویژه‌ای کند. طلیعه این خروج را در رأی پارلمان عراق برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور مشاهده کردیم. این اتفاق می‌تواند در سایر کشورهای منطقه هم رخ دهد؛ چراکه حضور نظامیان آمریکایی عامل تنش در منطقه است.

وی درباره برنامه وزارت خارجه برای پیگیری حقوقی و سیاسی شهادت سردار سلیمانی افزود: اقدامی را هم در سطح سازمان ملل و شورای امنیت انجام داده‌ایم و در حال همکاری با قوه قضائیه برای پیگیری ابعاد دیگر این موضوع هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا تهران چشم‌اندازی برای حل مشکلات با ریاض قائل است؟ یادآور شد: کماکان بر مواضع خود در مورد کاهش تنش در منطقه و همکاری کشورها پایبند هستیم و معتقدیم قدس و فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و اگر کشورهای منطقه اختلافاتی در هر سطح دارند، باید آن را کنار بگذارند و مسئله قدس را پیگیری کنند و امیدواریم اقدامات وحدت‌شکن خود از جمله عدم صدور هیئت ایرانی برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی را تکرار نکنند.

موسوی در پایان درباره مصاحبه نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه با شهید سلیمانی در روز شهادت ایشات قرار ملاقات داشته‌اند و محورهای این قرار ملاقات و محتوای نامه ادعایی، اظهار کرد: شهید سلیمانی شخصی چند وجهی بودند و علاوه بر فرماندهی نظامی، شخصی دیپلمات و صاحب‌نظر در مسائل سیاسی هم بود. بنده از محتوای این نامه خبر ندارم اما تأیید می‌کنم که چنین قرار ملاقاتی وجود داشته است.

انتهای پیام
captcha